Re: bezzera bz10?

62
Dat is afhankelijk van de vraag hoe heet je je shots graag hebt en hoeveel stoomdruk je wilt hebben. De bezzi leent zich niet zo goed voor temperatuur surfen door flush routines. Met flushen wordt de groep heter en door de snelle rebound krijg je door flushen aanvankelijk zelfs een heter shot! Bij de druk die je nu hebt zit je best goed. Bij mijn oude BZ07 vertaalde zich dat zonder flushen ( evt beetje water door de groep laten lopen om kopjes mee voor te verwarmen voor je gaat malen) in ongeveer 93 graden stijgend tot 95 graden tegen het einde van een shot. En zeker met een 1 of 2 gats tip genoeg stoomdruk voor een cappuccino. Ik zou hem zo laten tenzij je Amerikaans formaat lattes wilt gaan maken. Smaak kun je bij de Bezzera goed bijsturen door dosis en flow aan te passen. Staat een leuk draadje van Jim Schulman over op HB.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

63
Om de spelen met dosering en flow wel met andere bakjes experimenteren. Het LM 1-kops bakje diet het goed mits je de juiste tamper maat gebruikt. En een groter 2-kops bakje is de moeite waard. Check eens www.tidaka.de.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

64
Ik had toch het idee na het lezen van een aantal forums dat 1.2 een betere druk is (weet overigens niet of dit dan hoogste druk of midden of wanneer hij afslaat is). Koffie blijft wat zuur namelijk. gebruik 14 gram, loopt door in 25-30 sec. Crema aan de lichte kant en behoorlijk zuurtje, ook met andere bonen. Begrijp ik het goed als een hogere druk een hogere temp geeft?

65
Hogere druk geeft inderdaad een hogere temperatuur. Je zou max 1,25 kunnen proberen op de top van de pressostaatcyclus maar hoger dan dat is hoogstwaarschijnlijk teveel en geeft verbrande bittere shots.

Op die manier kun je het ook testen. Zet hem op 1,3 max en echt niet hoger en kijk of de shots dan bitter zijn. Dan weet je dat dat teveel is. Ga vervolgens terug naar 1,2 en kijk dan hoe het gaat. Geef hem wel een half uur om aan de nieuwe instelling te wennen. Dat duurt namelijk even voordat de boel zich stabiliseerd.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

66
Ja hogere druk vertaalt zich indirect in hogere temperatuur.
Maar lichte crema en een zuurtje wil niet zonder meer zeggen dat de temperatuur te laag is.
Er is ook geen beste druk.
Gewoon uitproberen.
14 gram is voor een dubbel shot vaak erg laag gedoseerd.
De brew ratio (ratio gebruikte koffie gedeeld door gewicht espresso) vaak onder de 40% komt.
Dat gaat goed met een traditionle italiaanse blend (voor zo ver die bestaat) maar de meeste 3rd wave koffies en single origens doen het beter met een hogere dosering en dito brew ratio.
Dat vind ik in ieder geval.
Vandaar mijn opmerking over ander bakje!
Welke koffie gebruik je?

67
Bij 1.3 bar ga je denk ik richting 95 graden of hoger...
Je weet natuurlijk niet hoe betrouwbaar je manometer is, kan zo maar 0,1 bar afwijken.
Ik zou op je smaak afgaan en vooral in het begin niet te snel, te veel en te vaak variëren.
Evt. eens een ervaren thuisbarista uit de buurt uitnodigen...

68
Realiseer je ook dat de Bezzera geen thermosifon heeft als de E61, waarin een hogere boilerdruk zich rechtstreeks vertaalt in een hogere groeptemperatuur. Het gaat hier alleen over boilerdruk=boilertemperatuur.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

69
Wat zou ik toch zonder jullie moeten beginnen?

Ben een beetje aan het experimenteren rond de 1.2. Ik heb een paar verschillende zakken van lucaffe gekocht. erg lekker, maar toch vaak bij mij wat aan de zure kant. Nu een zakje cafe del mar, ook vaak wat zurig. Misschien wil ik te snel en moet ik nog veel oefenen, maar wil toch graag een, in ieder geval, redelijke espresso kunnen maken.

Vind het ook ontzettend leuk en ben veel aan het oefenen en experimenteren. Zal eens iemand uitnodigen, zat daar al aan te denken. Iemand in de buurt van Poortugaal die een bakkie wil/durft komen proeven?

In ieder geval bedankt voor de tips, ga nu stoppen want ik kan ondertussen accuzuur niet meer van een slush puppy kunnen onderscheiden, zoveel heb ik geproefd...

70
Koop alsjeblieft ook een keer verse koffie dan gaat er een wereld voor je open...