Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

621
bobbee schreef:Wat voor samenstelling heb je gemaakt? Nog wat meer rogge?
De 245g desem was 2/3 tarwebloem en 1/3 roggemeel, de 340g voor de rest van het brood maakte ik van 20g restje bloem en de rest volkorentarwemeel.

Niet lang gekneed, dan een uurtje laten rusten, niet nog eens gekneed maar gevormd, in het mandje, drie uur laten rijzen en in de oven gedaan zodra de top van het bolletje bijna net zo hoog was als de rand van het mandje.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

622
Ik zag het het filmpje als het net over de rand van het mandje kwam het deeg klaar is? Dus jij doet het net onder het randje, of komt de top van de berg erboven uit. Ook ga ik het principe van Adriaan eens volgen, de oven hoger zetten en als ik het brood 'inschiet' en de oven bewater zou de temperatuur in een keer goed moeten zijn op 230 graden. Moet weer nieuwe roggemeel halen zakje is bijna op. Lekker even langs de zaailing fietsen of ekoplaza en geen ripprijs betalen bij de AH deze keer.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

623
mutsje schreef:Ik zag het het filmpje als het net over de rand van het mandje kwam het deeg klaar is? Dus jij doet het net onder het randje
Ja, waarschijnlijk kan ik langer wachten. Ik heb nog geen 'inzakker' gehad die erop zou wijzen dat ik te lang heb gewacht.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

627
Ken het filmpje en ik druk niet in me deeg, ik wacht tot het boven mandje uit komt en keer het dan om op de hete steen. Even de oven insproeien met water en klaar. Ik ga alleen de initiele temperatuur opschroeven zodat ik op 230 uit kom als ik alles er weer in heb geduwd.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

628
broodje #10

Gisteravond voorbereid. Bleek ik slechts 125g desem te hebben ipv 300g dus daarvan 100g gebruikt en aan het recept nog wat water en meel teoegvoegd. Alles volkorenmeel.

Nacht in de koelkast, vanochtend vroeg toen de logeerkat me wakker maakte bleek het deeg al enorm gerezen, kwam bijn a geheel boven het mandje uit maar zakte dan ook wat in toen ik 'm eruit haalde.

Op de dikke steen geschoven, klein bakje water ernaast, grote helft van de pan eroverheen, na 25mins deze erafgehaald, brood nog even in de oven gelaten tot ik de kleur oké vond.

630
bobbee schreef:Netjes! Nachtbrood. Goed idee ook van die steen met de pan omgekeerd erover!
Afbeelding
Afbeelding
Ja ik moet eerlijk zeggen dat het niet mijn idee was maar een ingeving van een vriend in Emmen die ook actief is met broodbakken.

Zo komt het "erinschiethout" dat ik had liggen ook goed van pas.

Het metalen 'bekertje' water was op het eind niet leeg en lag half "ingegroeid" in het brood dus dat was ditmaal geen goeie zet. Ik heb die natte gedeukte kant van het brood dan ook maar aan de achterkant gedraaid zodat die op de foto niet is te zien.