Eindelijk een keuze gemaakt

1
Heren,

Na vele zoekwerk, YouTube filmpjes en jullie advies(zie mijn Posts), heb ik uiteindelijk een machine en maler gekocht.
Het is niet wat ik uiteindelijk wilde en eigenlijk ben ik er blij mee. Eerst ermee leren omgaan want er komt best wel veel bij kijken, daarna kan ik altijd iets anders halen.
Het is een gebruikte HX met rotatiepomp geworden: BEZZERA MITICA TOP.
Ik heb de machine opengemaakt en alles nagekeken, volgens de oude eigenaar was de machine in juni ontkalkt, maar helaas was de mushroom helemaal groen van de kalk.
Naar DR TRADING gegaan en daar een eureka mignon specialita, ontkalker, groepen reiniger en borstel gehaald.
Machine ontkalkt(4uur bezig), e61 groep helemaal schoongemaakt volgens schema, behalve de hendel want die doet het goed en beweegt vlot.
Gisteren ook proef pakket koffie gehaald bij caffenation.
Vandaag begonnen met koffie maken, moet nog wat stappen doornemen, maar het einde van de tunnel is in zicht. Maandag krijg ik pas een tamper, weegschaal, want dat plastic tamper wat erbij hoort is echt niets.
Ik wil iedereen bedanken voor zijn advies en voor het meedenken.
Ik heb wat foto's gemaakt.
https://photos.app.goo.gl/hJ92PXgC8MVPKuVS7

Re: Eindelijk een keuze gemaakt

4
Goed aangepakt! Heb je nog iets aan de boiler/warmtewisselaar gedaan?
Onderaan de boiler (op het laagste punt) zitten de vul- en theewater aansluiting.
Het laagste punt gecombineerd met een scherpe knik in de leiding zorgen ervoor dat deze aansluitingen vaak geheel of gedeeltelijk dicht zitten met kalk.
Waarschijnlijk heb je het ringetje van het anti-vacuumventiel vervangen en de niveau voelers ontkalkt. Toch noem ik ze nog even voor de zekerheid.

Verstuurd vanaf mijn SM-A525F met Tapatalk

Re: Eindelijk een keuze gemaakt

5
Allen bedankt voor jullie reactie.
@HanR: ik heb niets aan de binnenkant gedaan aangezien niet lekte.
Ik heb wel de boiler ontkalkt en de niveau sonde uitgezet zodat de hele boiler gevuld werd met ontkalker.
Het water loopt ook goed uit de kraan en kop.
De volgende beurt, denk over 3 maanden zal ik alle leidingen, boiler etc los maken.
Bedankt voor je tip.