Re: Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)

71
Ypuh schreef: do 09 jun 2022, 11:02 @Bob, zet mijn reactie even in dit topic neer, dan staat het ook mooi bij elkaar.
bobbee schreef: do 09 jun 2022, 10:23 Dus je hebt de Sniper al binnen! Alles goed gegaan en geen verassingen? Tevreden? Eerste indruk?

De eerste indruk na 6-7 test batches is:
- De brander is groot, groter dan ik dacht. Er kwam een kist a 37kg binnen en de brander zelf weegt ook iets van 27kg
- Verzending ging vrij vlotjes (14dgn). Eén van de pootjes die vastgeschroeft zat aan de kist is een klein beetje verbogen en heb ik provosorisch wat terug gebogen, maar mag verder geen naam hebben.
- Ook sluit te funnel die gebruikt wordt om de bonen bij te vullen niet helemaal goed aan (dit is een soort los metalen ding wat je er bovenop legt). Op videos/reviews zie ik ook niemand deze gebruiken.
- Algehele indruk is goed. Het is een flinke hoop robuust metaal en zit degelijk in elkaar zonder speling/kieren/naden. Had dit ook deels verwacht, maar met Chinese producten moet dat altijd toch maar weer blijken en mag ook als positief benoemd worden wanneer het klopt. Zal on-par zijn met de Bullet
- Qua design/workflow is de Kaleido op sommige vlakken mogelijk nog wel iets beter. De drum en chaff collector zijn erg toegankelijk. De machine zal makkelijker schoon te maken zijn dan een Bullet. Anderzijds heeft de Bullet ook voordelen, maar denk niet dat ze voor elkaar onderdoen

Meest positieve punten:
- Bediening. Ook hier waren mijn verwachtingen vrij hoog, maar zowel de Kaleido controller als Artisan bediening werken verrassend goed. Ik had verwacht dat beide systemen nog wel wat ontwikkeling nodig hadden en dat je zo op twee paarden kon wedden, maar ze werken alle twee eigenlijk al op een prima niveau. Het heeft niet de look & feel van Apple en je moet even weten hoe je een COM-poort vindt van een Bluetooth aansluiting etc. maar al met al was ik na het lezen van de instructie binnen 10 minuten koffie aan het branden (in de praktijk deed ik er 1-2 uren over, maar ik ben dan ook het type dat alle details wil weten)

Het moet allemaal nog blijken als je het in de praktijk veelvuldig gaat gebruiken en hoe het zich op lange termijn houdt. Verder was de machine nog stevig aan de prijs, dus waren mijn verwachtingen ook vrij hoog. Het risico zat in mijn ogen vooral in het bestellen, leveren en of het geen Aliexpress-China-namaak-teleurstelling zou zijn, maar dat blijkt allemaal reuze mee te vallen.

De enige twijfel is of hij misschien niet toch iets te groot is. De aangegeven batchgroote is 300-1.200g, maar je hebt er zo 3-4 batches van 500g doorheen in een uur (je kunt alvast beginnen met de volgende als de vorige nog aan het afkoelen is). Daarmee heb ik genoeg voorraad voor een week of 3-4, terwijl het eigenlijk wel leuk is om wat vaker/meer te experimenteren. Wat dat betreft was de M2 de betere keuze geweest. Daar tegenover staat dat de M10 een stuk krachtiger is en alle electronica netjes ingebouwd zit. Ook kom je door het grotere formaat overal makkelijk bij en de footprint (werkelijke ruimte die het apparaat inneemt) scheelt nauwelijks. Denk dus dat ik uiteindelijk op dezelfde keuze uit was gekomen, ook ten opzichte van de Bullet.

IMG_20220604_155137.jpg
Toevallig nog in de gelegenheid voor een update? :D
Espresso: Ascaso baby t plus, lagom p64
Branden: Aillio bullet r1.

Re: Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)

72
Ruben- schreef: vr 12 aug 2022, 14:37 Toevallig nog in de gelegenheid voor een update? :D
Ja hoor. Gebruik de brander bijna wekelijks en heb nu zo'n ~30 batches gedaan waarvan 20 tests. De laatste weken door vakanties en verschillende activiteiten merk ik dat ik er soms even tijd voor moet maken. Op zich lukt dat prima, maar doordat de gebrande bonen nog niet op het niveau zijn dat ik gewend ben heb ik er wel iets minder zin in. Dat het buiten 35 graden is helpt ook niet mee.

De brander zelf werkt top net als de combinatie met Artisan. Stekker erin, draadloos verbinden, opwarmen en gaan, hij doet precies wat je verwacht. Het lukt me ook vrij eenvoudig om een drinkbare batch te produceren, maar dan kom je in het brandproces met 1000 en 1 variabelen terecht waar je zelfs met het nodige inlezen wel eens in verdwaald.

Inmiddels ben ik weer kleinere batches gaan branden (meestal 300g waar 250g vanover blijft). De hoofdreden is dat je dan meer momenten hebt om te proeven en bij te sturen of i.g.v. van laatst 2 weken lang tegen een batch die niet lekker was (te licht) aan zit te hikken. Ik merk ook dat ik gewoon minder koffie drink als ik het niet super lekker vind. Dat geeft je wel de tijd om na te denken/lezen wat je een volgende batch beter kunt doen en die was dus ook stukken beter, maar weer net iets te donker. Ook heb ik zaken als omgevingstemperatuur wel iets onderschat. Op een dag dat het zo'n 30-35 graden was en ik dezelfde variabelen hanteerde als 2 weken eerder toen het 15-20 graden was, bleef ik achter met een zwaar rokende machine en bijna zwarte verbrande bonen. De illusie dat je makkelijk een auto-roast kunt doen heb ik daarmee ook later varen, je zult altijd wel bij moeten sturen op zicht/kleur en geur.

Kortom, het is nog geen onverdeeld succes. Achteraf was ik misschien ook liever voor de M2 (50-400g) brander gegaan i.p.v. de M10 (300-1.200g). Het is wel leuk om ermee te spelen en kost al met al ook niet heel veel tijd. In een uurtje kan ik 2-3 batches doen wat i.g.v. grotere batches voldoende is voor de komende maand. Ik hoop nog wel een stap te zetten in de smaak van de bonen, ook tot het niveau dat ik met een gerust hart wat vaker bonen uit kan delen.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

75
Ruben- schreef: ma 15 aug 2022, 10:47 Dankjewel voor het uitgebreide verslag.
Zijn er nog enige zaken die je positief verrassen of juist weer tegenvallen?
De verrassing is toch wel hoe smerig koffie kan zijn als je ze niet juist brandt.

Voor de rest ligt alles wel redelijk in de lijn der verwachting. De positieve kant is een relatief onbekende brander van Kaleido die het echt prima doet. Het was toch wel een gokje, maar denk dat die wel goed uitgepakt is (voor dat bedrag mocht het ook geen teleurstelling zijn).

Tegenvallend is dat het ondanks veel lezen, proberen, testen etc. nog geen gegeven is dat je zomaar even de kwaliteit van een lokale brander evenaart (of in de buurt komt). Dan heb ik het nog niet eens over consistentie of herhaalbaarheid. Hetzelfde gold in mindere mate ook wel voor het zetten van espresso. Die aanloop duurde ook wel iets langer dan ik vooraf dacht, terwijl het nu op de automatische piloot gaat. Ik hoop dat dat met branden ook zo gaat, maar ik merk dat ik het eigenlijk al te weinig doe om vooruitgang te boeken. Je zou er eigenlijk 2-3x per week een uurtje mee bezig moeten zijn en dat is voor eigen consumptie veel te veel.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

76
Kun je eens meer posten van welke bonen je precies gebruikt, welke Artisan profielen dat oplevert en wat verder meetbaar is, zoals gewichtsafname?

Kleur kun je nog niet meten evenals dichtheid/vochtigheid, begrijp ik.

Ik heb in de eerste aanloop absoluut niet bezuinigd op kilo's bonen om het onder de knie te krijgen, veel uitgedeeld toen het goed begon te gaan en actief de feedback op de profielen genoteerd waardoor ik steeds beter op koers raakte en inmiddels een kleine trouwe kring gebruikers heb die niets anders meer willen.

Ook hier maakt het wat uit of de branding start bij 30ºC of bij 20º maar als bepaalde meetpunt-temperaturen eerder worden bereikt dan mindert Artisan tevens de energietoevoer in eerdere stappen en over het geheel genomen kom ik zo nog maar zelden voor verrassingen te staan.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

80
Op zich wel vreemd dat automatisch branden zulke andere resultaten geeft (mits je dezelfde bonen gebruikt). Normaal gesproken worden je brandparameters automatisch aangepast aan de temperatuur van je bonen en je profiel. Dat je bonen dan nooit 100% hetzelfde worden is onvermijdelijk maar dat ze verbanden is merkwaardig.

Verder ben ik inmiddels een dik half jaar aan het branden met de Aillio en ik kan bevestigen dat je heel wat kilo's koffie moet branden (en weg moet gooien) voor je een beetje door krijgt hoe het werkt. Vooral belangrijk is om de drie fases van branden helder te krijgen en te kunnen controleren (drogen, ontwikkeling en tijd-na-eerste-krak). Qua tijd kun je dan als uitgangspunt 50%-30%-20% aanhouden en dan gaan spelen met vooral ontwikkeling en tijd-na-eerste-krak. Voor filter houd ik ongeveer max 1 minuut na eerste krak aan, voor espresso ga ik vaak voor 20-25% in tijd. En een dalende Rate-of-Rise curve is ook wenselijk.
Canters Coffee