Re: De LONDINIUMs afdeling

624
manduca schreef: do 01 jun 2023, 01:28 Hoort het op de grond gooien bij de full and complete procedure? ;)
Mijn vorige vriendin, een ongelooflijk lieve knapperd, zei toen in het begin van onze kennismaking een vriendin van haar kwam eten dat ik niet hoefde af te ruimen. "Hij is een beetje onhandig" vertrouwde ze de vriendin toe ;-)

Het vallende douchescherm zou ik er uit knippen maar ik vond het zo leuk dat ik het er maar in heb gehouden!

Ik nam de clip vooral op omdat op HB er een thread was verschenen over het verwijderen van het douchescherm van een vergelijkbare maar twee keer zo dure machine uit Zwitserland. Dat was een heel verhaal met allerlei meningen en verwarring, kortom heel heel ingewikkeld en gevaarlijk ;-) dus ik dacht laat ik de "full and complete procedure" even tonen hier. Hup ding eraf en plop ding er weer op.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

625
Aangezien de nieuwe Vectis met een andere techniek is uitgerust, vraag ik me af of je die ook kunt/moet back-flushen?
Andere vraag aan frans: hoe verschilt de smaak van de Vectis (met zelfde boon etc.!) met een andere Londinium (liefst L-R)? En hoe verschilt de werkmethode van het espresso bereiden?

626
ErikW schreef: ma 05 jun 2023, 20:24 Aangezien de nieuwe Vectis met een andere techniek is uitgerust, vraag ik me af of je die ook kunt/moet back-flushen?
Andere vraag aan frans: hoe verschilt de smaak van de Vectis (met zelfde boon etc.!) met een andere Londinium (liefst L-R)? En hoe verschilt de werkmethode van het espresso bereiden?
Backflushen hoeft toch niet met een spring lever?
Londinium R - Option-O P64 (SSP UM) - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Flair GO - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

628
ErikW schreef: ma 05 jun 2023, 20:24 Aangezien de nieuwe Vectis met een andere techniek is uitgerust, vraag ik me af of je die ook kunt/moet back-flushen?
De nieuwe Vectis is een geheel nieuw ontwerp maar de techniek is simpel en klassiek. Eerder simpeler, zo is de zetgroep makkelijk los te halen, is er geen 'sleeve' zoals in de LR / LR24 / Pavoni etc en ook de veer/veren zijn makkelijk los te halen zonder zelfbouwgereedschappen.

Dat backflushen gaat met zetgroepen die op het einde van de extractie het water 'terugslikken/gorgelen' en uit een andere tuit uitspugen.

Hefboomgroepen doen dat niet. De nieuwste van KvdW heeft wel een manier om de druk die nog op de puck staat te laten weglopen en misschien lijkt dat er wel een beetje op.

De Vectis kan na een shot wel even een korte flush krijgen tbv het schoonblazen van het douchescherm en het laten ontsnappen van de 'scheet' aan beetje hete lucht die aan het begin van de extractie terug is geduwd in de leiding die het water uit de boiler aanvoerde.
ErikW schreef: ma 05 jun 2023, 20:24 Andere vraag aan frans: hoe verschilt de smaak van de Vectis (met zelfde boon etc.!) met een andere Londinium (liefst L-R)? En hoe verschilt de werkmethode van het espresso bereiden?
Werkmethode is vrijwel gelijk. Bij de LR en LR24 is de shot volume ruim 60g water dus stroomt er nadat je het kopje wegtrok nog ongeveer 30g water door. Bij de Vectis trek je het kopje weg zodra de stroom overgaat in druppelen. Dan heb je 28-35g espresso, afhankelijk van je boiler/pre-infusiedruk en pre-infusie tijd. Vrijwel meteen daarna kun je het portafilter los halen, eventueel met de hefboom ietsje getrokken om de laatste druk eraf te halen en geen 'pufff' te krijgen.

Smaakverschil moet ik nog naast mekaar testen als mijn LR24 terug is van de logeerpartij in Birmingham.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

629
fransg schreef: di 06 jun 2023, 09:35
Smaakverschil moet ik nog naast mekaar testen als mijn LR24 terug is van de logeerpartij in Birmingham.
Dat kan nu eindelijk!

Wie al langs zou komen om de Vectis te zien kan ze dus ook naast mekaar checken.