Re: Wat drink je nu?

701
cremalover schreef:Komt niet vaak voor dat ik iets weggooi maar deze heb ik in de kliko laten verdwijnen.
Net nog eens geprobeerd.Spul is ondrinkbaar.
Laatste keer dat ik een
Indonesische koffie koop.
Had al eerder mindere ervaringen met koffie uit de archipel maar deze slaat alles.
Over smaak valt niet te twisten, maar scheer niet alle schapen uit Indonesië over 1 kam :-)
De Lintong kan mij absoluut niet bekoren, verre van dat, maar de Mandheling is één van mijn favorieten.
Vind je die dan ook niet aangenaam smaken?
Gene Café, Mahlkönig Vario Home II, Rancilio Silvia + Auber PID, Fiorenzato T80, Kyocera CM-50-CF handmaler.

702
Ik heb zelf al ongeveer een 7 soorten indonesische koffiesoorten geprobeerd van normale kwaliteit tot microlots maar is ook niet mijn ding. Zowel lintong, mandheling als de batak. Geef mij maar een goede ethiopië of midden-amerikaan.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

703
Ik vind de meeste Mandheling's wel te drinken, moet er wel bij zeggen dat ik die dan ook wat donkerder brandde maar wel op een lage temperatuur reeds voor het einde het gas uit en toen op de hitte van de boon nog een tweede crack afgewacht en die vol laten komen en toen de koeler in.

Het is dan wel erg goed opletten want ze zijn ook zo verkloot (verkoolt)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

704
Ik kan me voorstellen dat Mandhelings en Bataks etc. als SO wat te zwaar en aards zijn. Maar in een blend kan ik ze wel erg waarderen hoor. Ik brand ze inderdaad langzaam, en dan tot FC+.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

706
Erik82 schreef:Ik heb zelf al ongeveer een 7 soorten indonesische koffiesoorten geprobeerd van normale kwaliteit tot microlots maar is ook niet mijn ding. Zowel lintong, mandheling als de batak. Geef mij maar een goede ethiopië of midden-amerikaan.
Jij bent toch ook van de "ferme brandmethode"? Zou best kunnen dat die minder geschikt is voor Indonesische koffie. Zoals ik al schreef brand ik ze langzaam (17-20 minuten?), en dan vind ik ze in elk geval best lekker.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

707
Spironski schreef:
Erik82 schreef:Ik heb zelf al ongeveer een 7 soorten indonesische koffiesoorten geprobeerd van normale kwaliteit tot microlots maar is ook niet mijn ding. Zowel lintong, mandheling als de batak. Geef mij maar een goede ethiopië of midden-amerikaan.
Jij bent toch ook van de "ferme brandmethode"? Zou best kunnen dat die minder geschikt is voor Indonesische koffie. Zoals ik al schreef brand ik ze langzaam (17-20 minuten?), en dan vind ik ze in elk geval best lekker.
Ik heb er drie profielen op los gelaten en zeker niet te donker gebrand.Blijft synthetisch smaken.

708
Ik heb profielen van 15-19 minuten getest en de snelle profielen gaven wel een iets minder slechte smaak maar geen enkel profiel gaf een goede smaak, naar mijn mening. Dat lange branden zorgt er alleen maar voor dat je de bonen in meerdere of mindere mate aan het bakken bent. Kijk maar eens het filmpje wat ik vorige pagina had gepost. Erg interessant.

Laatste tijd veel geëxperimenteerd met de verschillende profielen maar het snellere profiel geeft toch echt elke keer een betere smaak. Kost alleen wat tijd om het onder de knie te krijgen en niet te hard te gaan zoals die amerikanen dat doen. Mijn maximale temperatuur ligt namelijk niet hoger dan 235C.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60