LAGOM P64 van Option-O

1
Van de makers van de Helor 101 en grote conische handmalers als de Flux nu een interessante nieuwe elektrische single dosing maler. Deze lijkt qua prijs en fornaat zo'n beetje het gat te dichten tussen de Niche en Monolith klasse:

https://www.option-o.com/

-met 13 cm breed en 35 cm hoog heel compact formaat
-64 mm vlakke schijven: traditioneel of SSP Red Speed (meer unimodaal, vergelijkbaar met MK ProM en Kenya)
-300 W BLDC motor
-variabel toerental
-toleranties <0.02 mm
-aluminium look of zwart
-prijs ca 1500 euro (BTW?)

Hier in actie:

https://youtu.be/eRHN83J1Ex0

Volgens mij een erg fraai pakketje. Persoonlijk ben ik erg te spreken over mijn Niche en verwacht ik voor mijn medium roast voorkeur geen verbetering. De vraag is hoe hij zich met de SSP burrs gaat verhouden t.o.v. de filter en light roast georiënteerde malers als de EK43.

We zullen zien. Ook of hij toch niet een keer op mijn aanrecht beland ;)
Laatst gewijzigd door bvds op di 03 sep 2019, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Re: LAGOM P64 van Option-O

4
Zijn er al mensen die hun ervaringen met deze maler kunnen delen? Op Home-Barista is een uitgebreid topic over deze maler, en de reacties zijn vrijwel louter positief. Een paar kleine opmerkingen over statische koffie (lijkt vooral nieuwigheid te zijn), een slechte batch SSP schijven (nieuwe nageleverd door Option-O) en de nummers die de verkeerde kant op draaide (fijner was hoger i.p.v. lager, maar dit lijkt ook omgedraaid).

Ik zit al een paar weken te twijfelen en dat zal ook nog wel even duren, maar ben in de tussentijd wel benieuwd naar jullie kijk op deze maler.

+ Strak uiterlijk
+ Bouwkwaliteit/design, zo weinig mogelijk onderdelen/kieren/naden
+ Smaak van de koffie lijkt uitstekend

- Prijs, ruim 2x zo duur als de Niche
- Relatief kleine 64mm platte schijven
- Qua value-for-money afleggen tegenover bijv. Atom 75

Je ziet tegenwoordig steeds meer single dose malers in het lagere en middensegment. Voorheen had je alleen de Niche (die pre-Brexit nóg goedkoper was), maar die vind ik simpelweg niet mooi. Daarboven had je eigenlijk alleen nog maar de keuze voor top malers zoals de Kafatek Monolith en Weber EG-1, maar dan praat je over ruim €3.000.

Onlangs zijn de Weber Key, Kopi Deva en G-Iota aangekondigd en zo heb je nog wat 'halve' SD malers als de nieuwe Eureka Oro en Ceado E37SD. De G-Iota en Kopi Deva lijken het met dezelfde 64mm maalschijven als de P64 te doen, dus voor wie geen conisch (Niche) wil zijn er al meer opties. Anderzijds kun je je afvragen of grootte van de maalschijven er anno 2021 nog toe doet.

Nieuwe releases op maler gebied lijken momenteel redelijk snel te gaan. Of €1.600 uitgeven aan een 'mid range' maler verstandig is kun je je afvragen, ook al lijken alternatieven zoals de Weber Key niet direct goedkoper. Mogelijk is het beter nog een tijdje te wachten tot er betere keuzes op de markt komen of prijzen van highend modellen dalen?
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

5
en zo heb je nog wat 'halve' SD malers als de nieuwe Eureka Oro en Ceado E37SD.
Wat zijn 'halve' SD malers d.w.z. wat maakt een SD maler 'heel'?
G-Iota en Kopi Deva lijken het met dezelfde 64mm maalschijven als de P64 te doen
De Kopi en Giota hebben standaard geen SSP.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

6
bvds schreef: za 25 sep 2021, 19:42
en zo heb je nog wat 'halve' SD malers als de nieuwe Eureka Oro en Ceado E37SD.
Wat zijn 'halve' SD malers d.w.z. wat maakt een SD maler 'heel'?
Ik heb een Mignon XL wat een uitstekende grind on demand maler is, maar ik zie er nog niet direct een goede SD maler in. Er is toch nog wel wat retentie. Er zitten hier en daar wat kieren (al lijkt dit vooral aan een verkeerde batch met te lange schroeven te liggen), wat een blow up top niet echt ten goede komt. Verder leent het verstel mechanisme zich niet echt om makkelijk te switchen tussen verschillende maalstanden etc. Die problemen gaan ze met de Oro SD niet oplossen door hem een beetje te kantelen en de hopper te vervangen.

Hetzelfde geldt naar mijn verwachting ook voor andere grinders die enige retentie hebben en niet van begin af aan ontworpen zijn als single dosers.

De Lagom P64 lijkt na maanden gebruik gewoon brandschoon te zijn van binnen. Er zijn simpelweg geen kieren om koffie op te hopen, behalve de schroefkoppen van de maalschijven.

Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

7
Ik heb een Mignon XL wat een uitstekende grind on demand maler is, maar ik zie er nog niet direct een goede SD maler in. Er is toch nog wel wat retentie.
Had dat niet met een batch met verkeerde schroeven te maken? Meen zo iets op Kaffeenetz gelezen te hebben.

Bedoel dat de Ora niet meer/minder SD is dan de Giota. Las trouwens op KN dat los van de hoek, SD hopper en blaasbalg ook de gap verkleind is. Zou me niet verbazen als de retentie zodoende kleiner is dan die van de XL. Ik hoop dat net als bij de Giota de blaasbalg niet heel veel toevoegt. We zullen zien. Ik heb er eentje besteld.

De Lagom is zonder twijfel een puike maler en presteert erg goed!

9
Door Ypuh ben ik op deze thread gewezen - gezien ik er een heb, is het goed om hier m'n ervaringen te posten.

Na de Niche voor een tijd met plezier te hebben gebruikt begon het toch te kriebelen om een maler te hebben die zowel espresso als filter aan kon. Ik gebruikte de Niche voor espresso en een Commandante voor filter, want de Niche voor filter vond ik erg 'muddy', teveel mist om de smaken heen die ik graag helder wilde zien. Soms verwarde ik het met bitterheid maar op een gegeven moment kreeg ik het er niet meer uit.

De P64 is erg prettig in gebruik qua workflow en ik heb hem nog niet hoeven modden (iets wat ik bij mijn voorgaande Super Jolly en Niche wel nodig vond). Qua smaak is het echt heel lekker, de filterkoffies zijn een stuk cleaner en bij espresso kan ik ook meer ervaren. Ik gebruik de unimodal SSP burrs en die heb ik gekozen om echt richting de lichter gebrande koffies te kunnen gaan, en dat kan ik ook. Sterker nog: ik zit nu filter geroosterde koffies voor espresso te gebruiken! Het wordt niet zuur, maar er is een zuurtje aanwezig. En dat vind ik heeerlijk! Filterkoffie verder is soms meer als een thee, met ruimte om afzonderlijke smaken te kunnen proeven. Na lang worstelen met vorige setups is het eindelijk 'aankomen' op een plek die lekkers geeft (en een ruimere marge voor fouten heeft / veel minder vaak een te zure bak oplevert).

Voor een gebruiker /kan/ het zijn dat de beleving van 'clear' ook in de richting van 'waterig' gaat (niet waterig is, maar op de dimensie romig /stevige body <----> waterig / lege body, meer naar rechts ligt) en dat is denk ik waarvoor je het beste deze naast bijvoorbeeld de Weber Key proeft. Volgens Hoffman is de Key minder clear en heeft meer body. Mocht iemand die hebben en die naast m'n P64 willen zetten, let me know, ik ben benieuwd naar een vergelijking. Of, als alternatief, kan je ook voor de andere SSP burrs gaan die meer op een donkere maling zijn gericht. Het lijkt me ook leuk om op den duur andere burrs er in te plaatsen, wat ik ook een voordeel aan deze vind. (en geen gedoe met caliberen met stiften).

Laat me weten als er meer vragen zijn!
Brewtus IV-R met reguliere E61 groep, Pressure Profiling Kit en Smart Espresso Profiler | Lagom P-64 | V60 | Moccamaster | Comandante C40