Re: Timemore Sculptor 064 en 078

831
RoosW schreef:Wat betreft de Sculptor 078s, ik ben nu aan kilo 4 begonnen, en zie (gebruik dezelfde bonen, nog van dezelfde batch) langzaamaan verschil. Waar ik mij in de beginne ergerde aan de opmerkelijk koppige klont vormingen in het maalsel, is dit nu bijna volledig weg. Positief dus, misschien dat dat ook het gemelde smaakverschil van diverse testers die 'inslijten' middels 6 kg dringend aanbeveelt hadden, qua smaak merk ik persoonlijk geen enorm verschil, maar het uitstroom resultaat varieert nog steeds behoorlijk.
Dat wil zeggen, bak 1 -eerste drup- 12 seconden, bak 2 22 seconden, om een voorbeeld van vanochtend aan te halen.
Opmerkelijk dacht ik, maar ik meende verschil in niveau op te merken tussen 1 & 2, hmm zou het??
Let wel ik draai de klopper tussen de 6 en 8 keer!
De volgende bak eens na de klopper en het leegkiepen in de basket, het bakkie er weer onder en met het houten borsteltje van de niche een paar lellen tegen de zijkant van de uitloop gegeven, :shock: daar kwam een fikse lading naar beneden zetten, tjonge jonge!

Nu dus een balg vinden die ik kan gebruiken, aangezien die klopper ring duidelijk niet alles losmaakt..

Gek genoeg prefereer ik nog steeds de Sculptor t.o.v. de Niche, de espresso is geweldig, maar ook mede omdat de filter koffie (V60) echt veel lekkerder is, als wat ik met de Niche kan produceren, waar ze bij espresso elkaar niet veel maken, minder body meer complexiteit, maar in geringe mate, is het verschil met V60 opmerkelijk te noemen. En dat terwijl ie toch puur voor espresso in de markt is gezet ;)
Wat bedoel je precies met verschil in niveau? Qua smaak? Weeg je de bonen voor en na het malen? Ik deed dat in het begin om even te checken of die knocker alles eruit klopt. Omdat er meestal geen of 0,1 gram verschil was, ben ik daarmee gestopt.

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

833
RoosW schreef: do 16 nov 2023, 10:08 [...] het uitstroom resultaat varieert nog steeds behoorlijk.
Dat wil zeggen, bak 1 -eerste drup- 12 seconden, bak 2 22 seconden, om een voorbeeld van vanochtend aan te halen.
Opmerkelijk dacht ik, maar ik meende verschil in niveau op te merken tussen 1 & 2, hmm zou het??
Let wel ik draai de klopper tussen de 6 en 8 keer!
De volgende bak eens na de klopper en het leegkiepen in de basket, het bakkie er weer onder en met het houten borsteltje van de niche een paar lellen tegen de zijkant van de uitloop gegeven, :shock: daar kwam een fikse lading naar beneden zetten, tjonge jonge!

Nu dus een balg vinden die ik kan gebruiken, aangezien die klopper ring duidelijk niet alles losmaakt..
Dit klinkt als hetzelfde fenomeen als dat ik had met mijn Quamar T80 en dat veroorzaakt werd door retentie. Probleem was opgelost door eerste bakje hoger te doseren en nu helemaal verdwenen doordat ik een balg gebruik
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

834
kreeg net de volgende reactie van Timemore over de levering van batch 5:

Hi Maarten,

The fifth batch has arrived at the port two weeks ago, but they currently are still undergoing customs clearance. Due to Black Friday, there is some delay in customs clearance. There will be a tracking number provided once they are sent out for last mile delivery.

Sorry for any inconvenience this may have caused.


Best regards,

TIMEMORE Team
Lelit Bianca V3, Timemore Sculptor 078s, 1Zpresso JX-Pro-S

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

835
Maart3nL schreef: vr 17 nov 2023, 09:53 kreeg net de volgende reactie van Timemore over de levering van batch 5:

Hi Maarten,

The fifth batch has arrived at the port two weeks ago, but they currently are still undergoing customs clearance. Due to Black Friday, there is some delay in customs clearance. There will be a tracking number provided once they are sent out for last mile delivery.

Sorry for any inconvenience this may have caused.


Best regards,

TIMEMORE Team
Thanks voor het delen! Vandaar de lange wachttijd…het is niet anders nog even geduld! Helaad geen indicatie hoe lang t nog gaat duren.
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

836
bobbee schreef:De Niche is ook alles behalve geschikt voor filterkoffie. Die conische schijven creëren veel teveel fines daarvoor maar voor espresso krijg je daardoor een volle body en dik mondgevoel, iets dat veel mensen lekker vinden in een espresso. Maar ga je de Niche inzetten voor een espresso met light roast ook dan heeft deze maler niet de voorkeur.
Snap dat je de vergelijking maakt omdat je ze hebt maar het zijn echt verschillende maalwerkjes. Niche = niet voor filter als je van een cleane zachte filterkoffie houdt.
Ik heb ook het idee dat ik niet alles uit m’n niche haal met lichtere koffies. Ik heb laatst bonen van cafecito gekocht. Die zijn licht - medium gebrand. Ik had daar in de koffiebar in amsterdsm van precies dezelfde bonen een espresso, maar thuis krijg ik hem lang niet zo lekker smaakvol. Oké, nou stond daar ook wel een behoorlijke setup van 20k maar toch [emoji12]

Ben me daardoor ondertussen toch ook op malers aan het oriënteren die ook geschikt zijn voor lichtere brandingen. Ik lees hier met veel interesse mee :)
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

837
Rosanne schreef:
bobbee schreef:De Niche is ook alles behalve geschikt voor filterkoffie. Die conische schijven creëren veel teveel fines daarvoor maar voor espresso krijg je daardoor een volle body en dik mondgevoel, iets dat veel mensen lekker vinden in een espresso. Maar ga je de Niche inzetten voor een espresso met light roast ook dan heeft deze maler niet de voorkeur.
Snap dat je de vergelijking maakt omdat je ze hebt maar het zijn echt verschillende maalwerkjes. Niche = niet voor filter als je van een cleane zachte filterkoffie houdt.
Ik heb ook het idee dat ik niet alles uit m’n niche haal met lichtere koffies. Ik heb laatst bonen van cafecito gekocht. Die zijn licht - medium gebrand. Ik had daar in de koffiebar in amsterdsm van precies dezelfde bonen een espresso, maar thuis krijg ik hem lang niet zo lekker smaakvol. Oké, nou stond daar ook wel een behoorlijke setup van 20k maar toch [emoji12]

Ben me daardoor ondertussen toch ook op malers aan het oriënteren die ook geschikt zijn voor lichtere brandingen. Ik lees hier met veel interesse mee :)
Ik ben al een tijdje erg benieuwd naar de prestaties van de niche. Misschien leuk om een keer een periode te ruilen van maler? Dan heb jij 2 maanden ofzo mijn 63s en ik 2 maanden de niche.

Ik ben erg benieuwd hoe groot dat verschil is.

(Ik wil wel eerst een poosje mijn nieuwe timemore uitproberen dus dit is toekomstmuziek)

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

838
RoosW schreef: do 16 nov 2023, 10:08 Wat betreft de Sculptor 078s, ik ben nu aan kilo 4 begonnen, en zie (gebruik dezelfde bonen, nog van dezelfde batch) langzaamaan verschil. Waar ik mij in de beginne ergerde aan de opmerkelijk koppige klont vormingen in het maalsel, is dit nu bijna volledig weg. Positief dus, misschien dat dat ook het gemelde smaakverschil van diverse testers die 'inslijten' middels 6 kg dringend aanbeveelt hadden, qua smaak merk ik persoonlijk geen enorm verschil, maar het uitstroom resultaat varieert nog steeds behoorlijk.
Dat wil zeggen, bak 1 -eerste drup- 12 seconden, bak 2 22 seconden, om een voorbeeld van vanochtend aan te halen.
Opmerkelijk dacht ik, maar ik meende verschil in niveau op te merken tussen 1 & 2, hmm zou het??
Let wel ik draai de klopper tussen de 6 en 8 keer!
De volgende bak eens na de klopper en het leegkiepen in de basket, het bakkie er weer onder en met het houten borsteltje van de niche een paar lellen tegen de zijkant van de uitloop gegeven, :shock: daar kwam een fikse lading naar beneden zetten, tjonge jonge!

Nu dus een balg vinden die ik kan gebruiken, aangezien die klopper ring duidelijk niet alles losmaakt..

Gek genoeg prefereer ik nog steeds de Sculptor t.o.v. de Niche, de espresso is geweldig, maar ook mede omdat de filter koffie (V60) echt veel lekkerder is, als wat ik met de Niche kan produceren, waar ze bij espresso elkaar niet veel maken, minder body meer complexiteit, maar in geringe mate, is het verschil met V60 opmerkelijk te noemen. En dat terwijl ie toch puur voor espresso in de markt is gezet ;)
Ik had eerst ook het idee dat niet direct alle maalsel door de knocker los komt. Nadat ik mijn espresso had gezet en de doseercup niet terug had gezet, lag er soms nog een klein hoopje maalsel onder de grinder. Wat ik nu doe is meteen knocken nadat de grinder klaar is met malen en dan ga ik even iets anders doen en laat ik de grinder met rust zodat ik 10 seconden later weer kan knocken. Volgens mij is dit niet perfect, maar komt hierdoor wel meer maalsel naar beneden en dan vind ik het wel goed genoeg voor mij.