Re: Niche Zero Grinder

641
Michel75 schreef:Goederencode hierboven is enkel voor werken van porselein, niet voor volledige malers.
Koffie malers gaan onder de goederencode 8509400000.
Normaal tarief voor deze code is 2,2%. Dit wordt gereduceerd naar 0 indien de goederen van preferentiële UK oorsprong zijn, maar ik dacht dat deze malers niet in UK zelf gemaakt werden, dus blijft het invoerrecht op 2,2% staan.
BTW betalen we als verbruiker sowieso, dus dat maakt weinig verschil. Bij uitvoer zou het UK bedrijf een factuur moeten opmaken met vrijstelling BTW. Elke EU lidstaat zal de BTW dan heffen volgens plaatselijke tarief via de inklaring (wel op totale pakket: waarde goederen + transportkosten + invoerrechten)

Extra kosten zijn dus wat extra BTW, invoerrechten en inklaringskosten.
Goed verhaal, ergo in het kader van overheidstoeslagen m.b.t. aankopen vanuit de UK, i.c. als voorbeeld een Nichemolen, wel hogere financiële drempels sinds 1 januari 2021.

[emoji477]

Re: Niche Zero Grinder

642
Michel75 schreef: Goederencode hierboven is enkel voor werken van porselein, niet voor volledige malers.
Koffie malers gaan onder de goederencode 8509400000.
Normaal tarief voor deze code is 2,2%. Dit wordt gereduceerd naar 0 indien de goederen van preferentiële UK oorsprong zijn, maar ik dacht dat deze malers niet in UK zelf gemaakt werden, dus blijft het invoerrecht op 2,2% staan.
BTW betalen we als verbruiker sowieso, dus dat maakt weinig verschil. Bij uitvoer zou het UK bedrijf een factuur moeten opmaken met vrijstelling BTW. Elke EU lidstaat zal de BTW dan heffen volgens plaatselijke tarief via de inklaring (wel op totale pakket: waarde goederen + transportkosten + invoerrechten)

Extra kosten zijn dus wat extra BTW, invoerrechten en inklaringskosten.
Bedankt Michel, ik ga er ook van uit dat de import zal aangerekend worden door buitenlandse productie, dan zou 2,2% wel een stuk interessanter zijn.

Ik vraag me alleen af hoe Niche zelf met die BTW omgaat. Tot nu toe heb ik geen factuur gekregen en dus ook geen detail uitsplitsing BTW, dus gaan ze die 20% gewoon op zak steken, of gaan ze de prijs (eventueel nog enkel voor deze batch) verlagen.

De prijzen voor US en AUS zijn hetzelfde als voor de EU, en daar ga ik er ook vanuit dat het om 0% btw gaat, te betalen bij invoer in die landen.

Ik weet niet hoe de disclaimers van Indiegogo een impact hierop gaan hebben. Crowdfunding is geen echte webshop, dit was een 'contribution' als backer.

Re: Niche Zero Grinder

643
Umpalumpa schreef:
Ik vraag me alleen af hoe Niche zelf met die BTW omgaat. Tot nu toe heb ik geen factuur gekregen en dus ook geen detail uitsplitsing BTW, dus gaan ze die 20% gewoon op zak steken, of gaan ze de prijs (eventueel nog enkel voor deze batch) verlagen.

De prijzen voor US en AUS zijn hetzelfde als voor de EU, en daar ga ik er ook vanuit dat het om 0% btw gaat, te betalen bij invoer in die landen.

Ik weet niet hoe de disclaimers van Indiegogo een impact hierop gaan hebben. Crowdfunding is geen echte webshop, dit was een 'contribution' als backer.
Zo is het zelfs nu al voor Noorwegen en Zwitserland; beide EU landen zonder vrijhandelsakkoord:

Shipping for Norway and Switzerland includes the customs clearance fee but Taxes and Duties are paid by the customer. Please note any extra fees incurred are to be paid by the customer.

Zijn waarschijnlijk effe de toepassing van die disclaimer met hun legal team aan het checken.

Re: Niche Zero Grinder

645
fransg schreef:Ik heb net een paar dingen in de UK besteld, voor € 126 en kreeg net de factuur van DHL voor invoerrechten en BTW, € 42 dus dat valt goed mee!
Nou, dat is toch niet heel leuk? Paar dagen terug was dat niet het geval geweest. De Niche en Londinium worden een stuk prijziger!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Niche Zero Grinder

650
Het komt er voor mij allemaal op neer of de verkoper ook al btw in rekening neemt. De niche mag mss 1000 euro waard zijn (ik trek het even op flessen) maar als er ineens 21% bijkomt op de 550 dan vind ik het niet correct en koop ik het uit principe niet. Op die 550 zat er ook al UK VAT

Ik krijg binnenkort ook iets uit Engeland maar ik heb de prijs excl btw betaald, dan geeft het niet voor mij