Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

81
B003 schreef:In theorie als je de bellowpump gebruikt duw je de maalschijf naar beneden. Maar ongetwijfeld zullen de veren sterk genoeg zijn om dit tegen te houden. Ik weet niet of andere malers dit ook zo doen.
Nee, die 3 veren van de burr carrier druk je niet in bij gebruik van de pomp. Ik meen dat je dan equivalent van 9kg moet drukken.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

82
B003 schreef: zo 07 feb 2021, 15:12 In theorie als je de bellowpump gebruikt duw je de maalschijf naar beneden. Maar ongetwijfeld zullen de veren sterk genoeg zijn om dit tegen te houden. Ik weet niet of andere malers dit ook zo doen.
Nee het schroefdraad fixeert de positie van de schijven, de veren zorgen enkel voor traploze verstelling.

De veren zijn de vergrendeling, het schroefdraad de verstelling. Negatieve druk groter dan die van de veren zal dus nooit een verspringing groter dan de spoed van het schroefdraad opleveren. Misschien enkele tiende van een millimeter, als je überhaupt al tegen de veren indrukt bij het gebruik van het balgje.

83
Zoalsbik er het begreep is dat de schroefdraad zit in de zwarte ring waar ook de tekst (op zijn kop) op staat. Als die kap er af gedraaid is trek je het gedeelte waar je de koffiebonen in doet en de maalschijf naar buiten. En dat gedeelte wordt op de juiste afstand gehouden door die 3 veren.
Maar ik heb er verder ook geen kijk op en leer graag van jullie ervaringen.

Aan de looks begin ik al te wennen. 7kg is ook wel een "degelijk" gewicht lijkt mij. De voetplaat is ook uit alu geloof ik, ook weer goed.
Die instelschijf, is dat ook aluminium?

84
Ik ben vooral benieuwd hoe de instelschijf werkt. Bij de Niche heb je een rode indicator waar je ziet in welke maal-range je zit.

Hoe zit dat bij de G-iota? Zit er ergens een aanduiding net zoals bij de Niche? Lijkt mij persoonlijk wel handig zodat je bijvoorbeeld bij kan onthouden dat je bij boon X maalstand X gebruikt enzovoorts.
☕︎

FREKKO.NL | SPECIALTY COFFEE & COFFEE GEAR

87
B003 schreef:Moet zeggen dat ik hem steeds mooier ga vinden. Benieuwd welke kleuren hier straks te koop zijn. Ik zie best wat variaties op het net.
Iemand op een forum had wel vraagtekens of deze molen ook lichter gebrande bonen aan kon. 250 Watt motor is ook niet heel veel. Maar dat gaan de experts hier ongetwijfeld testen...
Ja dat moet lukken. SSP schijven trekt hij ook.
Overigens zegt het wattage van een motor niet alles over de kracht / koppel van een electromotor maar dat is een ander verhaal.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

88
Overigens zegt het wattage van een motor niet alles over de kracht / koppel van een electromotor maar dat is een ander verhaal
Precies. Begin maart komen alleen de witte en zwarte variant naar Europa. De andere kleuren volgen mogelijk in april.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

89
https://www.youtube.com/watch?v=NXnmD9Z ... A8andLeyla

Hier nog wat extra beeldmateriaal voor de liefhebber. Alleen jammer dat ze de grinder niet laten horen maar er een kazig houseplaatje onder hebben gezet. Laten we hopen dat ze dat niet met een reden hebben gedaan ;)

Tevens nog een review maar ik weet niet hoe jullie Arabisch is?

https://www.youtube.com/watch?v=3tCZP8M ... l=HugeZone
Bezzera BZ-10 / Niche Zero

90
bobbee schreef:
B003 schreef:Moet zeggen dat ik hem steeds mooier ga vinden. Benieuwd welke kleuren hier straks te koop zijn. Ik zie best wat variaties op het net.
Iemand op een forum had wel vraagtekens of deze molen ook lichter gebrande bonen aan kon. 250 Watt motor is ook niet heel veel. Maar dat gaan de experts hier ongetwijfeld testen...
Overigens zegt het wattage van een motor niet alles over de kracht / koppel van een electromotor maar dat is een ander verhaal.
Hoe wordt dat eigenlijk bepaald of een maler geschikt voor ssp schijven is en/of geschikt voor licht gebrande bonen?
Weigert hij te draaien, hoor je het aan het geluid van de motor, zie je het aan het maalsel?