Re: Schoonmaken La Pavoni Europiccola

81
dirk020 schreef:https://www.facebook.com/rijwielatelier ... =3&theater

Hier een plaatje van hoe dat lekker makkelijk gaat DirkJan. Als je op de foto klikt dan kan je ook zien hoe je de piston weer supermakkelijk terug kan monteren

Moet je natuurlijk wel lid zijn van 't cluppie van Mark Zuckerberg :mrgreen:
Super aardig dat je dit deelt! Maar een bankschroef is wel wat overdreven. Risico dat je de boel beschadigd maar je drukt de zuiger zonder bankschroef zo naar beneden en daarmee de douchzeef en groepring, desnoods met een schroevendraaier die je horizontaal op de as legt. Dan kun je wat druk uitoefenen op het asje. Eventueel een tikje. Maar als je de pavoni onderhoud zoals het moet zit het niet zo vast.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

82
bobbee schreef: wo 08 apr 2020, 10:26

Super aardig dat je dit deelt! Maar een bankschroef is wel wat overdreven. Risico dat je de boel beschadigd maar je drukt de zuiger zonder bankschroef zo naar beneden en daarmee de douchzeef en groepring, desnoods met een schroevendraaier die je horizontaal op de as legt. Dan kun je wat druk uitoefenen op het asje. Eventueel een tikje. Maar als je de pavoni onderhoud zoals het moet zit het niet zo vast.
Ja, een goed onderhouden Pavoni geeft natuurlijk veel minder problemen maar dat ding die ik heb aangepakt was dus niet -goed- onderhouden vandaar deze aanpak.
Als technicus heb ik uiteraard (?) wel enig gereedschap gevoel dus kan ik met bankschroeven omgaan zonder dat ik het werkstuk gelijk naar de vaantjes help haha

Wat vind je van de truuk van 't bierblikkie om de zuiger weer terug te monteren? Oud truukje uit de wondere wereld van motorenrevisie ;)
"Verhuizen kost beddestro!"

83
dirk020 schreef: wo 08 apr 2020, 10:52
bobbee schreef: wo 08 apr 2020, 10:26

Ja, een goed onderhouden Pavoni geeft natuurlijk veel minder problemen maar dat ding die ik heb aangepakt was dus niet -goed- onderhouden vandaar deze aanpak.
Als technicus heb ik uiteraard (?) wel enig gereedschap gevoel dus kan ik met bankschroeven omgaan zonder dat ik het werkstuk gelijk naar de vaantjes help haha

Wat vind je van de truuk van 't bierblikkie om de zuiger weer terug te monteren? Oud truukje uit de wondere wereld van motorenrevisie ;)
Een zuigerverentang kost een tientje.Ga je toch niet klooien met een blikje.Straks snij je jezelf in je vingers.

85
dirk020 schreef: wo 08 apr 2020, 11:17
cremalover schreef: wo 08 apr 2020, 11:14

Een zuigerverentang kost een tientje.Ga je toch niet klooien met een blikje.Straks snij je jezelf in je vingers.

:D :D :D
Het is zo.ik probeer al 30 jaar die platte blikjes vis in tomatensaus open te krijgen zonder pleisters nodig te hebben.Een ramp die dingen.Een blik vis open maken zonder te bloeie.Das pas echt moeilijk.
Laatst gewijzigd door cremalover op wo 08 apr 2020, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.

86
dirk020 schreef: wo 08 apr 2020, 09:30 https://www.facebook.com/rijwielatelier ... =3&theater

Hier een plaatje van hoe dat lekker makkelijk gaat DirkJan. Als je op de foto klikt dan kan je ook zien hoe je de piston weer supermakkelijk terug kan monteren

Moet je natuurlijk wel lid zijn van 't cluppie van Mark Zuckerberg :mrgreen:
Ja, mooi om het zo te doen. Zowel met de bankschroef eruit drukken als met het bierblikje terugplaatsen. Of ik hetzelfde 'gereedschapsgevoel' heb, dat gaan we meemaken :D
De machine die ik nu heb is goed schoon zo te zien, dus het zou niet zo moeilijk moeten zijn. Maar toch zie ik er een beetje tegenop. Eerlijk gezegd hoop ik nog op een goede tip met een theelepeltje of zoiets.

Groet.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

87
Dirk Jan schreef: wo 08 apr 2020, 11:44Eerlijk gezegd hoop ik nog op een goede tip met een theelepeltje of zoiets.
Nu dan zal ik dat desgewenst doen, hier is een tip: gebruik een theelepeltje.

Wel een stevige, dus niet een zilveren van oma geërfd maar een theelepel van staal met een ferme scherpe rand en een steel die niet met zich laat sollen/buigen.

Bestel tevoren een nieuw douchescherm en douche-ring. Gaat een van beide stuk dan is er niks aan de hand.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

88
Je hebt toch een goede tip? Zie reactie van hanr en die van mij. Snap niet dat je de bankschroef overweegt.

Hevel eraf, schroef en borgmoer eraf en duwen. Plastic bakje eronder voor als er wat water uitkomt.

Je machine heeft soepele seals en zal gesmeerd zijn bij aankoop. Druk je er makkelijk uit.

Terug moet je de bovenste seal beetje begeleiden, ik doe dat met een theelepeltje.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

89
Dacht echt dat een bankschroef nodig zou zijn, maar na tweede keer lezen zie ik nu dat Dirk020 dat bij een slecht onderhouden machine moest doen. Deze methode bewaar ik "voor je weet maar nooit".
Vanmorgen heb ik geprobeerd om het douchescherm er met twee vingers uit te trekken, maar dat is niet gelukt.
De methode theelepeltje ga ik wel in overweging nemen. Als dat niet lukt, dan de hevel eraf en eruit drukken.
Bedankt alvast.

Wordt vervolgd.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

90
Dirk Jan schreef: wo 08 apr 2020, 11:44 ...
De machine die ik nu heb is goed schoon zo te zien, dus het zou niet zo moeilijk moeten zijn. Maar toch zie ik er een beetje tegenop. Eerlijk gezegd hoop ik nog op een goede tip met een theelepeltje of zoiets.

Groet.

:o Zo lang heb je je machine nog niet, toch?
En namor zal hem vast goed onderhoud hebben gegeven...

Mijn tip is hetzelfde als van Bob en Han: Hevel eraf, schroef en borgmoer eraf en duwen.
Als je een moer weer losjes op het draad draait, kun je daar voorzichtig met een kunststof hamer op tikken.
Zo beschadig je het draad niet en voorkom je dat de zuiger er ineens uit valt als het douchescherm los komt.

Bij terugplaatsen van de zuiger heb je geen hulpmiddelen nodig als je de zuiger van een klein beetje Molycote voorziet.
Dan glijdt hij er netjes is en als je hem ter hoogte van de eerste o-ring een beetje draait gaat die ook soepel naar binnen.

Is echt prima te doen, alleen de eerste keer is het een beetje ' het wiel uitvinden'. :D
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60