Onderhoud espressomachine

1
Beste allemaal,

Graag zou ik jullie advies willen hebben m.b.t. het onderhoud van mijn espressomachine (Rocket Giotto). Hieronder mijn vragen en wat ik nu doe qua onderhoud.

- Dagelijks blindfilteren en 1x per maand met cafiza
- Toen ik mijn machine kocht, werd Brita AquaGusto door de verkoper aangeraden (1 pad per 6 maanden). Wat is volgens jullie de beste filteroplossing? Ik lees namelijk wisselende verhalen over Brita.
- Ontkalken van de machine - wel doen 1x per kwartaal of niet? Ik heb Full circle ontkalkingsmiddel in huis (ook aangeraden door de verkoper), maar ik lees dat Rocket het ontkalken van de machine afraadt. Wat is jullie mening hierover?
- De douchekop wil ik binnenkort eraf halen voor grondige reiniging. Hoe vaak zou je dit moeten doen?
- Ik gebruik Full Circle Espresso Machine Milk Cleaning Liquid voor het reinigen van de stoompijp (1x per maand).
- Urnex gridz voor het reinigen van de maler (1x per kwartaal).

En ten slotte, inmiddels ben ik toe aan een nieuwe borstel en vraag me af of jullie tips hebben. Is bijv. die van Urnex een goede optie?

Veel dank alvast en ik ben benieuwd naar jullie advies!

Re: Onderhoud espressomachine

2
Zara85 schreef: di 01 dec 2020, 23:02 - Toen ik mijn machine kocht, werd Brita AquaGusto door de verkoper aangeraden
De BWT waterkan vind ik uitstekend. Eens per 4-6 weken het filterblokje vervangen
https://www.bwtwater.nl/nl_b2c/waterkan ... -pink-kiss
Zara85 schreef: di 01 dec 2020, 23:02 - Ontkalken van de machine - wel doen 1x per kwartaal of niet?
Niet. Indien je verkalking voorkomt, is het niet nodig te ontkalken.

Eens in de 2 jaar ga ik met de machine van mijn vriendin naar www.kafko.nl en dan is-ie weer fris en fruitig.
Zara85 schreef: di 01 dec 2020, 23:02 - De douchekop wil ik binnenkort eraf halen voor grondige reiniging.
Bedoel je het douche-schermpje? Dat kun je eens in de week of twee weken vervangen door een fris schoon scherm en dan het nogal zwart geworden schermpje in de heet water met Cafiza zetten, gedurende een dag, zodat die weer schoon klaar ligt voor volgende switch.
Zara85 schreef: di 01 dec 2020, 23:02 - Urnex gridz voor het reinigen van de maler (1x per kwartaal).
Indien je geen vieze vette bonen gebruikt is dat niet nodig.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino