Re: Nieuwe filterkoffie dripper: Gabi Master A by Glowbeans

72
Dat is wel heel lang. Als test zou je hem even kunnen vullen zonder koffie en filter. Dan de tijd opnemen wanneer je 2x 150ml opschenkt en 3x 100ml en zien wat de doorlooptijd is. Eventueel nog een keer met alleen de filter.
Als die doorlooptijd 3 a 5 Minuten is dan moet je grover malen en die zelfde tijd kunnen halen. Ook maakt het uit vanaf wanneer je de tijd op meet! Volgens mij deed ik het vanaf eerste drup koffie in het kannetje. Ik weet het niet precies meer.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

75
Net 100 graden geprobeerd en bij 4 minuten 225 gram erdoor. Denk dat de hogere temperatuur toch zorgt voor een wat hogere druk in dat kamertje. Heb er nu een omniroast (ongewassen ethiopiër) van Shokunin erin en hij is bést lekker nu. Nog niet zo zoet en romig als ik hem op mijn aeropress krijg, waar je met lagere temperaturen kan werken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

76
Fisherman schreef:Net 100 graden geprobeerd en bij 4 minuten 225 gram erdoor. Denk dat de hogere temperatuur toch zorgt voor een wat hogere druk in dat kamertje. Heb er nu een omniroast (ongewassen ethiopiër) van Shokunin erin en hij is bést lekker nu. Nog niet zo zoet en romig als ik hem op mijn aeropress krijg, waar je met lagere temperaturen kan werken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Maar de gabi zou de aeropress met gemak moeten verslaan als het om zoet gaat. Hogere temp met lichte roast zorgt trouwens voor een zoetere smaak ipv lagere temp met meer aciditeit.
Tussen douche en trechter daar waar ze in elkaar klikken zitten ook nokjes en uitsparing. Die kun je in elkaar laten vallen maar ook verdraaien zodat er soort openingetje is. Wellicht zorgt dat nog voor extra lucht en snellere doorloop.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

78
Fisherman schreef: za 15 dec 2018, 19:22 Heeft de maalgraad hier nog invloed op?
Volgens mij van invloed: maalgraad, en maler. Als je een maler hebt die veel 'fines' produceert kan het weleens verstoppend werken.

Maar ik heb geen ervaring met filterkoffie, dus wat ik zeg moet je met een schep zout nemen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

79
Normaal gesproken inderdaad wel maar niet met de Gabi (tot op zekere hoogte). Als je V60, Kalita, Chemex etc. pakt dan bepaalt de maling de doorloop. Bij de Gabi is het anders omdat het reservoir in combinatie met de douche de snelheid van het water bepalen en dat is zo langzaam dat het veel lager ligt dan hoe het bij opgieten door zou lopen. Vandaar dat maling bij de Gabi pas invloed heeft als je zo fijn gaat malen dat de doorloop bij opgieten ook al heel lang zou zijn. Daarboven bepaalt de Gabi de doorloop en die is vast op 3:50min voor 300gr.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60