Re: Fiorenzato La Bricoletta Elegance Espresso Machine

82
Okay dat is waar, maar het feit dat het een HX is, waar een warmtewisselaar (de HX, een koperen pijp) water van -zeg- 20C uit het reservoir door een boiler van 125C leidt en het daardoor in 40 seconden laat opwarmen tot 92-94C, maakt dat de variaties in temperatuur aanzienlijk kunnen zijn (je hoeft het water maar 10 seconden langer in de HX te laten zitten, b.v.).
Bovendien zal het water in de HX vanzelf die 125C van de boiler aan nemen, en dat moet dus altijd eerst worden weggespoeld voordat je er koffie mee zet. De waterboiler in een DB daarentegen, laat je gewoon lekker op die 92-94C zitten, en daarvoor is een PID dus wèl handig.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

83
voor de liefhebbers, na het zien van al dit leed, zal het jullie deugd doen dat de bricoletta aan het begin is van haar wedergeboorte...

ik kreeg gister het warmte element niet los, dus de ketel gaat vandaag in bad :) Mijn vriend heeft deze met zo'n luchtdrukding zoals de F1 pitcrew ook gebruikt los moeten maken :P

Afbeelding

Overigens heb ik op aanraden van peter van kafko de kop niet in soda gelegd...
hij had een andere methode en heeft mij ook het spul hiervoor verschaft :)
Dus ik volg zijn advies op wat dat betreft, de beste man heeft me gisteren 30 minuten telefonisch te woord en bijgestaan.

overigens kwamen we tot de conclusie dat ik 2 (?) opv's in mijn machine heb..
zo'n zware jongen, uit mijn link eerder, en de middelste.. Zie foto's
Afbeelding

Afbeelding

85
de bekabeling is door de warmte en nicotine (BAH) nogal stijf geworden
Door de nicotine?! getver, hoe weet je dat? Ik weet wel dat de hitte in het apparaat alles sneller doet verouderen, bij mij zijn die schoentjes ook al aan het verbrokkelen. Maar zolang het goed gaat...

Er is natuurlijk wel wat voor te zeggen om grondig te zijn nu je toch alles al los hebt, maar of het echt nodig ik weet ik niet. Wat zegt Kafko er van?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

89
Tricambi heeft idd detail schema's van je Bricoletta, i.t.t EspressoXXL en Nouva Ricambi.
Mag ik je aanraden dat als je weet welk onderdeel je nodig hebt, bv een magneetventiel, en met die gegevns dan nog even bij de andere onderdelenboeren te informeren, m.n dat soort onderdelen moeten wel een bepaalde specificatie hebben, maar zijn wel universeel en de prijzen kunnen erg veel schelen!

Ik ben trouwens benieuwd wat Kafko je aanraade mbt het schoonmaken ipv soda,..ik heb dat zelf 'ontdekt', maar houd me aanbevolen voor meer info.

Nicotine kan de boel idd aardig verpesten, maar ik denk niet dat je electrakabels nu al aan vervanging toezijn, misschien dat je alleen die plastic kabelklemmen kunt vervangen?

90
Carp,
magneetventiel, is dit het beveilingsventiel, zodat de druk in de boiler niet te hoog op kan lopen en dus kan ontploffen?
Het ventiel op de boiler met de gaten in de bout zeg maar NR 12058 op de detailtekening van de boiler.

Dát ventiel wat er nu opzit is inderdaad van het merk "Grapsch" (rommel), Kafko wist me te vertellen dat deze tegenwoordig gecertificeerd etc zijn en dat hij deze kan leveren voor 22,50.
als ik dan op tricambi kijk kost datzelfde rommelventiel daar 28,50.

Daarnaast gun ik peter de verkoop+omzet meer :P

vwb het reinigen van de kop zou dat goedje wat ik heb gekregen zijn werk voldoende moeten doen dmv flink blindfilteren.
Daarnaast datzelfde goedje boven in neus gooien nadat je de bovenste moer waar dat filtertje inzit verwijderd hebt.
De precieze handelingen gaan we telefonisch nog bespreken als het hele apparaat weer in elkaar zit en werkt.
Ik heb de siliconen slangetjes welke ook helemaal geel/verkalkt en vies waren in een badje met soda laten weken vannacht en die komen er weer mooi uit zeg! :)
ik snap écht niet dat iemand zo'n mooi apparaat zo kan verwaarlozen zeg...