Ik heb de natural kenya (espresso roast test batch volgens DAK) ontvangen en vanmiddag eerste bakkie mee gezet. De geur is geweldig en waar ik van hou voor filterkoffie: bessig/rood fruit als een goede natural uit Kenya! Mijn standaard recept als startpunt is altijd een bypass extractie met de inverted aeropress : 14 a 15 gram koffie opschenken met 100ml water, 1 minuut laten trekken, cap en gespoelde filter erop en aeropress omdraaien op de mok, dan nog 15 tot 30 seconden laten staan en rustig pressen zodat je geen slechte sedimenten erdoor drukt tot al het water erdoorheen is. Dat aanleggen met 100ml heet water. Proeven en eventueel nog iets aanlengen met koud water.
De smaak was alvast goed en werdt steeds beter naarmate de temperatuur zakte! Moet nog wel wat verder tweaken, eerst morgen wat fijner malen om nog wat meer de smaken eruit te halen en dan weer proeven. Als dat op smaak is ga ik er alles uit proberen te halen met de switch. Vraag mij wel af of deze bonen echt 2 weken geleden gebrand zijn want aan de hand van de bloom zou ik dat niet zeggen...maar daar kom ik dus nooit achter.
Voor espresso is dit niks voor mij. Ze kunnen mij zoveel vertellen met light roast third wave koffiebonen, ik pas. Maar voor filter, tsja...geweldig lekker!
Re: DAK roasters - Second chance
71Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!