Re: Wat drink je nu?

885
Die Roasted Ed van coffee nation vind ik toch maar niets. Er is een sterk kruidige smaak die alles domineert maar ik kan hem nog niet thuisbrengen. Echt niet mijn ding...
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

Re: Wat drink je nu?

887
sander123 schreef:Dit word mijn eerste ervaring met een verse bonen automaat.
Hier zit een grote denkfout en de domste fout die standaard wordt gemaakt. Je hebt nu een automaat waar bonen in kunnen alleen zijn 99% van de bonen oud. Wat je hier zegt is het hetzelfde als een rotte paprika ter plekke snijden en hem dan als vers gesneden bestempelen. Omdat je hem ter plekke hebt gesneden is hij niet ineens vers maar nog steeds rot.

Hetzelfde geldt met bonen. Als je oude zooi (lees alle supermarktbonen, Simon Levelt, Kaldi, e.d.) in je machine gaat stoppen zijn ze niet ineens vers gemalen maar heb je gemalen oude zooi. Verse bonen zijn bonen die niet meer dan een maand geleden gebrand zijn en dat is een wereld van verschil.

Je hebt verse of oude bonen en je hebt koffiebonen of gemalen koffie. Versgemalen koffie is een domme marketingkreet om oude zooi als vers proberen te verkopen. Als je die opmerking ooit tegenkomt weet je zeker dat je daar geen koffie moet kopen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 98mm Mizen (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Re: Wat drink je nu?

888
Ik zit aan de Kenya washed AB lot van Kianyangi specialty mill gebrand door fellow koffiepraat-member FransG! :)
Frans weet dat ik eerlijk ben ook als ik een koffie niet lekker zou vinden maar dit is wel een goeie hoor! Gemalen met de Tidaka CB1 en na extractie op de Strega zet ik hem bewust even opzij om af te koelen in het onverwarmde kopje, wanneer ik hem direct dronk na extractie was er een scherp vervelend smaakje waar te nemen wat ik niet lekker vond. Met het afkoelen verdween ook dat smaakje dus waarom niet gewoon een koud kopje gebruiken! Dat gaat goed! Mooie body, echt heerlijk zachte smaak met een mooie fruitige toon erin die het interessant maakt. Precieze smaakomschrijving zoals branders dat op de zakken zetten vind ik lastig dus dat doe ik ook maar niet. Ik heb er wel 1: Lekker! :)
Ik heb zelf ook deze groene boon liggen geleverd door PTI en heb hem in de Behmor goed gekregen maar nog niet zo op smaak. Ik heb er iets van een baksmaakje bij.

Plaatje is altijd leuk, dus hier komen ze van 2 espresso:
Afbeelding

Afbeelding


En de bonen:
Afbeelding

Links is van mij uit de Behmor en rechts van Frans.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’