bobbee schreef: ma 10 okt 2022, 11:58
Maar, hoe doe je dat want na 2 weken ofzo is het zo scherpe eraf. Ik haal de messen dagelijks langs een aanzetstaal zodra de tomaat meer weerstand biedt dan het mes.
Eens in de zoveel tijd doornde messenslijper. Wegbrengen is meer werk, in mijn beleving.
Toevallig heeft ze me dat uitgelegd: volgens haar is het aanzetstaal vooral bedoeld om de golven/welvingen in je snijrand terug in een rechte lijn te brengen. Dat is een zeer kort effect (2 weken klinkt dan logisch) maar maakt je mes niet scherp. Een leren riem bijvoorbeeld wel.
In het oog van de vakvrouw is de messenslijper van de Blokker een moordaanslag op je mes.
Ik ben geen expert en mijn messen zijn maar "gewoon" de Olive Forged Santuko en het koksmes van hetzelfde merk. Geslepen pas 1 dag in gebruik, maar gisteren viel hij in ieder geval door mijn tomaten...
Haar werkplaats zit toevallig zowat op mijn boodschaproute en je krijgt op aanvraag een leenmes... Dus ja, de puzzelstukjes vallen voor mij wel erg lekker.
Londinium R - Option-O P64 (SSP UM) - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Flair GO - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™