Re: Oops, I did it again...een Faema Lambro

81
Bert 619 schreef: De cilinderwand is dus ter plaatsen van de kras nu 0,6 mm dunner, kan de zuigerring dat verschil opvangen?
Zeer waarschijnlijk wel, maar dit gaan we zien. Zo niet, dan kan de cilinderwand eventueel nabewerkt worden met 0.4 mm Nicasil. Helaas is dit erg kostbaar...
Bert 619 schreef: De cilinder is nu niet meer geheel rond maar ovaal, sterk overdreven de vorm van een ei of zie ik dat verkeerd.
Nee, de cilinder is perfect rond. De freeskop maakt een volledig ronde rotatie.

Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

82
De hele cilinder is van boven tot onder uitgefreesd toch? Als je straks gewoon goede zuigerringen gebruikt (de bruine!) redden die dat wel. Zo niet vul je gewoon 0.6mm achter de ringen op met wat teflontape en je bent klaar.

Ik weet niet of nicaseal foodsafe is trouwens, ik ken het enkel als cilinder wand voor ICE. Hard chrome of nikkel lijkt me beter maar waarschijnlijk blijkt dat allemaal niet nodig.

83
Pti schreef: De hele cilinder is van boven tot onder uitgefreesd toch? Als je straks gewoon goede zuigerringen gebruikt (de bruine!) redden die dat wel. Zo niet vul je gewoon 0.6mm achter de ringen op met wat teflontape en je bent klaar.
Ja, de zuigerwand is over de hele lengte uitgefreesd. Goeie tip. Ik hoop dat ik 'm niet nodig heb... ;)
Heb trouwens zwarte (Ascaso) seals, die bruine ken ik niet?
Pti schreef: Ik weet niet of nicaseal foodsafe is trouwens, ik ken het enkel als cilinder wand voor ICE. Hard chrome of nikkel lijkt me beter maar waarschijnlijk blijkt dat allemaal niet nodig.
Geen idee, maar ben het met je eens dat het waarschijnlijk niet nodig is.
Cheers, TY
Let's gobblefunk

85
LS.,
Kleine stapjes...ik ben nog aan het recoveren van mijn zuiger-experience.... ;)
Ik heb vandaag het peilglas weer in elkaar gezet. Lekker alles in het siliconenvetje en het loopt weer als een tierelier.
Sommige boutjes zijn zo schattig (en origineel) dat ik ze niet vervang door RVS exemplaren. Ik borstel ze schoon en spuit ze met Hammerite om ze te beschermen tegen roest.
Cheers, TY

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Let's gobblefunk

88
Nelus schreef: vr 15 nov 2019, 22:06 Spannend of het peilglas niet lekt als de boiler straks op druk is ! Ik heb er wat reserve liggen trouwens, mocht het nodig zijn..
Ik maak me over dat peilglas niet zo veel zorgen...mijn zorgen zitten elders. Dank voor het aanbod overigens, zeer sympathiek.

LS,.
Omdat de kindren de Goedheiligman onthalen heb ik weer wat eigen knutsel- en frutseltijd. Ik heb de handvulling voor de watertoevoer ontdaan van kalk, lekker opgeborsteld, voorzien van nieuwe pakkingen, teflon ringen en weer inelkaar gezet. Wat een puzzeltje zeg... ;)
Verder heb ik nu de groep gemonteerd op het frame. Ik heb me verbaasd over alle piefjes en veertjes die in groep zitten om de flow te regelen. Ik kan vooral de halve stift die boven in de groep zit, niet helemaal op functie plaatsen...iemand?

Omdat de oude pakking van groep doorgeknakt was, heb ik nieuwe gemaakt...wel zo fraai. Bij het monteren van de groep is het belangrijk om 'm waterpas te monteren...erg frustrerend om anders later een vol en halfvol kopje te krijgen..haha.
Vanavond gaan de leidingen in het zuur en daarna de koppelingen opborstelen. Dan kunnen we langzaam naar het monteren van de boiler toe...nog veel werk.
Cheers, TY

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Let's gobblefunk

90
De halve stift bovenin de groep kun je zien als het stuwtje in een thermosyphon. Het heeft invloed op hoe snel de thermosyphon stroomt en dus ook op hoe snel de groep opwarmt. In een thuissituatie zou men dus kunnen stellen dat je deze zo ver mogelijk open wil positioneren.

Ervaring leert dat wanneer de machine langer dan twee uurtjes aanstaat de invloed van de stift nihil is