Het blijft lastig zonder de maler voor je neus te hebben maar ik ga het proberen. Een maler is niet zo'n lastig ding dus eerst even de basics op een rijtje zetten.
Bij schoonmaken draai je de bovenste maalschijfdrager helemaal los. Dat is niks anders dan een plak aluminium met wat schroefdraad waarop de bovenste maalschijf is gemonteerd. Die heb je ook losgehaald, schoongemaakt en de schijf weer op de drager geschroefd. Dat is deel 1.
Daarna heb je de onderste maalschijfdrager en die zit vast. Je hebt als het goed is alleen de schijf losgemaakt, alles schoon gemaakt en de schijf weer op zijn plek gezet. Dat is stap 2.
Als er ook maar 1 koffiekruimel onder de schijf is gekomen kan dat al grote gevolgen hebben dus het is heel belangrijk om daar zeker van te zijn. Je praat over stapjes van microns dus een korrel koffie geeft gigantische afwijkingen.
Vervolgens is het de bovenste maalschijfdrager weer op de maler schroeven en ervan uitgaande dat je dit recht hebt gedaan kan er daar verder niks verkeerd zijn gegaan. Daar zit dan meestal een schroef in die ervoor zorgt dat je niet verder kan draaien om dummies te beschermen tegen het beschadigen van de maler maar die kan je er als test wel uit gaan laten. De enige beperking die er is dat zijn de schijven die elkaar raken en niet de schroefdraad dus die zouden zo op elkaar moeten kunnen draaien.
Daarnaast heeft je maler een zogeheten wormwiel op de achterkant zodat je makkelijk kleine stapjes kunt maken. De meeste malers hebben dit niet en daar draai je gewoon direct aan de bovenste schijf. Die zal ook een beperkte range hebben dus weet ik ook niet hoe ver je die los hebt gehaald. Als die los is geweest kan je even testen of je zonder het wormwiel wel de schijven op elkaar kunt krijgen want dan heb je in ieder geval gevonden in welk deel het probleem zit.
Deze heb ik gevonden
https://support.wholelattelove.com/hc/e ... -Calibrate. Zoekopdracht was "reassembling a profitec t64 after cleaning".
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60