Artisan kan je passief en actief gebruiken tijdens het branden.
Passief is alleen van alles meten en de brandmens handelt handmatige alles veranderingen zelf af.
Actief is meten en ook beïnvloeden van het brandproces door een door Artisan aangestuurd apparaat zoals bv een PID.
Had bij mij ook even geduurd.
Frans heeft Artisan in een hele actieve manier in gebruik m.i.
Re: Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)
82Ik gebruik ook nog de actieve manier, simpelweg omdat ik nog geen roast profile heb waar ik 100% tevreden over ben. Op dit moment hou ik een logboekje bij wat werkt en wat niet werkt, en gebruik ik dat weer als input voor een volgende branding. Op zich gaat dat goed alleen heb ik gewoon nog heel wat brandingen nodig een leerervaringen van wat niet werkt.
Op dit moment hou ik globaal de volgende parameters aan:
- Voorverwarmen op 180C
- Drying phase in ca. 4-5 minuten
- First cracks zo'n beetje rond minuut 6-7
- Development mik ik nu ook op 20-25% om zeker te zijn dat ze als espresso drinkbaar zijn (lichtere branding zijn tot op heden geen succes)
- Temperatuur bij drop ca. 195-205 graden
- Totale brandtijd ca. 8-11 minuten
Binnen deze criteria ben ik nu aan het varieren. Hoeveel vermogen je nodig hebt, de fan speed en drum speed heb ik inmiddels wel redelijk uitgevogeld, je doet al snel teveel was mijn ervaring en dit is ook weer afhankelijk van de omgevingstemperatuur en batchgrootte.
Zou inderdaad eens wat vaker bonen en Artisan profielen delen. Zal vast nog fouten maken die er voor de meer ervaren branders makkelijk uit te filteren zijn.
Op dit moment hou ik globaal de volgende parameters aan:
- Voorverwarmen op 180C
- Drying phase in ca. 4-5 minuten
- First cracks zo'n beetje rond minuut 6-7
- Development mik ik nu ook op 20-25% om zeker te zijn dat ze als espresso drinkbaar zijn (lichtere branding zijn tot op heden geen succes)
- Temperatuur bij drop ca. 195-205 graden
- Totale brandtijd ca. 8-11 minuten
Binnen deze criteria ben ik nu aan het varieren. Hoeveel vermogen je nodig hebt, de fan speed en drum speed heb ik inmiddels wel redelijk uitgevogeld, je doet al snel teveel was mijn ervaring en dit is ook weer afhankelijk van de omgevingstemperatuur en batchgrootte.
Zou inderdaad eens wat vaker bonen en Artisan profielen delen. Zal vast nog fouten maken die er voor de meer ervaren branders makkelijk uit te filteren zijn.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.
Re: Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)
83Ypuh,
Gebruik je Artisan aktief?
Dwz dat Artisan parameters (via een apparaat) zelf veranderd?
Gebruik je Artisan aktief?
Dwz dat Artisan parameters (via een apparaat) zelf veranderd?
84Hieronder een profiel van Myanmar bonen gisteravond.
Het was koeler in huis dan de vorige branding ervan, het waaide ook wat harder (ramen voor en deuren achter open) maar het was ook de tweede branding van de avond dus de machine was warmer. Hogere aanvangstemperatuur en het proces begon sneller maar Artisan reageerde daarop door ook eerder de luchtstroom in stapjes te versnellen en de warmtetoevoer in stapjes te minderen. Ik wilde de bonen wat donkerder branden dan de vorige keer. FC komt bij deze boontjes wat later dan in het profiel stond maar heb ik zo gelaten. Je ziet dat het profiel door de automatische aanpassingen vrijwel gelijk loopt met het eerdere profiel op de achtergrond, wel liet ik het dus iets langer doorgaan en kreeg dan ook iets donkerder boontjes. Precies wat ik wilde.
Het percentage ontwikkeling vind ik niet zo boeiend. Bonen doen niet aan hoofdrekenen. Ze hebben bij mij meestal zo'n 3 minuten nodig na FC om optimaal op smaak te komen, wel moet in die tijd de temperatuur-druk op de boontjes blijven oplopen, alleen niet zo snel dat ze te donker worden en ook niet zo langzaam dat het ontwikkelproces uitsuddert.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
85Ik heb geen automatische aansturing en we hebben het er al eens over gehad, ik vind dat percentage juist een fijne om in de gaten te houden. Het geeft mij naast geur en kleur wat extra zekerheid.
Het blijft echter hobby, ik leer nog steeds.
Voor zover ik weet kun je de Sniper ook aansturen met Artisan zoals Frans dat doet.
Het blijft echter hobby, ik leer nog steeds.
Voor zover ik weet kun je de Sniper ook aansturen met Artisan zoals Frans dat doet.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
86Ik had ook Phidgets aan de brander die omgevings-temp, druk en luchtvochtigheid bijhielden maar 1) ik deed in mijn analyse daar nog nauwelijks wat mee en 2) gister stootte ik met het verplaatsen van de brander met de Phidgets tegen een rekje, een kapje zat los en nu heb ik die voor de zekerheid maar verwijderd, dan kan een eventueel gebrek eraan de rest niet in de war brengen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
87Oh ja zeg. Idd. Zelf een barometer!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
88Ja klopt. Zodra ik echter een profiel inlaad/op de achtergrond zet, dan neemt Artisan de controle ook volledig over en heb je geen mogelijkheid om bij te sturen. Omdat ik nu vaak nog iets aan wil passen probeer ik handmatig het roastprofile te reproduceren. Dat lukt ook wel redelijk; ik weet nu bijvoorbeeld dat ik maar 40-50% vermogen moet gebruiken en bij de first cracks terug moet schakelen naar zo'n 20% en de fan speed verhogen naar 80%. Ook weer niet te snel, want je wilt deze fase niet oprekken.bobbee schreef: wo 17 aug 2022, 09:57 Voor zover ik weet kun je de Sniper ook aansturen met Artisan zoals Frans dat doet.
Ik ga morgen weer een branding doen en gebruik mijn laatste roast als uitgangspunt. Deze ging redelijk goed en de bonen zijn ook drinkbaar, enkel ietsjes donkerder dan ik zou willen. Ik hoop op een mooie medium roast uit te komen.
Bonen zijn Sorobacana uit Brazilië van Koepoort.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.
89de Phidgets werken nog, zie ik
90Percentage of minuten maakt niet zo heel veel uit. Bij mij is 10% heel ruwweg 1 minuut dus zou 3 minuten ongeveer 30% zijn. De langer je door brandt de verder de percentages verschuiven dus het is niet waterdicht.fransg schreef: wo 17 aug 2022, 09:51 Het percentage ontwikkeling vind ik niet zo boeiend. Bonen doen niet aan hoofdrekenen. Ze hebben bij mij meestal zo'n 3 minuten nodig na FC om optimaal op smaak te komen, wel moet in die tijd de temperatuur-druk op de boontjes blijven oplopen, alleen niet zo snel dat ze te donker worden en ook niet zo langzaam dat het ontwikkelproces uitsuddert.
Denk dat het vooral belangrijk is dat je voor jezelf een manier kiest die consistent is.
Bijgevoegd een profiel van een recente filterbranding.