Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

6381
Heel goed maar toch die gist eruit laten als het kan. Ik begin gewoon ergens in de ochtend en doe paar stretch and folds van het deeg. Dan brood savonds vormen en in mandje afgedekt in de koelkast, volgende dag de oven aan en deeg erin en je hebt lekker desembrood voor de lunch. Je krijgt door de tijd en smakelijk brood. Goede actieve desem gebruiken en dan mislukt het nooit.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

6382
Behalve de techniek moet ik ook de logistiek van het broodbakken weer in de vingers krijgen. Jouw werkwijze lukt denk ik alleen in een weekend waarin je verder weinig te doen hebt. En die heb ik vrijwel nooit.

Maar met mijn broodjes was ik stiekem ook best een poos bezig. Je moet veel handelingen doen die niet allemaal heel lang duren, maar wel met een tussenpoos van steeds maar een half uur. Je bent zo een hele ochtend met tussenpozen bezet. Het was ook wel een vrij ingewikkeld recept en het kan vast eenvoudiger. Als iemand nog tips heeft, houd ik mij aanbevolen.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

6383
Ja, nou ja. Ik gooi gewoon alles bijelkaar en ga doen wat ik wil, als ik de kans heb trek het deeg een keer op en klap hem terug. Soms om de 20 min soms na 2 uur. Ik laat het gewoon gaan en juist door de niet geforceerde rijs met zuurdesem is er geen haast of stress. Het komt altijd wel goed als ik het deeg in de koelkast zet voor de volgende dag het bakken.

Ik maak bijvoorbeeld 1500 gram deeg voor 2 broden.

830 gr meel/bloem wat je wilt of in huis hebt
165 gram actieve desem om en nabij
480 a 485 gram water
20 gram zout
Wat zaden en/of pitten als je dat wilt.

Alles doorelkaar en dan rekken en strekken door de dag heen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

6385
Gaat vast lukken, als mijn het lukt niet iedereen het kunnen.
Eerste wat er kan gebeuren is dat het brood wat platter uit de oven komt dan gewenst maar dat heeft dan vaak te maken met teveel water voor het meel wat gebruikt is, die kan dan geen stand houden door de lange fermentatie en de opname capaciteit maar het smaakt altijd nog steeds heerlijk.

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

6388
Vandaag broodjes gebakken van lokaal (in Limburg) verbouwde en gemalen spelt. De tarwe uit de regio wordt gebruikt voor veevoer en schijnt niet geschikt en te zijn voor het bakken van brood.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino