Re: Timemore Sculptor 064 en 078

821
omeCo schreef:
StijnFroberg schreef:
StijnFroberg schreef:Ik probeer mijn 064s uit te lijnen maar op het 0 punt raken de "burs" (wat is het Nederlandse woord?) elkaar niet. Dus dan kan ik de uitlijning niet checken, toch?

Iemand een leuk idee hoe dit op te lossen?
Grapje. Je kunt het pinnetje verplaatsen naar -3. Had even wat beter terug moeten lezen.
En hoe was de uitlijning uiteindelijk?
Geen idee wat de standaard is. Maar hij raakte aan de ene kant mijn markeerstift net wat meer dan aan de andere kant. Dat was met 1x aluminiumfolie opgelost gelukkig.

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

822
Na langere tijd gebruiken, even wat meer vorm aan mijn meningen en impressies gegeven:
Ik vind het een fijne molen, lekker stil (al is ie hoger in toon als de Niche), snel, en zelfs de meest irritante statische bonen (Koepoort, Malabar) komen met de 'klopper' los.

- Is ie net zo streamlined als de Niche qua workflow, hmm, iets meer handelingen, mijn 'uit balgen' van de Niche is nu de 'klopper' draaien, al zou ik een balgje dat past toejuichen, ik erger mij aan de hoeveelheid crud die in de hopper en zichtbaar onder die lip in het midden blijft hangen, ook als dat de volgende lading bonen meegenomen word, er blijft immer nieuwe zooi hangen. En de Aan/Uit knop verschilt dus van de Niche, die bij mij immer aanstond waarbij het deksel als de Aan/Uit functioneerde.
= Dus, nee hij is niet net zo streamlined als de Niche, maar de verschillen zijn werkelijk minimaal.

- Qua smaak, daar ontdek ik wel degelijk een verschil, met de bonen die ik prefereer, proef ik meer zoet (als ie optimaal staat, daarover verderop) meer fruit en kruidig, maar als ook door anderen ervaren, minder body (minder fines, althans op 1000 RPM), met mijn voorkeur voor Americano niet een heel groot probleem, maar als ik s'ochtends mijn eerste espresso neem wel merkbaar. Ik vind het gewin in smaak tonen het verlies van 'volheid' wel waard. Ik moet nog steeds eens kijken op de hogere snelheden of je iets van die body terug wint..
= Ahum, de Timemore, to mijn verbazing de winnaar, met een kleine marge, en dat heeft met het volgende te maken.

- Instelling, ok, hier komt de aap uit de mouw, ik persoonlijk verafschuw het instelwiel, A: slecht afleesbaar (mede omdat ik nog geen pointer heb mogen ontvangen) B: Holy Freak, wat is dat ding een mierenneuker, 1mm verstellen, en je gaat van -eerste drup- 7 seconden naar 25 seconden! Twee handen op het wiel en met veel beleid 1/2 mm verstellingen doen is niet een favoriete bezigheid.
= En das dus waar ie ver achter de Niche ligt, met een betere instellingen range zou ie handsdown winnen, gelukkig sta je niet elke bak opnieuw in te stellen, waar door de Timemore met een fractie wint (IMHO) van de Niche. Ik hoop echt dat iemand, ergens, een oplossing bedenkt, dat zou deze molen een stuk aangenamer maken.

Zo, een eerste slok gaan nemen van mijn tweede bak, waarbij ik helaas het wiel versteld heb, en pas na 35 seconden de eerste drup zag verschijnen, even proeven, jemig, oef, vlak en bitter, tijd voor een nieuwe tweede bak, Cheers!!

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

823
Mooie uiteenzetting! Hier ook een blije en tevreden gebruiker. Komende van een Olympus hs ervaar ik ook wat minder body maar vind ik dat geen gemis.
De Olympus droogt 1.400 tpm dus ik zou de Sculptor ook eens op dat toerental moeten zetten om te proeven of het dan richting de Olympus verschuift.

Wat betreft het afstellen. Met de Olympus had ik een knop van 3 cm doorsnede tot mijn beschikking. De royale draaischijf op de timemore is wat dat betreft een verademing. Maar inderdaad, je schiet al snel te ver door als je probeert te finetunen. De Olympus is wat dat betreft een goedzak.

Om de schijf met het pinnetje zit een rubberen ring die zorgt voor wat weerstand bij het verstellen en voorkomt dat de boel verloopt tijdens het malen.
Ik vraag me af wat er gebeurt als ik het rubber een heel klein beetje invet. Dan is het waarschijnlijk eenvoudiger om die halve millimeter te verstellen.

Maar ja, gaat de boel dan aan de wandel tijdens het malen….?

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

824
Body ligt meer aan de schijven die wat meer unimodaal zijn dan die uit de Olympus en zeker veel meer dan de Niche Zero. Tussen de 1000 en 1400rpm ga je daar niet heel veel op vooruit. Je zou dan een koffie moeten pakken met veel body zoals een Brasil of een wat donkerder gebrande espressoblend.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 98mm Mizen (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

825
Erik82 schreef:Body ligt meer aan de schijven die wat meer unimodaal zijn dan die uit de Olympus en zeker veel meer dan de Niche Zero. Tussen de 1000 en 1400rpm ga je daar niet heel veel op vooruit. Je zou dan een koffie moeten pakken met veel body zoals een Brasil of een wat donkerder gebrande espressoblend.
Ik gebruik momenteel een brazil dark [emoji1]. Die smaakt me goed!

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

826
Oh ja hoor met die schijven kan je ook heel goed een volle en romige espresso maken. Met een goede brasil moet dat helemaal goed gaan komen. Ze hebben over het algemeen niet mijn voorkeur maar soms vind ik een zakje gewoon ouderwets vol en chocolade toch ook wel erg lekker.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 98mm Mizen (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

827
Testje gedaan:

18 gram, malen op 1.400 rpm (espresso links) en
18 gram, malen op 1.000 rpm (espresso rechts)

[IMG]https://uploads.tapatalk-cdn.com/202311 ... 677964.jpg[/IMG]


Bevindingen:

1.400 rpm: kleur crema donkerder, veel channeling, veel body, smaak blijft lang hangen.

1.000 rpm: kleur crema lichter, op 1 kort sproeiertje geen channeling, minder body, cleaner mondgevoel, smaak blijft minder lang hangen.

Ik kan niet echt beoordelen welke van de twee ik lekkerder vind. De rpm heb ik in ieder geval weer op 1.000 gezet (waar ik hem al op had afgesteld).

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

828
Mischa123 schreef: do 02 nov 2023, 16:58
Mischa123 schreef:Ik kan wel wat proberen te ontwerpen! Ben niet voor niets product ontwerper [emoji12] een magnetische zou wel erg mooi zijn op de plek van de beker..
Sent from my DN2103 using Tapatalk
ik ben ook al aan het experimenteren met magnetische portafilterhouders! Vanavond even testen :)
Hi Mischa,

Al resultaten van je tests? heb niets meer gezien.

Gr May
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

829
Wat betreft de Sculptor 078s, ik ben nu aan kilo 4 begonnen, en zie (gebruik dezelfde bonen, nog van dezelfde batch) langzaamaan verschil. Waar ik mij in de beginne ergerde aan de opmerkelijk koppige klont vormingen in het maalsel, is dit nu bijna volledig weg. Positief dus, misschien dat dat ook het gemelde smaakverschil van diverse testers die 'inslijten' middels 6 kg dringend aanbeveelt hadden, qua smaak merk ik persoonlijk geen enorm verschil, maar het uitstroom resultaat varieert nog steeds behoorlijk.
Dat wil zeggen, bak 1 -eerste drup- 12 seconden, bak 2 22 seconden, om een voorbeeld van vanochtend aan te halen.
Opmerkelijk dacht ik, maar ik meende verschil in niveau op te merken tussen 1 & 2, hmm zou het??
Let wel ik draai de klopper tussen de 6 en 8 keer!
De volgende bak eens na de klopper en het leegkiepen in de basket, het bakkie er weer onder en met het houten borsteltje van de niche een paar lellen tegen de zijkant van de uitloop gegeven, :shock: daar kwam een fikse lading naar beneden zetten, tjonge jonge!

Nu dus een balg vinden die ik kan gebruiken, aangezien die klopper ring duidelijk niet alles losmaakt..

Gek genoeg prefereer ik nog steeds de Sculptor t.o.v. de Niche, de espresso is geweldig, maar ook mede omdat de filter koffie (V60) echt veel lekkerder is, als wat ik met de Niche kan produceren, waar ze bij espresso elkaar niet veel maken, minder body meer complexiteit, maar in geringe mate, is het verschil met V60 opmerkelijk te noemen. En dat terwijl ie toch puur voor espresso in de markt is gezet ;)

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

830
De Niche is ook alles behalve geschikt voor filterkoffie. Die conische schijven creëren veel teveel fines daarvoor maar voor espresso krijg je daardoor een volle body en dik mondgevoel, iets dat veel mensen lekker vinden in een espresso. Maar ga je de Niche inzetten voor een espresso met light roast ook dan heeft deze maler niet de voorkeur.
Snap dat je de vergelijking maakt omdat je ze hebt maar het zijn echt verschillende maalwerkjes. Niche = niet voor filter als je van een cleane zachte filterkoffie houdt.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’