Nu ik met volle overtuiging weet dat ik hele lekkere espresso kan maken met mijn machine is het net zo belangrijk om hierin consistent te zijn.
Is het volgende herkenbaar voor iemand?
Je hebt bonen die je lekker vind en zodanig ingesteld dat je haast niet kan stoppen met drinken. Alles is zo lekker in balans gewoon perfectie in je kopje. Het is 1 uur snachts maar toch nog even eentje gewoon omdat het zo lekker is. Uiteindelijk helemaal verzadigd laat naar bed en eerste wat je doet als je wakker wordt jawel even lekker een kop koffie.
Je trekt je eerste shotje en hey de uitloop is in ene anders terwijl je niks hebt aangepast. Geen 34 seconde maar veel sneller iets van 28 seconde smaakt dan meteen ook heel anders.
Misschien nog wat koffie in de maler blijven hangen. Ik heb zelf trouwens een single dose met blow up dus de retentie is eigenlijk al minimaal maar goed nog een tweede poging en weer klopt het niet en bovenal smaakt het niet meer hetzelfde als de dag ervoor.
Huh, wat is er nou gebeurt.
Iets fijner maler dan maar en je zoekt weer naar die, ik noem het "Goldilocks zone" en komt weer in de buurt van wat je herkent in getallen.
In mijn geval was dat 33-35 seconde uitloop met 30-31 gram koffie eruit maar het smaakt toch niet meer hetzelfde.
Wat raar en je zoekt weer verder naar wat je herkent in smaak.
Uiteindelijk gevonden in ongeveer 30 seconde uitloop met een andere maalgraad.
Vreemd maar je hebt in iedere geval weer de smaak te pakken om het later vervolgens weer kwijt te raken en je bent weer bij begin af te zoeken naar die ene smaakprofiel.
Heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt? En waar zou dit aan kunnen liggen?