I-Roast 2 weerstand mod
Geplaatst: wo 08 nov 2023, 22:22
Sinds kort probeer ik zelf koffie te branden in een I-Roast 2, een kleine fluid bed brander die maximaal 150 gram koffie per keer kan branden. Dit is leuk om te doen en na de eerste kilogram is het niet alleen drinkbaar, maar ook al lekker geworden. Over mijn eerste pogingen heb ik hier geschreven.
Maar het branden gaat wel erg snel. En ook al lijkt de temperatuursensor niet erg betrouwbaar te zijn, hij lijkt wel heter te branden dan de ingestelde temperatuur. In een post van jaren geleden op een forum van onze Australische collega's wordt beschreven dat het vermogen verlaagd kan worden door een weerstand te vervangen. Ik besloot dit maar eens te proberen.
Ik weet niet of er nog andere forumleden zijn met dezelfde brander, want hij is al een aantal jaren uit de handel. Maar ik beschrijf het proces hier voor het geval iemand er nog wat aan heeft.
Eerst open je de onderzijde van de I-Roast, dat wil zeggen de ronde klep die met 3 zogenaamde "spanner" of "snake eyes" schroeven vast zit. Deze schroeven worden volgens mij toegepast om het openen van een apparaat te ontmoedigen, en ik heb dan ook geen passende schroevendraaier of bit. Ik improviseer daarom zelf eentje door een sleufje in een oud bitje te slijpen.
Hiermee gaat de onderzijde gemakkelijk open. Het blijkt niet nodig om het apparaat verder te openen, want de weerstand is al eenvoudig bereikbaar in de uitsparing aan de onderzijde op de foto.
En in meer detail:
Hier is zichtbaar dat het gaat om een 1kΩ weerstand (bruin, zwart, zwart, bruin, bruin). Opvallend genoeg is deze gevat in een JST-XH stekker, alsof deze juist wel bedoeld is om gemakkelijk te kunnen vervangen. Deze trekken we er eenvoudig uit met een tangetje.
Ik heb geen passende stekkertjes op voorraad, dus ik ga hem hergebruiken. Voorzichtig halen we de weerstand en de krimp terminals uit de stekker. En we vervangen de 1kΩ weerstand door een met een wat hogere waarde. Ik gebruik een 1,8kΩ (bruin, grijs, zwart, bruin, bruin), waarvan ik de draden op maat knip. Deze soldeer ik vast in de krimp terminals en steek ik terug in de stekker.
Tenslotte druk ik de stekker met de nieuwe weerstand terug in de contactdoos en sluit de onderkant.
Hij brandt nu inderdaad iets rustiger dan eerder. De instellingen zijn hetzelfde, maar de tijd tot de eerste krak en totale brandduur zijn langer, terwijl de branding lichter is. Maar uit onderstaande curves wordt nu nog duidelijker dat de temperatuur die de sensor meet niet overeen komt de werkelijkheid, want die lijkt juist hoger te zijn dan eerder. Ik word nu nog nieuwsgieriger naar een thermokoppel.
Instellingen:
- 160°C @ 2:30 minuten
- 200°C @ 4:30 minuten
- 234°C @ 5:00 minuten
Voor de mod:
First crack op 195°C na 5:00 minuten
Koelen op 200°C na 6:30 minuten
Na de mod:
First crack op 215°C na 6:00 minuten
Koelen op 215°C na 7:00 minuten
Maar het branden gaat wel erg snel. En ook al lijkt de temperatuursensor niet erg betrouwbaar te zijn, hij lijkt wel heter te branden dan de ingestelde temperatuur. In een post van jaren geleden op een forum van onze Australische collega's wordt beschreven dat het vermogen verlaagd kan worden door een weerstand te vervangen. Ik besloot dit maar eens te proberen.
Ik weet niet of er nog andere forumleden zijn met dezelfde brander, want hij is al een aantal jaren uit de handel. Maar ik beschrijf het proces hier voor het geval iemand er nog wat aan heeft.
Eerst open je de onderzijde van de I-Roast, dat wil zeggen de ronde klep die met 3 zogenaamde "spanner" of "snake eyes" schroeven vast zit. Deze schroeven worden volgens mij toegepast om het openen van een apparaat te ontmoedigen, en ik heb dan ook geen passende schroevendraaier of bit. Ik improviseer daarom zelf eentje door een sleufje in een oud bitje te slijpen.
Hiermee gaat de onderzijde gemakkelijk open. Het blijkt niet nodig om het apparaat verder te openen, want de weerstand is al eenvoudig bereikbaar in de uitsparing aan de onderzijde op de foto.
En in meer detail:
Hier is zichtbaar dat het gaat om een 1kΩ weerstand (bruin, zwart, zwart, bruin, bruin). Opvallend genoeg is deze gevat in een JST-XH stekker, alsof deze juist wel bedoeld is om gemakkelijk te kunnen vervangen. Deze trekken we er eenvoudig uit met een tangetje.
Ik heb geen passende stekkertjes op voorraad, dus ik ga hem hergebruiken. Voorzichtig halen we de weerstand en de krimp terminals uit de stekker. En we vervangen de 1kΩ weerstand door een met een wat hogere waarde. Ik gebruik een 1,8kΩ (bruin, grijs, zwart, bruin, bruin), waarvan ik de draden op maat knip. Deze soldeer ik vast in de krimp terminals en steek ik terug in de stekker.
Tenslotte druk ik de stekker met de nieuwe weerstand terug in de contactdoos en sluit de onderkant.
Hij brandt nu inderdaad iets rustiger dan eerder. De instellingen zijn hetzelfde, maar de tijd tot de eerste krak en totale brandduur zijn langer, terwijl de branding lichter is. Maar uit onderstaande curves wordt nu nog duidelijker dat de temperatuur die de sensor meet niet overeen komt de werkelijkheid, want die lijkt juist hoger te zijn dan eerder. Ik word nu nog nieuwsgieriger naar een thermokoppel.
Instellingen:
- 160°C @ 2:30 minuten
- 200°C @ 4:30 minuten
- 234°C @ 5:00 minuten
Voor de mod:
First crack op 195°C na 5:00 minuten
Koelen op 200°C na 6:30 minuten
Na de mod:
First crack op 215°C na 6:00 minuten
Koelen op 215°C na 7:00 minuten