Re: Koffie in de krant of op het web

851
Dat is denk ik onjuist. Ondanks dat het resultaat voor jou niet zichtbaar is, ben je toch op een manier bezig geweest dat anderen misschien heeft geïnspireerd of misschien een beetje een meer hoopvolle dag heeft gegeven op dat moment. En je hebt het gedaan omdat het jouw overtuiging was om zo te handelen en dat gaf jou weer kracht en moed om door te gaan. En ja, er komt een einde aan ons bestaan op deze wereld. ;-)
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

852
Knap en ook nog een slimme vrouw.

https://youtu.be/ptH1_EwuQjw?si=SHzZNvITLzbpbi2b

“De schuld wordt constant op het individu afgeschoven.”
Afbeelding

Minder vlees eten, geen korte vluchten meer en een elektrische auto aanschaffen – we doen er alles aan om onze ecologische voetafdruk te verkleinen. Maar is dit wel eerlijk? Volgens economisch commentator Grace Blakeley ligt die verantwoordelijkheid bij de grote spelers.
Afbeelding
Afbeelding

“In plaats van de verantwoordelijkheid op zich te nemen, wordt de schuld bij het individu in de schoenen geschoven.” Neoliberale vrijemarktdenkers en de olie-industrie willen dat we klimaatverandering als een kwestie van individueel gedrag zien, terwijl het een structureel probleem is. Zo draaien zij niet op voor de belastingkosten van hun eigen misstanden.
Afbeelding

Dit moet anders. Maar wat kunnen we doen om dit systeem te doorbreken en een alternatieve, meer solidaire wereld op te bouwen? En is kapitalisme wel echt een systeem van vrijheid en eerlijke competitie? Grace vertelt hierover uitgebreid in het nieuwe interview van Brainwash.
Afbeelding
Afbeelding

Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

853
Ik heb de video niet op het topic 'koffie' gescand, maar het klopt: links of rechtsom draaien de consumenten er altijd voor op. Winsten moeten groeien en niet minder worden.
Daardoor zou ik ook nooit een goede econoom zijn. Eerlijke winst is prima, maar waarom moet het alsmaar méér zijn? Ik niet begrijp. ;)
Zolang het veel goedkoper is om naar Parijs te vliegen dan te treinen, voel ik me als individu niet verantwoordelijk. Maar wél aangesproken.
Op mijn eigen bescheiden manier probeer ik toch een bijdrage te leveren. Niet onnodig met de auto, geen plastic als het kan, biologisch etc.
Maar nu eerst de LM aanzetten voor m'n eerste bakkie (vorige week bij Alleborgh voor onderhoud, dus alles is weer tiptop).
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

854

Frup schreef:Ik heb de video niet op het topic 'koffie' gescand, maar het klopt: links of rechtsom draaien de consumenten er altijd voor op. Winsten moeten groeien en niet minder worden.
Daardoor zou ik ook nooit een goede econoom zijn. Eerlijke winst is prima, maar waarom moet het alsmaar méér zijn? Ik niet begrijp. ;)
Zolang het veel goedkoper is om naar Parijs te vliegen dan te treinen, voel ik me als individu niet verantwoordelijk. Maar wél aangesproken.
Op mijn eigen bescheiden manier probeer ik toch een bijdrage te leveren. Niet onnodig met de auto, geen plastic als het kan, biologisch etc.
Maar nu eerst de LM aanzetten voor m'n eerste bakkie (vorige week bij Alleborgh voor onderhoud, dus alles is weer tiptop).
Nee maar het gaat ook over klimaatverandering in dit topic. Daarom deelde ik deze.

Dat iedereen zijn verantwoordelijkheid zou moeten nemen is weer iets anders denk ik en donders moeilijk voor de meeste als ik zo om mij heen kijk vandaag de dag.
Ben het dus helemaal met je eens!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

855
Helder ja. Ik wordt er soms niet vrolijk van als ik alleen al in mijn omgeving zie hoe vaak boeren stukken land doodspuiten. En dan leesik (en zie ook met m’n ogen) dat de waterkwaliteit steeds verder onder druk staat. Dan mis ik regie en verantwoordelijkheid vanuit de overheid, grote bedrijven en boeren organisaties. Overheden kijken graag de andere kant op. Economie en geld verdienen (bijv. Trump en de zijnen…) is kennelijk belangrijker. Het kan zo niet doorgaan. Het is een doodlopend pad.
Zit wel met vragen hoor. Moet ik m’n diesel weg doen. En dan ook de caravan? En niet de reizen maken waarnaar ik zo lang heb uitgekeken, vóór ik met pensioen ging? En wat levert dat op als ik tegelijk soms zie wat een Tata Steel uitbraakt. Ik probeer niettemin toch maar positief te blijven. :D
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

856
Het is allemaal niet zo zwart/wit als ons brein graag wilt. Daarom kies ik geen zijde en hoop ik dat we ooit allemaal in het midden blijven staan als 1.

Pesticiden is ook niet 100% fout, en dat wordt nu wel ingepamperd. Door pesticides zijn door de eeuwen heen hele mooie resultaten behaald die ons hebben gegeven wat we nodig hadden en hebben.
Nu komt de gelijkmaker, we gaan kritisch kijken naar het gebruik ervan en samen komen we hopelijk in een balans van gebruikte middelen en goede opbrengst van gewas.

https://isgeschiedenis.nl/nieuws/de-lan ... pesticiden

857
bobbee schreef:Het is allemaal niet zo zwart/wit als ons brein graag wilt. Daarom kies ik geen zijde en hoop ik dat we ooit allemaal in het midden blijven staan als 1.

Pesticiden is ook niet 100% fout, en dat wordt nu wel ingepamperd. Door pesticides zijn door de eeuwen heen hele mooie resultaten behaald die ons hebben gegeven wat we nodig hadden en hebben.
Nu komt de gelijkmaker, we gaan kritisch kijken naar het gebruik ervan en samen komen we hopelijk in een balans van gebruikte middelen en goede opbrengst van gewas.

https://isgeschiedenis.nl/nieuws/de-lan ... pesticiden
Klopt, en let wel, de wijze van meten verschilt, soms substantieel, binnen de lidstaten, waardoor her probleem in de ene lidstaat minder erg lijkt als in de andere. En, hoezeer ik het betreur dit te concluderen, het is niet onwaarschijnlijk dat zich achter iedere conclusie mogelijk een (politieke) agenda verheult.

Afbeelding

858
Dat geloof ik wel. Maar feit blijft dat pesticiden een bron zijn van milieuvervuiling en daarmee de natuurlijke kringloop verstoren. Hoewel milieu en klimaat niet hetzelfde zijn, denk ik dat er wel een relatie is. We weten nog niet half hoe schadelijk het op termijn is. Onlangs werd er in tuintjes nog DDT aangetroffen, dat al 50 verboden is. En hoe zit dat met glyfosaat?
Bijv. zit er ook al pfas in vogelvoer. Ook zonder vogelvoer krijgen vogels pfas binnnen door pesticiden. Hoe vaak zie ik niet vogels wormpjes en insecten pikken in doodgespoten akkers. Terwijl boeren roepen dat het niet zo schadelijk is. Zie: https://nos.nl/artikel/2543201-pestici ... escherming.
Persoonlijk denk ik dat grootschalige overgang naar biologisch boeren een deel van de oplossing moet zijn van de milieu problematiek. Waarmee echter het klimaat nog niet zal worden gered.
Tot zover mijn ochtendgedachten. Tijd voor koffie om me wat beter te voelen.

P.s. ik heb nog een paar prima weinig gebruikte (en nog te gebruiken) noren te koop. :lol:

860
Even de feiten, zonder emoties:
Mest produktie Nederland 2021: 73,2 miljoen ton. Dat is 73.200.000.000kg.
De waarde van de primaire binnenlandse landbouw (inclusief bloemen) is een schamele 1,4 procent van het bruto binnenlands product.
In 2020 werd van het totale Nederlandse grondgebied (41.543 km²) 54% gebruikt door de landbouw.
Van alles wat de Nederlandse boeren produceren is ongeveer 75% voor de export.

Lijkt mij niet erg rendabel, zwaar vervuilend, en gezien het gebrek aan ruimte in Nederland niet erg efficiënt.