Re: Wat drink je nu?

712
O ja ik denk dat deze boon wel gebaat is bij een flinke lange fase na de eerste crack. Deze branding was met weinig ventilatie, gisteren heb ik dit profiel geprobeerd te volgen maar dan met een continu flinke luchtstroom (loopt in de Quest een beetje atypisch, echt hard waaien langs de bonen doet het niet) om te kijken of hij dan nog iets cleaner gaat smaken. Daarvan gaat hij wel wat harder stijgen, 3:45 na 1C. Resultaat volgt van de week :geek:
VBM Domobar Super, Mazzer Pharos, Mahlkonig Guatemala, een boel filterspullen, en een Quest M3 die al lang ligt te wachten :)

713
Net een 'proef' pakketje van Caffetto binnen gekregen. Een teaser voor de smaakpapillen. Ik ben benieuwd.
Nu nog met smart wachtende op een lading uit mijn enigszins 2e thuisfront Cambodja - de Kampuchea gold. Hopelijk komen daar nog wat ongebrande bonen bij voor een mooi brand experiment.
Carimali Uno, Carimali M1, Behmor 1600, Bodum Santos vacuum, Leopold Vienna cafetiere, Bialetti Kitty

714
Cambodja - de Kampuchea gold. Hopelijk komen daar nog wat ongebrande bonen bij voor een mooi brand experiment.
Interessant... Arabica of Robusta? En hopelijk toch geen Luwak..

Zou ik ook wel willen proeven (de non-luwak), als je nog groene overhebt tzt....
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

715
Interessant... Arabica of Robusta? En hopelijk toch geen Luwak..
Robusta.
tzt.gooi ik wel een post op het forum mocht ik groene bonen kunnen bemachtigen.
Carimali Uno, Carimali M1, Behmor 1600, Bodum Santos vacuum, Leopold Vienna cafetiere, Bialetti Kitty

716
Vandaag mijn eerste bestelling bij Fascino binnen gekregen: een kilo pittige Initio en een pakje Espresso Grande Alta. Eerste wat me opviel: de bonen zijn gisteren gebrand! Ik wist dat ik verse bonen zou krijgen, maar zo vers?! Geweldig!
Vandaag aan de gang gegaan met de Initio. Inderdaad een pittige espresso, maar mooi rond van smaak. Ongetwijfeld is er nog meer uit te halen als ik wat meer geoefend raak. Volgende keer ga ik voor de milde variant, om te kijken wat dat is. Hoe dan ook is dit voor een koffie van nog geen 11 euro per kilo erg lekker! De Grande Alta bewaar ik voor het weekend. :)

717
Als de bonen nog maar 1 dag geleden zijn gebrand hebben ze ook nog lang niet hun volle smaakpotentieel ontwikkeld. In de komende dagen zal je zien dat er een flinke smaakontwikkeling zal plaatsvinden.

Ik weet niet hoe veel je gebruikt, maar je zou kunnen overwegen om een deel van de bonen in te vriezen. Na een week of drie beginnen boontjes vaak toch wel wat minder te worden
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

720
altijdkoffie schreef:Ik heb gehoord van een branderij waar ik mijn bonen vandaan haal, dat de bonen 10 dagen na branden op z'n lekkerst/best zijn....Dus er staat nog wat veel beters te wachten!;-)
Dat gaat niet voor alle bonen op, Met m'n Malabar mix is het zelfs zo dat ze met 10 echt beginnen te komen en dat duurt tot zeker 4 weken en meestal nog wat langer, het heeft ook te maken met welke brandgraad je werkt, dus hoe donker.

Zelf doe ik de Malabar voor de 2e crack eruit en direct terug koelen naar handwarm, dan zijn ze mooi van kleur, heel soms als ik meer bonen heb verbruikt dan verwacht en dus tussendoor moet branden omdat er nog een klusje wacht, dan brand ik de bonen wat donkerder, zijn dan eerder op smaak maar houden die dan ook een stuk korter, dan is het met 3 weken gedaan, invriezen doe ik niet meer, kieper liever een kilo in de Kliko dan al dat gedoe en het vreet ook ruimte in de vriezer, ik heb er liever lekkere PiKi worst van Schell Rotterdam in liggen.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.