Dag allen,
Mede obv jullie advies heb ik geïnvesteerd in een goede maler, verwachte leverdatum van de Niche Zero is juni dit jaar. Iets om naar uit te kijken.
Zoals verwacht is de zoektocht naar een machine complexer. In eerste instantie had ik mijn budget van 500 euro al opgerekt naar een 600-900 voor een HEX, al dan niet gereviseerd. Wat mij tegen staat aan die machines is de lange opwarm tijd (bijv. bij bezoek) en het 'geklooi' met de cooling flush (zie vraag). Ik neig nu naar een Lelit PL41TEM (€488), lees op diverse fora goede reviews en de PID vind ik toch wel prettig; mede gezien ik verschillende type bonen wil proberen. Alternatief zou een Rancillio Siliva zijn, echter met inbouw van een PID toch weer een stuk duurder.
Overigens goed om te melden dat ik zowel geniet van een espresso als cappuccino. Qua melkschuim vind ik dat met een klopper op het fornuis en een thermometer meer dan prima resultaten worden gehaald. Ik twijfel om honderden euro's meer te betalen voor (iets?) beter melkschuim bij een Heat Exchanger. Maar misschien is dit vloeken in de kerk.
Concrete wensen op volgorde:
1. Drukmeter en PID
2. Budget tot 600 euro voor een singe boiler, budget kan verruimd worden mocht dit nodig zijn.
3. Snelle opwarmtijd (max 10 minuten)
Concrete vragen:
- In hoeverre doet de PID in deze machine wat ie belooft? Of is dit schijnzekerheid?
- Kennen jullie een beter alternatief bij mijn wensenlijst?
- Gaat de machine langer mee als ik deze alleen gebruik voor espresso? Maw, vervalt dan het argument van duurzaamheid waarvan ik vermoed dat deze ingezet gaat worden?
- Is de temperatuur van de espresso beter te regelen met een single boiler PID vs Heat Exchanger?
- Ga ik een betere espresso zetten met een duurdere machine, bijvoorbeeld een gereviseerde heat exchanger (in dat geval laat ik de wens tot snel opwarmen gaan)
Dank alvast voor jullie tijd.
Re: Aanschaf van eerste machine
2Ik heb een E61 HX Pompmachine gehad, nu een HX lever en daarbij ook een Rancilio Silvia.
Heb een zwak voor de Silvia, maar als je regelmatig melkkoffies maakt zou ik zeker voor een HX of dual boiler gaan, dat werkt echt ordes fijner imho.
Wat vind je problematisch aan een langere opwarmtijd? Bij ons gaat hij met een tijdsschaklaar aan en staat altijd klaar voor de eerste kop als ik beneden kom. Dan maakt het niet uit of hij nou 15- of 45min eerder aan gaat. De cooling flush is heb ik ook nooit echt als een probleem ervaring bij m'n E61 machine. Een paar seconden spoelen tot er geen kokend water meer in de HX staat en klaar.
Er is veel discussie over het nut van een PID op een HX machine (omdat de HX een grotere verstoring geeft dan de extra nauwkeurigheid van een PID regelkring), maar je kunt ook redeneren van 'baat het niet dan schaadt het niet'. Oftewel, in mijn opinie, zitten er geen wezelijke nadelen aan een PID, agezien van de (kleine) kans dat er een extra onderdeel in zit wat kapot kan gaan.
Heb een zwak voor de Silvia, maar als je regelmatig melkkoffies maakt zou ik zeker voor een HX of dual boiler gaan, dat werkt echt ordes fijner imho.
Wat vind je problematisch aan een langere opwarmtijd? Bij ons gaat hij met een tijdsschaklaar aan en staat altijd klaar voor de eerste kop als ik beneden kom. Dan maakt het niet uit of hij nou 15- of 45min eerder aan gaat. De cooling flush is heb ik ook nooit echt als een probleem ervaring bij m'n E61 machine. Een paar seconden spoelen tot er geen kokend water meer in de HX staat en klaar.
Er is veel discussie over het nut van een PID op een HX machine (omdat de HX een grotere verstoring geeft dan de extra nauwkeurigheid van een PID regelkring), maar je kunt ook redeneren van 'baat het niet dan schaadt het niet'. Oftewel, in mijn opinie, zitten er geen wezelijke nadelen aan een PID, agezien van de (kleine) kans dat er een extra onderdeel in zit wat kapot kan gaan.
dus...
3Ik heb wat ervaring met de Lelit machine die je noemt, een vriend van mij had een poosje zo'n ding. Daarvoor had hij een gaggia baby of gaggia mini of iets dergelijks en dat was échte helemaal niks.
De Lelit daarentegen zette een heel behoorlijke espresso. Er kleefde wel wat nadelen aan die hem uiteindelijk deden overstappen naar een machine in een iets hogere budgetklasse (naar een Lelit MaraX).
Het eerste nadeel, de kleine maat filterdrrager/bakjes. Accesoires zijn daardoor minder goed beschikbaar, vaak duurder en je koopt iets waar je later niets meer aan hebt als je van machine switcht.
Het nog grotere nadeel is een probleem dat je sowieso met alle si gle boilers hebt en dan is het lange wachten en temperatuur probleem als je wil schakelen tussen espresso en stomen.
Eigenlijk zou ik espresso op een beperkt budget helemaal afraden, omdat het gewoon onwijs moeilijk is en er via bekende tegenslagen voor zorgt dat veel mensen helemaal afhaken van espresso in huis. Maar als je bereid bent de nadelen voor lief te nemen en "om de problemen" heen te werken is het best te doen. Zeker omdat je het allerbelangrijkste getackeld hebt, namelijk een rete-goede koffiemolen!
De Lelit daarentegen zette een heel behoorlijke espresso. Er kleefde wel wat nadelen aan die hem uiteindelijk deden overstappen naar een machine in een iets hogere budgetklasse (naar een Lelit MaraX).
Het eerste nadeel, de kleine maat filterdrrager/bakjes. Accesoires zijn daardoor minder goed beschikbaar, vaak duurder en je koopt iets waar je later niets meer aan hebt als je van machine switcht.
Het nog grotere nadeel is een probleem dat je sowieso met alle si gle boilers hebt en dan is het lange wachten en temperatuur probleem als je wil schakelen tussen espresso en stomen.
Eigenlijk zou ik espresso op een beperkt budget helemaal afraden, omdat het gewoon onwijs moeilijk is en er via bekende tegenslagen voor zorgt dat veel mensen helemaal afhaken van espresso in huis. Maar als je bereid bent de nadelen voor lief te nemen en "om de problemen" heen te werken is het best te doen. Zeker omdat je het allerbelangrijkste getackeld hebt, namelijk een rete-goede koffiemolen!
4Ik kan niet echt aanvullen op wat beide heren zeggen. Alleen begrijp ik deze opmerking van PTI niet helemaal.Pti schreef:Eigenlijk zou ik espresso op een beperkt budget helemaal afraden, omdat het gewoon onwijs moeilijk is en er via bekende tegenslagen voor zorgt dat veel mensen helemaal afhaken van espresso in huis. Maar als je bereid bent de nadelen voor lief te nemen en "om de problemen" heen te werken is het best te doen. Zeker omdat je het allerbelangrijkste getackeld hebt, namelijk een rete-goede koffiemolen!
Dat espresso leren is en tijd kost klopt. Sommigen haken dan af. Maar de Niche zal dat eenvoudiger voor je maken gezien het eenvoudige afstellen van de maalgraad en het op gewicht doseren.
Je hebt een budget nodig voor verse bonen, tenzij je supermarkt ook lekker vind. Alleen dan vind ik je Niche zonde van de investering
Een espressomachine kan je prima voordelig tweedehands aanschaffen met weinig budget en geduld met zoeken. Heb ik ook gedaan.
Wanneer je nieuw gaat kopen op budget, heb je grotere concessies.
Je wil een PID, niet de nadelen van een HX, sneller opwarmen, kijk eens naar de MaraX. Daar kan Pti je goed in adviseren. Die machine controleert de temperatuur in de boiler en de warmtewisselaar. Wel hoger in de aanschaf. Maar een prachtige machine in wat hij kan en onder de kap mooi spul.
Wil je niet zo hoog stijgen in kosten en tweedehands kijken, dan zou ik persoonlijk voor een hx gaan met een timer erop. De lange opwarmtijd zou voor mij persoonlijk niet opwegen tegen de nadelen van een kleine machine. Maar dat is heel persoonlijk.
Verschil in Hx en enkele boiler;
Ik heb een Vibiemme domobar standaard gehad. Kan je prima mee schuimen en het schuimen verkort niet de leeftijd van je machine. Enige nadeel wanneer je wil opschuimen is dat je moet wachten tot de machine is opgewarmd om te stomen. Wanneer je dan klaar bent en je wil nog een espresso zetten, dan moet je wachten tot hij is afgekoeld. Op termijn ging mij dat tegenstaan. Bij een HX of dubbele boiler kan je tegelijk koffie zetten en melk opschuimen. Zoals PTI zegt: alle nadelen zijn op te lossen met je workflow aanpassen. Je betaald met het inleveren van gemak. Mijn dubbele boiler daarna was een verademing.
5Espresso bij een laag budget moet kunnen.
Voor €250,- a 300,- heb je een gaggia classic en een leuke horeca maler.
Voor €600,- een Silvia en een uitstekende g.o.d.
Voor €1.000,- is tweedehands de sky de limit.
In ieder geval als je tweedehands kijkt.
Tot slot de makkelijkste manier om aan het terugkoeldrama te ontkomen: doe het niet!
Met een Silvia, of ECM Botticelli/Casa moet je anderhalve minuut wachten totdat de machine op stoomtemperatuur is. Ik zie werkelijk het probleem niet.
Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk
Voor €250,- a 300,- heb je een gaggia classic en een leuke horeca maler.
Voor €600,- een Silvia en een uitstekende g.o.d.
Voor €1.000,- is tweedehands de sky de limit.
In ieder geval als je tweedehands kijkt.
Tot slot de makkelijkste manier om aan het terugkoeldrama te ontkomen: doe het niet!
Met een Silvia, of ECM Botticelli/Casa moet je anderhalve minuut wachten totdat de machine op stoomtemperatuur is. Ik zie werkelijk het probleem niet.
Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk
6Je bent het er dus niet mee eens...Keyser schreef: do 07 mei 2020, 11:50 Ik kan niet echt aanvullen op wat beide heren zeggen. Alleen begrijp ik deze opmerking van PTI niet helemaal.
Je bent het er dus toch mee eensKeyser schreef: do 07 mei 2020, 11:50 Enige nadeel wanneer je wil opschuimen is dat je moet wachten tot de machine is opgewarmd om te stomen. Wanneer je dan klaar bent en je wil nog een espresso zetten, dan moet je wachten tot hij is afgekoeld. Op termijn ging mij dat tegenstaan.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
7Grrrr grijze literaire tijger van me
Ik verwoord het mogelijk niet kundig. Ik ben het er niet mee eens dat espresso met laag budget niet mogelijk is. Het ligt aan de verwachtingen van de betreffende persoon. Je kan niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten wat betreft nieuwe apparatuur. Je kan wel met minder budget alsnog thuis naar tevredenheid espresso zetten wanneer je niet de hoogste eisen hebt.
Of je gaat met een tweedehands hevel machine aan de slag, dan heb je voor €200 - €300 een Pavoni. En volgens sommigen hier erg goede espresso.
Zelf kocht ik mijn Brewtus 4 erg voordelig. Het kan tweedehands.
Ik verwoord het mogelijk niet kundig. Ik ben het er niet mee eens dat espresso met laag budget niet mogelijk is. Het ligt aan de verwachtingen van de betreffende persoon. Je kan niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten wat betreft nieuwe apparatuur. Je kan wel met minder budget alsnog thuis naar tevredenheid espresso zetten wanneer je niet de hoogste eisen hebt.
Of je gaat met een tweedehands hevel machine aan de slag, dan heb je voor €200 - €300 een Pavoni. En volgens sommigen hier erg goede espresso.
Zelf kocht ik mijn Brewtus 4 erg voordelig. Het kan tweedehands.
Laatst gewijzigd door Keyser op do 07 mei 2020, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
8Ik heb ook een Sivia gehad en van alle machines die ik gehad heb was dat de slechtste.Een onding. Anderen zijn er weer gek op. Het kan verkeren.
Dat flush gedoe heb ik nooit als een probleem ervaren. Ff je machine leren kennen en dan is het geen enkel probleem meer.
Ik zou dus voor het budget van 600 e een mooie tweedehands HX e61 kopen.
Dat flush gedoe heb ik nooit als een probleem ervaren. Ff je machine leren kennen en dan is het geen enkel probleem meer.
Ik zou dus voor het budget van 600 e een mooie tweedehands HX e61 kopen.
9Puur op z'n standaard thermostaatjes heeft de Silvia nogal een gebruiksaanwijzing om de juiste temperatuur te vinden, omdat hij dan een dode band heeft van een graad of 20. Maar zoals velen heb ik een klein PID-tje erin gemeubeld en dan is het voor espresso een uitstekende machine vind ik.
Als ik echter een stuk of 3-4 melkkoffies moet zetten (wat hier regelmatig gebeurd) dan kom je stoomkracht tekort. Daarbij is dat anderhalve minuutje wachten tot de stoomtemperatuur is bereikt af en toe ZEN, andere keren een ergernis voor me
Als ik echter een stuk of 3-4 melkkoffies moet zetten (wat hier regelmatig gebeurd) dan kom je stoomkracht tekort. Daarbij is dat anderhalve minuutje wachten tot de stoomtemperatuur is bereikt af en toe ZEN, andere keren een ergernis voor me
dus...
10Dank allen voor jullie advies.
Ik lees terug dat met name voor het schuimen voor melk een hex machine voordelig is. Zoals gezegd ga ik mijn melk handmatig proberen op te schuimen via bijvoorbeeld een kannetje op het fornuis. Dan blijft mijn vraag staan, gezien melk schuimen geen issue is, is er dan nog een argument om voor een hex machine te kiezen? Of ik wil het omdraaien, is een keuze voor single boiler met PID dan een betere keus gezien de exacte temperatuur regulatie?
De investering in goede bonen gaat zeker gebeuren. Als ik zie wat ik nu al aan koffietjes buiten de deur uitgeef... Dan is het nog een besparing ookJe hebt een budget nodig voor verse bonen, tenzij je supermarkt ook lekker vind. Alleen dan vind ik je Niche zonde van de investering Afbeelding
Ik lees terug dat met name voor het schuimen voor melk een hex machine voordelig is. Zoals gezegd ga ik mijn melk handmatig proberen op te schuimen via bijvoorbeeld een kannetje op het fornuis. Dan blijft mijn vraag staan, gezien melk schuimen geen issue is, is er dan nog een argument om voor een hex machine te kiezen? Of ik wil het omdraaien, is een keuze voor single boiler met PID dan een betere keus gezien de exacte temperatuur regulatie?