Re: Baratza "Sette"

74
Haha, ja hij maakt flink wat herrie maar het is ook zo voorbij ;-)

Voor wat betreft gebruikerservaringen: Makkelijk te bedienen, ophangings 'vork' werkt goed, bonenreservoir ook.

Wel merk ik dat de machine vaak de neiging heeft om over het ingestelde gewicht heen te schieten of er juist iets onder uit te komen als je het gewicht vooraf instelt. Stel je bijv 14,0 in krijg je 14,5. Ik moet nog even onderzoeken of dit er aan ligt dat ik tot nu toe steeds de oude gemalen bonen 'eruit gemaald' heb door de hopper eerst dicht te zetten bij een nieuw kopje koffie (ben ook nog wat aan het finetunen met de maalgraad) en of dit dus optreed als je dit niet doet (de machine mist dan de eerste ~seconde bonen die natuurlijk wel verwacht worden). De hoge maalsnelheid speelt hier zeker een rol. Alternatief is zelf handmatig knop vasthouden dan heb je volledige controle over het gewicht de wegschaal update zich immers (voor het menselijk oog) in realtime.
Laatst gewijzigd door RikC op zo 22 jan 2017, 09:13, 3 keer totaal gewijzigd.
Espressomachine: Linea Mini, Malers: etzMAX, Comandante

75
Alle malers maken flink wat herrie zodra je gaat malen! Alleen de k30 en een kleine eureka die net uit is zijn stil.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

76
Sowieso moet de boel eerst nog inlopen. Op HB staat er genoeg over en dat op den duur de resultaten en consistentie van output beter worden.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

77
En niet te vergeten de stabiliteit.
Hij moet goed trillingvrij staan omdat anders de meetcel geen goede bepaling kan maken.

Sommigen plakken hem zelfs semi-vast aan het aanrecht met plakgum. Tesa power-strips zouden het ook wel doen lijkt me?

Als hij dan nog een consequente overshoot heeft, kan je de off-set bijstellen. :)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

79
Voor wat betreft de 'overshoot'. Mijn eerste theorie was dat dit met het openen/sluiten van het bonenreservoir te maken had.

Maar zo te zien heeft het veel meer met de maalgraad te maken. Op dit moment heb ik er een erg smaakvolle filterbonen inzitten van een speciaalzaakje met eigen branderij uit de buurt. Eerst had ik 'm op maalgraad 25 staan (31 is meest grof voor Chemex aanbevolen, 1 is meest fijn turkse koffie dus, 20 is aanbeveling snelfilterkoffie) staan aangezien ik een Clever Coffee Dripper gebruik en daar men een maalgraad tussen Chemex en snelfilter aanraad. Na wat smaakproeven en doorlooptijden bekeken te hebben zit ik nu echter op 20 en ik merk dat de overshoot duidelijk minder is (max. 14,3 ipv. 14,6). De maalsnelheid gaat omhoog als je 'm groffer zet en natuurlijk is het bij espresso ook pas waar het echt uitmaakt.

Maler staat verder op een erg solide massief houten tafel welke met een hoeksteuntjes aan de wand bevestigd is dus daar zou het niet aan moeten liggen.

@Marcje, zo te zien is ie niet zelflerend.

Binnenkort maar eens de Acaia app uitproberen. Sowieso er nu een Lunar met oog op aanschaf epressoapparaat bij besteld dus dat wordt uitproberen.
Espressomachine: Linea Mini, Malers: etzMAX, Comandante