Re: Gevonden: mijn eerste HX
Geplaatst: za 19 jan 2013, 16:48
Ochtend, vroeg, wekker gaat af, koud, brrrrr. Maar goed, we gaan richting Assen. Mijn telefoon vertelt mij dat ‘t 1:46 uur gaat duren. Muziekje gaat op, en we gaan op weg.
Murw van al ’t rijden, met een overvolle blaas maar met frisse moed kom ik aan bij mijn bestemming. Ik word begroet door een vriendelijke Peter en na de cultuur correcte, doch gemeende handschudding, gaan we gelijk z’n werkplaats in, die gelukkig lekker verwarmd is. Koffie incl muffin worden al gauw gebracht door mevr. Peter, en we gaan aan de slag.
Machine wordt opengemaakt en gelijk zegt Peter dat de staat werkelijk top is, als nieuwstaat. Dit doet mij goed.
Mijn initiële blijdschap wordt al gauw getemperd (lees: help!) als blijkt dat het water niet doorstroomt. Peter raakt er niet van in paniek, en gaat vluchtig doch methodisch te werk. Hij frommelt wat hier en daar en ziet al gelijk waar het euvel is. Het gouden buisje (benamingen zullen ontbreken, daar ik niet meer weet wat alles is) waar het zwarte kastje (transformator??) in gaat, blijkt niet te ‘tikken’, en dat hoort.
Menige reparateur zou hem vast gelijk vervangen hebben, maar peter haalt het eruit, en tikt er wat tegenaan. Het blijkt gewoon dat ’t wat vastzat, door jaren niet gebruikt te zijn. Fieuw, denk ik, scheelt weer in de kosten.
Op de achtergrond overigens is het restant van de lekkere muffin te zien
Hij plaatst alles weer terug en voert wat testjes uit.
Alles werkt nu naar behoren en het water verloopt goed (woohoo!). Het enige waar hij aan twijfelt is het element. Het laat wat residu achter en daar is hij niet helemaal tevreden over. Tevens merkt hij dat hij niet in top shape is, doordat de stroommeter iets aangeeft, waar dat 0 moet zijn. De technische kant van ’t verhaal begreep ik niet, echter alleen dat 0 goed is, 30 stoppen doorslaan, en het gizmotje op 18 uitkwam. Peter stelt voor eerst de machine goed te drogen, het zou kunnen komen dat er wat condens in zit.
Ondertussen begint hij de voorkant te ontleden en schoon te maken. Alles wordt netjes uit elkaar gehaald, en alles ziet er pico bello uit, behalve wat kalk!
Tijdens het inspecteren van het apparaat komen we allemaal onderdelen tegen, waarvan Peter telkens weer verrast reageert met de opmerking dat ’t allemaal in nieuwstaat is. Zoek de verschillen. Eentje is nieuw, en eentje komt uit mijn apparaat:
(linker is mijne)
Hij moest helemaal lachen toen zelfs de originele rubberen ring van ECM opdook. “ Dat maakt je nou nooit mee” : voegt hij er glimlachend aan toe. Ik voel me steeds meer gesterkt in mijn blijdschap van een goeie aankoop.
We maken ondertussen een espressotje! Het werkt uitstekend, en de smaak was top! Ik = blij.
Inmiddels is het apparaat goed opgedroogd door het kacheltje en checkt Peter nogmaals het element. Hij kijkt niet helemaal tevreden en besluit een nieuwe erin te plaatsen. Oude wordt eruit geschroefd en de boiler wordt goed schoongemaakt.
Nieuw is geplaatst, en de machine ondergaat een laatste test.
Werkt uitstekend, en Peter kijkt tevreden, terwijl ik met een grote glimlach ( ) naar het apparaat kijk, terwijl de koffie stroomt.
“Ik moet je wel deze water ontharder aansmeren” zegt Peter. Van binnen moet ik best lachen, daar ik van Peter alles kan zeggen, maar iig niet dat hij iemand iets zou aansmeren. Hij legt de voordelen uit en ik stem toe.
Hij knikt instemmend en sluit gelijk alle benodigde slangen aan op het apparaat als op de ontkalker. “Zo heeft de loodgieter minder werk, en scheelt het je wellicht wat” voegt hij eraan toen. SERVICE.
In conclusie (need to wrap it up, ik moet werken) heb ik een uitstekende ervaring gehad met Peter. Service was uitstekend, en beter zelfs. De factuur viel me enorm mee (echt nl.!) , en ik waardeerde het dat hij overal rekening mee hield, en niet gelijk 6 nieuwe onderdelen aansmeerde. Bij alles legde hij netjes uit wat hij deed, en ik werd overladen door handig tips en weetjes, en als ik nog vragen en/of opmerkingen had, moest ik maar bellen.
Echt WOW! Ik begrijp dat iedereen lovend is. Zulks vind je nog maar weinig.
Goed, als laatste sjouwde ik alles weer naar de auto en de reis terug kan beginnen.
Murw van al ’t rijden, met een overvolle blaas maar met frisse moed kom ik aan bij mijn bestemming. Ik word begroet door een vriendelijke Peter en na de cultuur correcte, doch gemeende handschudding, gaan we gelijk z’n werkplaats in, die gelukkig lekker verwarmd is. Koffie incl muffin worden al gauw gebracht door mevr. Peter, en we gaan aan de slag.
Machine wordt opengemaakt en gelijk zegt Peter dat de staat werkelijk top is, als nieuwstaat. Dit doet mij goed.
Mijn initiële blijdschap wordt al gauw getemperd (lees: help!) als blijkt dat het water niet doorstroomt. Peter raakt er niet van in paniek, en gaat vluchtig doch methodisch te werk. Hij frommelt wat hier en daar en ziet al gelijk waar het euvel is. Het gouden buisje (benamingen zullen ontbreken, daar ik niet meer weet wat alles is) waar het zwarte kastje (transformator??) in gaat, blijkt niet te ‘tikken’, en dat hoort.
Menige reparateur zou hem vast gelijk vervangen hebben, maar peter haalt het eruit, en tikt er wat tegenaan. Het blijkt gewoon dat ’t wat vastzat, door jaren niet gebruikt te zijn. Fieuw, denk ik, scheelt weer in de kosten.
Op de achtergrond overigens is het restant van de lekkere muffin te zien
Hij plaatst alles weer terug en voert wat testjes uit.
Alles werkt nu naar behoren en het water verloopt goed (woohoo!). Het enige waar hij aan twijfelt is het element. Het laat wat residu achter en daar is hij niet helemaal tevreden over. Tevens merkt hij dat hij niet in top shape is, doordat de stroommeter iets aangeeft, waar dat 0 moet zijn. De technische kant van ’t verhaal begreep ik niet, echter alleen dat 0 goed is, 30 stoppen doorslaan, en het gizmotje op 18 uitkwam. Peter stelt voor eerst de machine goed te drogen, het zou kunnen komen dat er wat condens in zit.
Ondertussen begint hij de voorkant te ontleden en schoon te maken. Alles wordt netjes uit elkaar gehaald, en alles ziet er pico bello uit, behalve wat kalk!
Tijdens het inspecteren van het apparaat komen we allemaal onderdelen tegen, waarvan Peter telkens weer verrast reageert met de opmerking dat ’t allemaal in nieuwstaat is. Zoek de verschillen. Eentje is nieuw, en eentje komt uit mijn apparaat:
(linker is mijne)
Hij moest helemaal lachen toen zelfs de originele rubberen ring van ECM opdook. “ Dat maakt je nou nooit mee” : voegt hij er glimlachend aan toe. Ik voel me steeds meer gesterkt in mijn blijdschap van een goeie aankoop.
We maken ondertussen een espressotje! Het werkt uitstekend, en de smaak was top! Ik = blij.
Inmiddels is het apparaat goed opgedroogd door het kacheltje en checkt Peter nogmaals het element. Hij kijkt niet helemaal tevreden en besluit een nieuwe erin te plaatsen. Oude wordt eruit geschroefd en de boiler wordt goed schoongemaakt.
Nieuw is geplaatst, en de machine ondergaat een laatste test.
Werkt uitstekend, en Peter kijkt tevreden, terwijl ik met een grote glimlach ( ) naar het apparaat kijk, terwijl de koffie stroomt.
“Ik moet je wel deze water ontharder aansmeren” zegt Peter. Van binnen moet ik best lachen, daar ik van Peter alles kan zeggen, maar iig niet dat hij iemand iets zou aansmeren. Hij legt de voordelen uit en ik stem toe.
Hij knikt instemmend en sluit gelijk alle benodigde slangen aan op het apparaat als op de ontkalker. “Zo heeft de loodgieter minder werk, en scheelt het je wellicht wat” voegt hij eraan toen. SERVICE.
In conclusie (need to wrap it up, ik moet werken) heb ik een uitstekende ervaring gehad met Peter. Service was uitstekend, en beter zelfs. De factuur viel me enorm mee (echt nl.!) , en ik waardeerde het dat hij overal rekening mee hield, en niet gelijk 6 nieuwe onderdelen aansmeerde. Bij alles legde hij netjes uit wat hij deed, en ik werd overladen door handig tips en weetjes, en als ik nog vragen en/of opmerkingen had, moest ik maar bellen.
Echt WOW! Ik begrijp dat iedereen lovend is. Zulks vind je nog maar weinig.
Goed, als laatste sjouwde ik alles weer naar de auto en de reis terug kan beginnen.