Re: Het grote broodbaktopic

712
Zo weer ff edit op TS gedaan. Elke keer als iemand wat tegenkomt graag vermelden kunnen we de TS goed aanvullen! Natuurlijk ben ik ook zeer benieuwd naar de broden die uit de nieuwe oven van Adriaan gaan komen. Heb nu twee rijsmandjes klaar staan, 1 met meergranen en normale gist (deze keer droge) en een zuurdesembrood in rijsmandje. Wordt drukke avond voor de oven.

Mijn rijsoven ;)
Afbeelding
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

714
bobbee schreef:
@3aan schreef:
bobbee schreef:Wij zijn het jaar begonnen met pizza! Goed voor de lijn.

Afbeelding
Bob, wat is dat voor oven dat je aan de 400 graden komt?
Ik ga morgen een broodoven ophalen (kleintje) die gaat toch echt maar tot 250 en uitlopend tot 270 (gemeten)
Het is een goedkoop Bestron pizza oventje die je flink heet kunt stoken. Er is een nieuw model inmiddels die niet meer zo heet wordt fabriek af (de oude gaat naar 470 graden) maar die je simpel in de maling kunt nemen met een PC ventilatortje op de thermostaat.en gaat dan tot 500 graden. Maar deze oventjes zijn niet geschikt voor brood hoor. Te klein en laag. Nu hoeft dat ook niet voor een normaal brood natuurlijk, deze temperatuur.

http://goo.gl/images/1F8WUD
Nog even hier op terugkomen:

http://www.pizzamaker.info/html/alfredo_tuning.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

Re: RE: Re: Het grote broodbaktopic

715
bobbee schreef:Grappig ding, ben benieuwd hoe hij het doet. Wel jammer dat er geen glasplaat deur voor zit. Nu kun je het brood niet zien.
Ik ben als een blok voor die mooie decoratieve deur gegaan, m'n vrouw wilde helemaal niet aan een broodoven maar bij deze was ze gelijk om! ;)

Even de deur op een kier, even piegen, niks mis mee, anders een pyrokoekeloerder gebruiken...

Door het formaat is die ook nog eens goed plaatsbaar!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

716
Een vriend wil ook wel gaan bakken maar, zegt hij, mijn vrouw wil "spelt" brood en dat is vast heel lastig.
Ik bio-meel van echte spelten kopen bij de Jumbo. Brood bakken daarmee is krek hetzelfde als gewoon een brood bakken.

Voor het eerst 's avonds brood voorbereid, deeg in het rijsmandje de koelkast in, vanochtend ongeveer 3 uur laten bijkomen van de kou, dan bakken. Leek eerst wat slapjes en ingezakt te wezen maar het broodje kikkerde goed op van de sauna.

Het restje maanzaden en sesammenzaden opgemaakt, bij elkaar 44 gram in het meel gemengd.

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

717
Ik heb ook vannacht weer eens een speltbroodje gemaakt in de broodbakmachine (2/3e spelt volkoren, 1/3 spelt bloem). Gaat uitstekend! Korst is wat knapperiger dan van tarwe, en heeft een lekker zoutig/notig smaakje.
Afbeelding
VBM Domobar Super, Mazzer Pharos, Mahlkonig Guatemala, een boel filterspullen, en een Quest M3 die al lang ligt te wachten :)

718
Zien er weer heerlijk uit, ik heb vanochtend gelijk bij wakker worden de oven aangezet en het zuurdesembrood uit de koelkast gehaald. Toen oven op temp was gelijk erin geschoten en kids en vrouw werden wakker met de geur van vers gebakken brood. Smullen met honing erop dus. Kids wouden meer meer meer :)
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

720
De oven staat voor te verwarmen binnen 25 minuten op 270, laat hem nog maar even aanmodderen, dan weet ik zeker dat de Chamot ook goed doorgewarmd is, er gaat een Rogge zuurdesem 275 gram met een hulpje van 15 gram verse gist in

275 roggedesem
15 fijn zeezout>
50 donkere basterdsuiker
375 lauw water
125 roggemeel semigrof eigen maalsel
Dit door elkaar roeren tot alles opgelost is en 20 minuten laten staan
Daarna wordt het volgende beetje bij beetje doorgeroert
250 roggemeel
250 volkoren tarwemeel
175 tarwebloem
Alles in de Kitchenaid Professional op de laagste stand, ongeveer 7 minuten kneden, rozijnen wellen voor 20 minuten en doorheen kneden en dan een korte rijs (warm weggezet) daarna verdelen in bollen en in de rijsbakjes op een rooster even bovenop de oven, (rijskast is nog niet klaar) af en toe even gluren, dan op de bakplaat en de oven in, ik heb nog geen schieter (schieters zat alleen van een ander kaliber)

270 voor
230 na het plaatsen en dan na 20 minuten uit, dan nog zo'n 25 a 30 minuten doorgaren

Uiteraard wordt er een bakje water geplaatst
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.