Zijn er al mensen die hun ervaringen met deze maler kunnen delen? Op
Home-Barista is een uitgebreid topic over deze maler, en de reacties zijn vrijwel louter positief. Een paar kleine opmerkingen over statische koffie (lijkt vooral nieuwigheid te zijn), een slechte batch SSP schijven (nieuwe nageleverd door Option-O) en de nummers die de verkeerde kant op draaide (fijner was hoger i.p.v. lager, maar dit lijkt ook omgedraaid).
Ik zit al een paar weken te twijfelen en dat zal ook nog wel even duren, maar ben in de tussentijd wel benieuwd naar jullie kijk op deze maler.
+ Strak uiterlijk
+ Bouwkwaliteit/design, zo weinig mogelijk onderdelen/kieren/naden
+ Smaak van de koffie lijkt uitstekend
- Prijs, ruim 2x zo duur als de Niche
- Relatief kleine 64mm platte schijven
- Qua value-for-money afleggen tegenover bijv. Atom 75
Je ziet tegenwoordig steeds meer single dose malers in het lagere en middensegment. Voorheen had je alleen de Niche (die pre-Brexit nóg goedkoper was), maar die vind ik simpelweg niet mooi. Daarboven had je eigenlijk alleen nog maar de keuze voor top malers zoals de Kafatek Monolith en Weber EG-1, maar dan praat je over ruim €3.000.
Onlangs zijn de Weber Key, Kopi Deva en G-Iota aangekondigd en zo heb je nog wat 'halve' SD malers als de nieuwe Eureka Oro en Ceado E37SD. De G-Iota en Kopi Deva lijken het met dezelfde 64mm maalschijven als de P64 te doen, dus voor wie geen conisch (Niche) wil zijn er al meer opties. Anderzijds kun je je afvragen of grootte van de maalschijven er anno 2021 nog toe doet.
Nieuwe releases op maler gebied lijken momenteel redelijk snel te gaan. Of €1.600 uitgeven aan een 'mid range' maler verstandig is kun je je afvragen, ook al lijken alternatieven zoals de Weber Key niet direct goedkoper. Mogelijk is het beter nog een tijdje te wachten tot er betere keuzes op de markt komen of prijzen van highend modellen dalen?
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.