Re: Stillere vibratiepomp?

81
Spironski schreef:Ik snap je gedachte, maar wellicht gebruiken ze daar toch iets anders dan waarvan Vibraflex is gemaakt. Info komt van de fabrikant zelf.
info van de fabrikant zelf;

Samenstelling
Vibraflex Sx bestaat uit vier lagen, zie plaatje. Vibraflex is aan de zichtzijde onbehandeld.
De zelfklevende lijmlaag (op basis van oplosmiddelvrije acrylaat kleefstof) hecht zeer goed op een gelakte en ongelakte (gladde) ondergrond. De hechting dient vooraf op een proef- stukje gecontroleerd te worden.

Bestendigheid tegen vloeistoffen
De ontdreuningsplaat is bestand tegen water, olie en brandstoffen.

Temperatuurbestendigheid
Kortdurend : -25 °C tot + 160°C Langdurend : -25 °C tot + 100 °C

Verwerking
• Eenvoudig op maat en in vorm te snijden met een mes of (plaat)schaar.
• Door Vibraflex te verwarmen tot 60 °C à 80 °C (in een oven of met een infra- roodstraler)
wordt het zo soepel dat het gemakkelijk de vormen van een niet-vlakke ondergrond aanneemt.
• De te bekleden vlakken goed droog, stof- en vetvrij maken.
• Beschermfolie van de lijmlaag verwij- deren.
• Voor een goede hechting de zelfkle- vende laag verwarmen alvorens aan te brengen.
De acrylaat kleefstof be- schermen tegen uv straling, de wer- king van de lijm neemt anders snel af.
• Vibraflex aanbrengen op de onder- grond en goed aandrukken of rollen om luchtinsluitingen te voorkomen.
• Voor een optimale werking van de zelfklever is het aan te bevelen Vi- braflex niet te verwerken onder 20 °C.
• Bij verwerking boven het hoofd de Vibraflex mechanisch zekeren.

Vibraflex® Sx
ontdreuningsplaat • FMVSS 302
Extra flexibele, geluidsisolerende
afmeting van de platen: 1000 x 1000 mm.

Eigenschappen
• Ontdreunend
• Flexibel; ook bij lage temperaturen te verwerken
• Bestand tegen water, olie en brandstoffen
Toepassingen
• Universeel toepasbaar als ont- dreunings- en isolatiemateriaal
• Voertuigen
• Omkastingen
• Gevelbeplating
• Wanden
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

82
Ja, die info heb ik ook gelezen. Ik herhaalde alleen maar wat de fabrikant me zelf in een e-mail schreef.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

83
Ok maar die platen komen op geen enkele manier met voedsel o.i.d. in aanraking, ik heb al een keer eerder in een Vibiemmeke van die op bitumen gebaseerde plaatjes geplakt en de huidige gebruiker is er nog laaiend over, we hebben toen zelfs de pomp nog met een steenwolachtig materiaal ingepakt, en de kast op machinedempers gezet, hij wilde vroeg op de morgen koffie zetten zonder de buren te storen.

84
In navolging van het voorgaande: zoals ik al schreef had ik contact met de fabrikant van Vibraflex over het gebruik daarvan in een espresso apparaat. Deze vond bitumen eigenlijk niet geschikt in een voedselomgeving en raadde een ander product aan: Silent Running SR1000.
Ik schreef hem dat ik het product wel wilde gebruiken en mijn bevindingen dan hier zou posten, maar dat hij me dan wel een lekkere korting mocht geven. En zo geschiedde 8-) . Er waren verder geen enkele voorwaarden aan verbonden. Aldus:

Merford Silent Running is 100% niet giftig en kost €40 per liter. Daarmee kan je waarschijnlijk twee machines behandelen. Het spul is behoorlijk zwaar en is goed bestand (tot 120C) tegen de hoge temperaturen aan de binnenkant van onze machines, ook zou het in hoge mate brandveilig zijn. De demping zou zelfs beter zijn dan van bitumenplaat, als ik het goed heb begrepen.

Het materiaal lijkt een beetje op Jif en je brengt het in dikke lagen van 0,5 mm aan met kwast of roller. Die lagen moeten 1,5 uur drogen alvorens je de volgende laag opbrengt, afhankelijk van omstandigheden. Na droging is het watervast. Volgens de fabriek zouden 3 à 4 lagen volstaan, ikzelf heb er 6 lagen op gesmeerd, maar die waren waarschijnlijk ook iets te dun (ik had geen goede roller). Je bent er hoe dan ook wel een middag mee bezig.

En hoe bevalt het? De eerste indruk is dat het geluid van mijn espresso apparaat een stuk “compacter” en droger is geworden, het straalt niet meer zo uit en klinkt minder hol. Nog altijd is de machine niet echt stil, geratel is er nog steeds, maar je kunt goed horen dat de metalen kast veel minder meetrilt. En vooral als de pomp onder druk komt is mijn machine stiller geworden, dan dreunt hij echt een stuk minder.
Het lawaai van mijn espresso apparaat is niet elke keer gelijk, waar dat aan ligt weet ik niet. Vóór de behandeling was het soms alsof er een tractor op mijn aanrecht stond en soms viel het best mee. Nu de machine is behandeld is hij op z’n lawaaierigst zo luid als hij voorheen was op z’n stilst. Volgen jullie het nog?
Ik vind het moeilijk om een percentage te noemen, maar als ik er toch een getal aan zou moeten geven zou ik zeggen dat het apparaat zo’n 30% stiller is geworden. Dat is niet gigantisch veel, maar je merkt het goed, en het maakt wel dat het een stuk plezieriger werken is. Voorheen wilde het nog wel eens voorkomen dat gasten die zo’n machine niet kennen een beetje stonden te kijken van het lawaai als ik de pomp aan zette, dat zal nu niet meer zo snel voorkomen.

Wat me ook opvalt is dat de machine aan de buitenkant een stuk warmer aanvoelt. Tegelijkertijd slaat het verwarmingselement nu niet meer elke 1,5 minuut 10 seconden lang aan, maar doet ‘ie dat nog maar om de 2,5 minuut. Het lijkt logisch dat het product als isolatie werkt. Maar dan zou de buitenkant toch juist koeler moeten aanvoelen, zou je zeggen? Ik snap dat nog niet helemaal.

Hoe dan ook: ik ben tevreden met het resultaat, het is elke keer een plezier om te merken dat de machine stiller is geworden. Of je daar €40 voor over hebt (of €20 als je een fles met z’n tweeën deelt) is een vraag die ieder voor zichzelf zal moeten beantwoorden.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

87
Spironski schreef:
Het materiaal lijkt een beetje op Jif en je brengt het in dikke lagen van 0,5 mm aan met kwast of roller. Die lagen moeten 1,5 uur drogen alvorens je de volgende laag opbrengt, afhankelijk van omstandigheden. Na droging is het watervast. Volgens de fabriek zouden 3 à 4 lagen volstaan, ikzelf heb er 6 lagen op gesmeerd, maar die waren waarschijnlijk ook iets te dun (ik had geen goede roller). Je bent er hoe dan ook wel een middag mee bezig.
Hoe lang is jouw middag?
1 x aanbrengen + 90 minuten drogen = 100 minuten?
dat 6 x = 600 minuten - 10 uur op een middag :mrgreen:

88
KoffieKo schreef:Mijn Silvia mag eigenlijk wel wat stiller worden, in mijn computer heb ik onderstaande platen zitten.

http://www.nexustek.nl/Nexus_damptek-no ... on-mat.htm

Maar Silent Running SR1000 ziet er ook interessant uit, het lijkt me wel lastiger aan te brengen.
Je computer stiller maken doe je in de regel door je ventilatoren een keertje goed schoon te maken of te vervangen, dat zijn de herriemakers, in m'n MacPro zitten er een hele berg, toen ik na een schoonmaakbeurt geen ventilator geluid meer hoorde dacht ik dat ik ze gesloopt had, maar dat is allemaal geluidgewenning wat er in sluipt en pas na de reiniging weet je hoeveel herrie die maakte.

Dat silent running lijkt me juist een uitkomst, maar de grootste winst haal je door een externe pomp te plaatsen. ik heb momenteel helemaal geen pomp dat is pas lekker stil ;)

89
Spironski schreef:
Hoe heb je het te behandelen materiaal voorbehandeld?
Flink opgeruwd zeker om een goede hechting te waarborgen,
zoals in het productblad beschreven wordt?
Spironski schreef: En hoe bevalt het?
Wat me ook opvalt is dat de machine aan de buitenkant een stuk warmer aanvoelt. Tegelijkertijd slaat het verwarmingselement nu niet meer elke 1,5 minuut 10 seconden lang aan, maar doet ‘ie dat nog maar om de 2,5 minuut. Het lijkt logisch dat het product als isolatie werkt. Maar dan zou de buitenkant toch juist koeler moeten aanvoelen, zou je zeggen? Ik snap dat nog niet helemaal.
De gevoelstemperatuur van je machine dat die warmer is is heel logisch, normaal gesproken koelt het metaal snel af daardoor koelt de lucht in de kast ook af en de boiler etc.
Door nu de kast te isoleren van de binnenomgeving, wordt de door de boiler verwarmde lucht geïsoleerd in de isolatie en door de verkleving met de metaalplaat blijft deze langer warm en geeft zo minder snel de warmte af aan de buitenomgeving, daar zit je warmtewinst in, dus deze winst is tweeledig en waarschijnlijk zelfs meer doordat de temperatuur in de boiler stabieler blijft zal bla bla bla etc.

90
Het is dus een vloeistof die je aanbrengt op de binnenkant van je behuizing, als ik het goed begrijp?
Gebruik jij dan nooit Jif?? :shock: Ja, het is dik vloeibaar ;)

Hoe lang is jouw middag?
1 x aanbrengen + 90 minuten drogen = 100 minuten?
dat 6 x = 600 minuten - 10 uur op een middag :mrgreen:
Ik schreef al dat mijn laagjes wat dun waren hè, dus ik heb niet 1,5 uur hoeven wachten. Het is afhankelijk van de omstandigheden, en in mijn dagelijks leven doe ik niet anders dan laagjes aanbrengen en wachten totdat het droog is, dus ik ben er naar eigen inzicht mee omgegaan. Maar een uur of 6 in totaal heb ik er wel over gedaan. Als je minder laagjes aanbrengt zal je er wel een uur of 5 over doen; is toch een middag?
De fabriek geeft gemiddeld 1 uur drogen aan, de heer Wicher Donga van Merford Akoestiekwinkel (waar het vandaan komt) gaf die 1,5 uur aan.
Hoe heb je het te behandelen materiaal voorbehandeld?
Flink opgeruwd zeker om een goede hechting te waarborgen,
zoals in het productblad beschreven wordt?
Yep, ik heb spiritus gebruikt en fijn schuurpapier om licht op te ruwen.

Over de warmte van de kast schrijft de heer Donga: "Dat de machine warmer word aan de buitenkant is omdat er meer massa is om op te warmen, denk ik. Beetje het zelfde idee als het aluminium folie uit een hete oven, dat kan je prima vast pakken maar het rooster waar de taart op lag is gloeiend heet, het folie heeft bijna geen massa en warmt dus minder op."

Klinkt ook wel plausibel.

Een snelle berekening leert me overigens dat de isolatie me €0,10 per dag aan stroom scheelt. Dus dan heb je het product redelijk snel terugverdiend.