90
door hhuitema
Miele cva62O geen koffie in de kop(pen) maar wel prut water en maalsel in de afval bak
zag ik regelmatig voorbij komen in dit forum.
Het probleem is m.i dat er wel heet water door de brouwerunit gaat maar niet weg kan door het bovenste vaste filter
Diagnostisch hulp middel
verwijder het kapje met afvoerbuisje let op de veer en de rubber O ring, verwijder de veer, bij mijn cva620 zat daar een klein bruin zeer vies bolletje aan vast (dus geen glazen bolletje) monteer de kap weer (dus zonder veer)
Loopt er nu wel koffie , zonder crema) in de kopjes dan zit de verstopping in de kop van de brouwer unit
meestal zie je dat veer en de punt viesbruin zijn.
remedie
1 verwijder de vierkante kop van de brouwer unit die zit met 4 lipjes geblokkeerd
druk die lipjes naar binnen en de vierkante kop naar beneden.
verwijder weer de kap met afvoerbuis, verwijder het zeefje
aan de onderkant waar het zeefje tegen aan zit, zit 1 rond gaatje daar gaat de koffie door, mits voldoende druk,
je moet nu, door het gat waar de veer in gaat, naar buiten via bovengenoemd gaatje (licht) kunnen kijken. zo niet schoonmaken
met b.v een tanden ragger o.i.d.
Maak ook het zeefje goed schoon, en als toch bezig bent, demonteer ook met kruis schroevendraaier, het onderste zeefje in
het bewegende deel van de brouwerunit en maak dat schoon.
Als dat allemaal goed schoon is blijft nog over de veer met het bolletje
maak die veer en dat bolletje goed schoon, nu weet ik dat niet zeker, maar bij leek in dat bolletje een gaatje te zitten dat verstopt was, ik heb het door geprikt met een dun naaldje, bij werd dit gat te groot want bij proef draaien bleek er wel koffie te komen maar geen crema en nattigheid in de afval bak.
Uiteindelijk een nieuwe Saeco brouwer unit gekocht , rond €60,00 en voila weer perfecte koffie, wel even het dekseltje met afvoer pijpje van de oude brouwerunit overzetten,
Toen uit nieuwsgierigheid uit de nieuwe, saeco, brouwer, veer en glazen kogeltje gehaald en die in de oude, orginele, brouwerunit gedaan en........ ja hoor prima koffie met crema.
De les uit deze:
Het probleem is dus het bovenste deel van de brouwer unit waar de veer en stoppertje dermate vies en `geerodeerd` zijn zodat ze zaak verstoppen, een nieuwe veer(zou niet hoeven gewoon die bruine stopje er uit peuteren)
en een glazen kogeltje zijn dan voldoende om weer een lekker kopje koffie te hebben.
Als je handig bent kun je brouwerunit demonteren, drie kruiskop schroeven en bovenste blok verwijderen zoals eerder beschreven, alles is dan goed schoon te maken en glijdt weer als vanouds met iets silicone vet (desnoods druppeltje siliconen olie)