Re: Timemore Sculptor 064 en 078

721
SpeedyDH schreef:Ben er lekker mee aan het klungelen maar ik heb wel wat vragen.
Sws ben ik jaloers op de mensen die al de smaken kunnen onderscheiden… ik kom niet veel verder dan zuur, wrang, vol en soms complex (dan kan ik echt de smaken niet onderscheiden :D ) maar ik probeer gewoon verder.
Heb er nu een halve kilo mee gedaan dus misschien moet ik meer geduld hebben.

Ik krijg op 5 een redelijke espresso. Verbaast me dat de meeste veel lager staan. Het maaisel voelt dan vergelijkbaar met de specialita. Op stand 3 of lager komt er moeizaam koffie door (en niet te drinken :D ) en het voelt dan echt als stof (dus heel fijn). Het pinnetje staat nu 1 naast de nulstand zodat de schijven niet raken op 0.

Merk sws dat ik meer moeite moet doen met puckprep. Is die niet goed, dan schiet het water er zo door heen.
De dosing beker is niet heel handig om de koffie over te gooien in het bakje, ligt diep waardoor er eigenlijk geen koffie komt aan de rand.

Lees wel wat over alignen van de schijven, kan iemand uitleggen hoe?
Het is bij mij ook geen halleluja hoor. Net 19 gram maalsel in 14 sec omgetoverd in een kopje azijn.

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

722
Mijne ook ontvangen en geen losse schroefjes oid aangetroffen. Eerste indruk is bijzonder positief. Goed en degelijk gebouwd. Kleine minpuntjes vind ik, zoals eerder al genoemd, de onhandige plaatsing van die snelheidsknop en de aan/uit knop.

Verder lijkt er bij mij iets plakkerigs op de bodem van het opvangbekertje te zitten waardoor er een restje maalsel hardnekkig achterblijft. Toen ik even een glaasje gebruikte om maalsel op te vangen zat alles onder de koffie vanwege de statische lading. De bonen even bevochtigen kan wellicht helpen.

Qua smaak: zonder seasoning al beter dan de twee horecamalers en de Kinu die ik heb. Inderdaad nog wat weinig body. Fruitig en smaakvol.

Al met al een uitstekende maler!

Canters Coffee

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

723
FrancisPavoni schreef:Mijne ook ontvangen en geen losse schroefjes oid aangetroffen. Eerste indruk is bijzonder positief. Goed en degelijk gebouwd. Kleine minpuntjes vind ik, zoals eerder al genoemd, de onhandige plaatsing van die snelheidsknop en de aan/uit knop.

Verder lijkt er bij mij iets plakkerigs op de bodem van het opvangbekertje te zitten waardoor er een restje maalsel hardnekkig achterblijft. Toen ik even een glaasje gebruikte om maalsel op te vangen zat alles onder de koffie vanwege de statische lading. De bonen even bevochtigen kan wellicht helpen.

Qua smaak: zonder seasoning al beter dan de twee horecamalers en de Kinu die ik heb. Inderdaad nog wat weinig body. Fruitig en smaakvol.

Al met al een uitstekende maler!
Leuk om te lezen! Welk toerental heb je gebruikt?

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

728
mr Blanc schreef:
omeCo schreef: zo 22 okt 2023, 12:20
FrancisPavoni schreef:Knop op 12 uur
Das 1.100 toeren. Hier ook zo.
En hoe bevalt t avontuur na je bakkie azijn? Ben benieuwd...al nieuwe smaken ontdekt en het assortiiment van Gijs er al door gegooid?
Ik ben ermee in m’n nopjes hoor. Het is op alle vlakken anders dan m’n (bijna voormalige) Olympus. Klein, stil, single dosing.
Wat ik grappig genoeg vergelijkbaar vind, is de verstelling van de maalgraad. Hoewel de techniek anders is, is het ‘speelveld’ even groot. Je draait de knop niet meer dan een centimeter heen en weer.

Qua smaken meen ik meer nuances te proeven en de koffie is cleaner, wat minder body. Ik vind het lastig waar te nemen, wat te maken heeft met mijn aangetaste reuk- en smaakvermogen. Het is niet anders.
Van mijn dochter daarentegen krijg ik zeer goedkeurende blikken als zij haar koffie drinkt (long black of cappuccino met amandelmelk).
Ook mijn vrouw is goed te spreken over de verandering.

Ik heb momenteel de Peru en de Brazil medium van Little Roastery in huis plus wat boontjes van Frans. Ze komen allemaal goed uit de verf. En het is wat mij betreft ook meteen het allerleukste aan single dosing; je neemt een espresso van het ene boontje en een cappuccino van het andere. Geweldig!

Van Gijs kreeg ik al wel het verzoek de Sculptor eens mee te nemen naar de branderij. Iedereen is erg benieuwd…

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

729
omeCo schreef: ma 23 okt 2023, 08:33
mr Blanc schreef:
omeCo schreef: zo 22 okt 2023, 12:20
Das 1.100 toeren. Hier ook zo.
En hoe bevalt t avontuur na je bakkie azijn? Ben benieuwd...al nieuwe smaken ontdekt en het assortiiment van Gijs er al door gegooid?
Ik ben ermee in m’n nopjes hoor. Het is op alle vlakken anders dan m’n (bijna voormalige) Olympus. Klein, stil, single dosing.
Wat ik grappig genoeg vergelijkbaar vind, is de verstelling van de maalgraad. Hoewel de techniek anders is, is het ‘speelveld’ even groot. Je draait de knop niet meer dan een centimeter heen en weer.

Qua smaken meen ik meer nuances te proeven en de koffie is cleaner, wat minder body. Ik vind het lastig waar te nemen, wat te maken heeft met mijn aangetaste reuk- en smaakvermogen. Het is niet anders.
Van mijn dochter daarentegen krijg ik zeer goedkeurende blikken als zij haar koffie drinkt (long black of cappuccino met amandelmelk).
Ook mijn vrouw is goed te spreken over de verandering.

Ik heb momenteel de Peru en de Brazil medium van Little Roastery in huis plus wat boontjes van Frans. Ze komen allemaal goed uit de verf. En het is wat mij betreft ook meteen het allerleukste aan single dosing; je neemt een espresso van het ene boontje en een cappuccino van het andere. Geweldig!

Van Gijs kreeg ik al wel het verzoek de Sculptor eens mee te nemen naar de branderij. Iedereen is erg benieuwd…
Leuk! Goed om te horen...ik moet nog een week of 2 wachten denk ik. Ook erg benieuwd, zeker na eigenlijk enkel positieve verhalen. Gelukkig is het inmalen van 7kg al snel naar het land der fabelen verhuist :D Ik verwacht ook wel een aardig verschil ten opzichte van mijn specialita! We gaan het zien.
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

730
mr Blanc schreef:
omeCo schreef: ma 23 okt 2023, 08:33
mr Blanc schreef: En hoe bevalt t avontuur na je bakkie azijn? Ben benieuwd...al nieuwe smaken ontdekt en het assortiiment van Gijs er al door gegooid?
Ik ben ermee in m’n nopjes hoor. Het is op alle vlakken anders dan m’n (bijna voormalige) Olympus. Klein, stil, single dosing.
Wat ik grappig genoeg vergelijkbaar vind, is de verstelling van de maalgraad. Hoewel de techniek anders is, is het ‘speelveld’ even groot. Je draait de knop niet meer dan een centimeter heen en weer.

Qua smaken meen ik meer nuances te proeven en de koffie is cleaner, wat minder body. Ik vind het lastig waar te nemen, wat te maken heeft met mijn aangetaste reuk- en smaakvermogen. Het is niet anders.
Van mijn dochter daarentegen krijg ik zeer goedkeurende blikken als zij haar koffie drinkt (long black of cappuccino met amandelmelk).
Ook mijn vrouw is goed te spreken over de verandering.

Ik heb momenteel de Peru en de Brazil medium van Little Roastery in huis plus wat boontjes van Frans. Ze komen allemaal goed uit de verf. En het is wat mij betreft ook meteen het allerleukste aan single dosing; je neemt een espresso van het ene boontje en een cappuccino van het andere. Geweldig!

Van Gijs kreeg ik al wel het verzoek de Sculptor eens mee te nemen naar de branderij. Iedereen is erg benieuwd…
Leuk! Goed om te horen...ik moet nog een week of 2 wachten denk ik. Ook erg benieuwd, zeker na eigenlijk enkel positieve verhalen. Gelukkig is het inmalen van 7kg al snel naar het land der fabelen verhuist :D Ik verwacht ook wel een aardig verschil ten opzichte van mijn specialita! We gaan het zien.
Nog even teren op de verhalen op kp dus. Ben benieuwd naar jouw ervaringen. Ook naar die van anderen trouwens, nu er geleidelijk wat ervaring wordt opgebouwd.