Oops, I did it again...een Faema Lambro
Geplaatst: do 24 okt 2019, 19:23
LS.,
Terwijl mijn Gaggia Orione staat te wachten op een nieuwe eigenaar (hint, hint), kon ik het niet nalaten om toch een aardige Faema Lambro op de kop te tikken. Ik was al een tijdje op zoek naar deze machine, maar het lukte maar niet om voor een schappelijk bedrag een complete en originele machine te vinden. In de meeste gevallen ontbreekt er iets zoals het koppenrooster, het logo of iets anders. Net op het moment dat het het helemaal niet uitkomt (oeps), toch een retourtje Heidelberg gewaagd om een machine te bezichtigen in de categorie "schappelijke prijs, compleet en origineel".
Op een paar kleine tegenvallertjes na (een scheurtje in de alu helm), een leuke machientje en het schatje toch maar ingeladen. Heidelberg is overigens een dikke aanrader voor de weekendtoeristen...
Deze machine komt ergens uit de periode 1955-1960. Indertijd door Faema afgewerkt met de Zodiaco thermosyfon groep. Naar mijn smaak wat teveel (goedkoop giet-) aluminium, maar naar verluidt trekt deze groep toch erg goede espresso (we gaan het zien). De binnenkant van de machine is uitgerust met een relatief klein (3 liter) boilertje ook afgeklemd met de beruchte (giet-aluminium) ketelringen. Bijzonder aan deze machine is dat deze op gas draait, waarschijnlijk uit de tijd dat de electriciteitsnetten nog onvoldoende stabiel waren. Daarvoor is een aansluiting met een gaspressostaat en een gasbrandertje aangebracht. Ik laat het allemaal lekker zitten, maar de machine wordt natuurlijk naar electrisch omgezet. Ook grappig is het wobble-weight...een loden gewicht dat druk kan aflaten op het moment dat deze te hoog oploopt...(cheap tech...haha). Deze zal uiteraard ook vervangen worden door een modern stoomventiel.
Tenslotte dan nog iets over de naam "Lambro". Deze komt natuurlijk van de rivier de Lambro, die Milaan (de standplaats van Faema) passeert op haar weg naar de Brianza.
Ik ga mijn best doen om deze legendarische machine weer leven in de blazen, met daarbij respect voor haar oude onderdelen (zoveel mogelijk terugplaatsen).
Cheers, TY
Terwijl mijn Gaggia Orione staat te wachten op een nieuwe eigenaar (hint, hint), kon ik het niet nalaten om toch een aardige Faema Lambro op de kop te tikken. Ik was al een tijdje op zoek naar deze machine, maar het lukte maar niet om voor een schappelijk bedrag een complete en originele machine te vinden. In de meeste gevallen ontbreekt er iets zoals het koppenrooster, het logo of iets anders. Net op het moment dat het het helemaal niet uitkomt (oeps), toch een retourtje Heidelberg gewaagd om een machine te bezichtigen in de categorie "schappelijke prijs, compleet en origineel".
Op een paar kleine tegenvallertjes na (een scheurtje in de alu helm), een leuke machientje en het schatje toch maar ingeladen. Heidelberg is overigens een dikke aanrader voor de weekendtoeristen...
Deze machine komt ergens uit de periode 1955-1960. Indertijd door Faema afgewerkt met de Zodiaco thermosyfon groep. Naar mijn smaak wat teveel (goedkoop giet-) aluminium, maar naar verluidt trekt deze groep toch erg goede espresso (we gaan het zien). De binnenkant van de machine is uitgerust met een relatief klein (3 liter) boilertje ook afgeklemd met de beruchte (giet-aluminium) ketelringen. Bijzonder aan deze machine is dat deze op gas draait, waarschijnlijk uit de tijd dat de electriciteitsnetten nog onvoldoende stabiel waren. Daarvoor is een aansluiting met een gaspressostaat en een gasbrandertje aangebracht. Ik laat het allemaal lekker zitten, maar de machine wordt natuurlijk naar electrisch omgezet. Ook grappig is het wobble-weight...een loden gewicht dat druk kan aflaten op het moment dat deze te hoog oploopt...(cheap tech...haha). Deze zal uiteraard ook vervangen worden door een modern stoomventiel.
Tenslotte dan nog iets over de naam "Lambro". Deze komt natuurlijk van de rivier de Lambro, die Milaan (de standplaats van Faema) passeert op haar weg naar de Brianza.
Ik ga mijn best doen om deze legendarische machine weer leven in de blazen, met daarbij respect voor haar oude onderdelen (zoveel mogelijk terugplaatsen).
Cheers, TY