Re: Machines met korte opwarmtijd

82
kilo schreef: ma 19 sep 2022, 21:31 Van Google, de kosten van een KWh bij Eneco. Dat zijn dus de kosten van een variabel contract dat je op dit moment sluiten wil inclusief belastingen. 0,889 eurocent per KWh.
Ik gebruik ook zo’n 30 KWh per maand. Dat wordt dan ruim 300 euro per jaar. Best veel, maar een hobby mag wat kosten natuurlijk. Wel begrijp ik de mensen die een espresso machine willen die snel warm is en minder verbruikt.
Met onze E 61- en hendelmachines verwarmen we een paar liter water tot 100 graden en via dat water 7 kilo metaal van de groep tot 90 graden om er voor te zorgen dat we 30cc water van 92 graden door de koffiepuck kunnen persen.
Wel beschouwd absurd inefficient.
De technologie van deze machines is ouder dan 60 jaar, toen de technologische mogelijkheden beperkter waren, toen energie nog zo goedkoop was dat het geen factor van betekenis was. En de machines waren qua concept gemaakt voor de horeca, en daar met 300 espresso’s per dag efficiënter dan zoals wij ze gebruiken voor 3 espresso’s.
Dus wat mij betreft goed dat bij de innovatie in espressomachines voor thuisgebruik ook het energieverbruik een rol gaat spelen.
Onze machines zijn als (nieuw gemaakte) oldtimer auto’s. Ze rijden 1 op 5, maar dat geeft niet, want ze zijn mooi en we houden van ze.
Juist!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

84
fransg schreef:Gisteren: douche, afwas, brood bakken, 1.5kg koffue branden, cv nog uit
4207C639-6534-4247-B0E0-98376D04BAF8.jpeg
En dan pak ik even een dag uit januari 2022 erbij. Met de verwarming aan :

Afbeelding

Het meeste valt er dus te besparen op het verwarmen van de woonruimte. Daar zit de grootste winst waar je al snel veel bespaard met kleine ingrepen. Het zit hem dus ook niet in douchen, heet water etc. Het is echt de verwarming.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

85
Het lukt mij niet zoals jij kunt om een dag eruit te halen van begin dit jaar maar de hele maand zie ik wel:

235 m3 gas, dat was duur maar daar 'spaarde' ik ook al lang voor dmv het hoge voorschot.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

87

fransg schreef:Het lukt mij niet zoals jij kunt om een dag eruit te halen van begin dit jaar maar de hele maand zie ik wel:

235 m3 gas, dat was duur maar daar 'spaarde' ik ook al lang voor dmv het hoge voorschot.
IMG_9329.jpg
Ik benader het compleet anders dan jou. Ik zie het geheel als een kostenpost die steeds hoger wordt. Ik probeer daarom die kosten omlaag te drukken. Of ik daarvoor een hoog voorschot betaal is niet waarmee ik die kostenpost omlaag krijg. Gas is nu hoger dan hoog geprijsd. Ik zoek naar manieren om geld te besparen omdat alles overal duurder wordt dus moet het geld in mijn situatie anders verdeeld worden. Wat ik bespaar op gas kan iets anders mee betaald worden.

Misschien dat ik het anders zou benaderen als ik rijk was en niet zo knap.
Afbeelding

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’