Mooi spaarproject

Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk
Mijn vorige vriendin, een ongelooflijk lieve knapperd, zei toen in het begin van onze kennismaking een vriendin van haar kwam eten dat ik niet hoefde af te ruimen. "Hij is een beetje onhandig" vertrouwde ze de vriendin toemanduca schreef: do 01 jun 2023, 01:28 Hoort het op de grond gooien bij de full and complete procedure?![]()
Backflushen hoeft toch niet met een spring lever?ErikW schreef: ma 05 jun 2023, 20:24 Aangezien de nieuwe Vectis met een andere techniek is uitgerust, vraag ik me af of je die ook kunt/moet back-flushen?
Andere vraag aan frans: hoe verschilt de smaak van de Vectis (met zelfde boon etc.!) met een andere Londinium (liefst L-R)? En hoe verschilt de werkmethode van het espresso bereiden?
De nieuwe Vectis is een geheel nieuw ontwerp maar de techniek is simpel en klassiek. Eerder simpeler, zo is de zetgroep makkelijk los te halen, is er geen 'sleeve' zoals in de LR / LR24 / Pavoni etc en ook de veer/veren zijn makkelijk los te halen zonder zelfbouwgereedschappen.ErikW schreef: ma 05 jun 2023, 20:24 Aangezien de nieuwe Vectis met een andere techniek is uitgerust, vraag ik me af of je die ook kunt/moet back-flushen?
Werkmethode is vrijwel gelijk. Bij de LR en LR24 is de shot volume ruim 60g water dus stroomt er nadat je het kopje wegtrok nog ongeveer 30g water door. Bij de Vectis trek je het kopje weg zodra de stroom overgaat in druppelen. Dan heb je 28-35g espresso, afhankelijk van je boiler/pre-infusiedruk en pre-infusie tijd. Vrijwel meteen daarna kun je het portafilter los halen, eventueel met de hefboom ietsje getrokken om de laatste druk eraf te halen en geen 'pufff' te krijgen.ErikW schreef: ma 05 jun 2023, 20:24 Andere vraag aan frans: hoe verschilt de smaak van de Vectis (met zelfde boon etc.!) met een andere Londinium (liefst L-R)? En hoe verschilt de werkmethode van het espresso bereiden?
Dat kan nu eindelijk!fransg schreef: di 06 jun 2023, 09:35
Smaakverschil moet ik nog naast mekaar testen als mijn LR24 terug is van de logeerpartij in Birmingham.
Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”