Re: Welke hefboommachine gaat het worden?

71
Stoomkraan open tot element geactiveerd wordt, dan stoomkraan dicht. Druk bouwt op en verwarmingselement gaat uit.
Dan:
- Hefboom omhoog, beetje druk erop uitoefenen door op hefboom te drukken zodat je op de drukmeter 1 a 2 bar ziet. Vasthouden daarop voor 10 sec.
- na 10 sec hefboom omhoog, groep loopt weer iets vol met wat er nog bij kan.
- dan hevel naar beneden drukken tot 9 bar en langzaam afbouwen. Beetje mee spelen.

Goed dat je verse gebrande koffie hebt, welke heb je en van welke branderij?
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

72
Bobbee, dank voor je snelle reactie! Helder! Ik heb de proefpakketten van Giraffe Coffee Roasters in Rotterdam. Ben nu bezig met een zakje Tessena Edina, een Yirgacheffe uit Woroda in Ethiopië. Het moet een absolute doodzonde zijn dat/als ik deze bonen verpruts. Gebrand op 1-12 dus al aan de 'oude' kant..... Je hoort het resultaat. En ik kom graag een keer langs in MMM :)
op ontdekkingsreis in de filterkoffie

75
Bobbee, FransG, jullie tips werken geweldig! 15 gram koffie, pre-infusie met 2 bar leidt bij een zeer fijne maling (stand 2/3e op Eureka Mignon XL) tijdens de pre-infusie tot iets druppelen, maar de koffie is stukken beter. Nog iets te zuur, maar dat hoort gedeeltelijk bij het type boon. Bijkomend voordeel lijkt me dat je op deze manier net iets extra water binnen haalt na de pre-infusie, waardoor een dubbele espresso van 20gr koffie/40 gr water waarschijnlijk ook tot de mogelijkheden gaat behoren. Nog een vraag: ik werk nu met een groepstemperatuur (aan de buitenkant net boven de brede rand gemeten) van rond de 85 graden, is dat OK? Lager maakt het makkelijker drinkbaar, hoger maakt de koffie volgens mij zuurder...
@Bobbee: zou het leuk vinden je een keer te ontmoeten en te zien hoe jij de LaPav hanteert...
op ontdekkingsreis in de filterkoffie