Re: The Traveling Chemex

91
Hadden ze geen hario liggen? Kost niet zoveel en dan kon je die ook mooi vergelijken met de chemex. Voor mijn smaak is de hario beter namelijk
Is de 6th wave aan het voorbereiden

Re: The Traveling Chemex

92
Nauti schreef:Hadden ze geen hario liggen? Kost niet zoveel en dan kon je die ook mooi vergelijken met de chemex. Voor mijn smaak is de hario beter namelijk
Ik had inderdaad je vorige commentaar gelezen.
We wilden graag beginnen met de Chemex. Het blijft toch een kwestie van experimenteren, dat vindt ik het leuke er van.
Wat ik wel begreep is dat de ketel inderdaad voor alle varianten handig is.
Dus misschien over een tijdje gaan we de Hario eens proberen of misschien wel de Clever Dripper. Daar schijn je dan ook weer lekkere thee mee te kunnen zetten.

Zo blijven we een beetje bezig :)
Bezzera BZ07PM / Mälhkonig Vario / Chemex / Hario Buono

Re: The Traveling Chemex

93
Dat klopt weer natuurlijk, experimenteren is altijd leuk! Ik zou ook graag de hario woodneck willen uit proberen of de katoenen filters voor de v60.
Is de 6th wave aan het voorbereiden

Re: The Traveling Chemex

95
Nauti schreef:Deze dus

http://www.youtube.com/watch?v=UelVYc2z ... re=related

Is ook de techniek die ik gebruik
Gaaf!
Maar hierbij moet je dus wel het water in meerdere keren er op gieten.
Ik heb gisterenavond het volgende gedaan (met de info die ik een beetje kon vinden)

Doel : 400 ml slow coffee met de Chemex.

1. Als eerste 4 x 7 gram koffie met de Vario op filterstand gemalen (dus 28 gr. in totaal)
2. het Filter van de Chemex goed doorweekt met heet water.
3. Water eruit gehaald en filter +koffie er in gedaan en het geheel op de weegschaal gezet.
4. Water van 94 graden in de Hario gedaan
5. 55 ml water gebruikt om de koffie op te wellen. Volgens mij was dit iets te veel.
6. 30 seconden wachten
7. Rustig de rest van het water in een keer in het filter geschonken.

Totale doorlooptijd vanaf punt 7 was bijna 3 minuten. Dus iets te kort.
Echter vond ik het resultaat toch nog vrij bitter smaken.....

Zal vanavond jou suggestie eens proberen ;)
Nauti schreef:Bonen: Dutch Barista Coffee, Cup of excellence, San Julian, Guatemala
Hoeveelheid water: ~400ml
Hoeveelheid koffie: 30-31g
Temp water: 93graden op het moment dat ik begin.
De filters worden met heet water gespoeld, warmt gelijk de karaf op

Ik heb de V60-02 techniek gebruikt zoals ik hem van Barismo ken (veel succes mee) en daar dus ook de maling voor aangepast.

http://shop.barismo.com/education/brewguides
Bezzera BZ07PM / Mälhkonig Vario / Chemex / Hario Buono

Re: The Traveling Chemex

96
Yep, persoonlijk zou ik niet in een keer het water erbij doen, krijg je sneller over extractie. Daarnaast heb je ook geen fancy buono ketel nodig als je het water er in een keer in kiepert ;)
Is de 6th wave aan het voorbereiden

Re: The Traveling Chemex

97
Nauti schreef:Yep, persoonlijk zou ik niet in een keer het water erbij doen, krijg je sneller over extractie. Daarnaast heb je ook geen fancy buono ketel nodig als je het water er in een keer in kiepert ;)
:D
Ik laat het resultaat nog wel even weten. Had gisteren overleg op het werk, dus is er niet van gekomen...
Wel jammer, heb je nieuw speelgoed, heb je geen tijd om er mee te spelen
Bezzera BZ07PM / Mälhkonig Vario / Chemex / Hario Buono

Re: The Traveling Chemex

99
Nauti schreef:Heren, wat moet er met de Chemex gebeuren die netjes staat te wachten op verzending?
Naar wie mag de Travelling Chemex toe? Wat wordt zijn volgende logeeradres?