Re: De LONDINIUMs afdeling

671
fransg schreef:
ErikW schreef: ma 19 jun 2023, 20:16 Bedankt voor je uitleg!
Dat moet ik dan ook gaan gebruiken als ..... ik weer een L zou hebben!
Bij de LR24 heeft dat geen zin want de pre-infusiedruk wordt daar niet beïnvloed door de boilertemp/druk ;-)
Ik weet het omdat het bij de originele L1 ook zo werkt. Die is ook boiler gevoed.
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

672
ErikW schreef: ma 19 jun 2023, 19:36 Hoe lang is de opwarmtijd van de boiler en die van de groep?
Met 20min kun je 'm als je haast hebt warm genoeg hebben. Even de hefboom omlaag, net voldoende om wat druppels uit het douchescherm te laten 'huilen', dat versnelt het opwarmen.

Ik zelf heb gewoon de stekker die hem om 06:00 aansteekt, dan is-ie als ik wakker word zeker op temp.

Bij mij gaat-ie dan om een uur of tien vanzelf uit maar als ik om 11:00 alsnog een espresso wil, is-ie sneller warm want nog niet echt afgekoeld.
ErikW schreef: ma 19 jun 2023, 19:36 Hoe stabiel blijft de temperatuur van de groep na een tijdje niet te zijn gebruikt?
Stabiel.
ErikW schreef: ma 19 jun 2023, 19:36 Krijg je even lekkere espresso's uit de Vectis als met de grotere Londiniums?
Ik vind van wel en ik doe nog steeds mijn best om ze te vergelijken, zonder nu meteen al teveel bonen te verkwisten. Zoveel espresso's drink ik niet op een dag. Ik heb de indruk dat een maal instelling op de Niche die prima is voor de LR24 op 3bar ook goed werkt op de Vectis maar ik moet dat nog double checken met meerdere bonen/brandingen.

Bovendien is het belangrijk dat je het zelf bepaalt, als je langs zou komen ervoor met een kg van bonen die je heel goed vindt.

Met de LR24 is het wel iets makkelijker, maakt de timing van hefboom neerhalen en op laten gaan niet zoveel uit.

Als je een Cremina vergelijkt met een Pavoni in een doos, dan is Vectis een 'spring lever' Cremina maar dan met volledige maat zetgroep. Alleen veel goedkoper ;-) En nieuwer.
ErikW schreef: ma 19 jun 2023, 19:36 Reiss schreef me op 31 mei dat de Vectis de volgende week of de week daarop in productie ging.
Al dergelijke processen van een nieuw apparaat gaan gepaard met vertraging. Maar leg je je daar bij voorbaat bij neer dan komt er helemaal niks van, dus spreek je steeds data af die net wel of (vaker) net niet worden gehaald, maar ga je daarna wél verder.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

673
ErikW schreef: ma 19 jun 2023, 20:40 Nog benieuwd Frans!
Jij hebt al ervaring!!

Hoe lang is de opwarmtijd van de boiler en die van de groep?
Hoe stabiel blijft de temperatuur van de groep na een tijdje niet te zijn gebruikt?

Krijg je even lekkere espresso's uit de Vectis als met de grotere Londiniums?
Belangrijk voor ekkere koffie in volgorde van belangrijkheid

1.bonen
2.bonen
3 bonen
3a barista
4 pressostaatinstelling
5 molen
6 Eerste shot van de dag is voor de vrouw.

Sommigen vinden ook nog preinfusiedruk belangrijk.Voor mij niet.
Dus zal die Vectis gewoon erg lekkere koffie maken.

Een heel groot voordeel van de vectis is dat je de machine op de kop kunt houden om de boiler leeg te maken.Hangt natuurlijk can de kracht in de armpjes af.

674
Ik ben blij met jullie antwoorden.
Vond de L-r geweldig!
Daarna nog Decent Dream Vesuvius Magister is huis gehad maar de smaak van de L-r proef ik nog.
Wegens omstandigheden moeten we opzoek naar kleiner en dan kriebelt het met de Vectis weer!!
Opwarmtijd speelt bij ons toch wel een beetje mee.

Met Cremina nooit echt bevriend geraakt destijds.
(Is nog te koop)
Kleine groep en pf, handhevel: voor mij niet ideaal.

Een echte veer, een echte groep! => Vectis

PS Met bonen bonen, maler etc overige standaarden zit het hier wel goed! ;)
Zelfs puck-prep en water zit goed! ;) ;)

675
cremalover schreef: di 20 jun 2023, 08:49 Een heel groot voordeel van de vectis is dat je de machine op de kop kunt houden om de boiler leeg te maken.
Hangt natuurlijk van de kracht in de armpjes af.
20kg ;-)

en dan met een vinger het palletje van het vulklepje open houden
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

677
Vergeet ook niet dat de Vectis echt lekkere steampower heeft!
De Pavoni of Cremina halen dat bij verre na niet. Ik kon bijvoorbeeld met de vectis direct goed uit de voeten en geen gezoek met de stoompijp naar de juiste stand omdat er niet genoeg stoomkracht zou zijn. Dat is wel behoorlijk uniek voor een kleine machine!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!