Na e.e.a. gelezen te hebben kom ik niet veel verder in mijn keuze. Momenteel bezit ik een Eureka Specialita en is er een Timemore 078s onderweg. De Specialita bevalt tot nu toe redelijk maar ik merk dat deze soms best inconsistent is. De ene keer krijg ik 18 gram maalsel en de keer erop 21 gram. Of dit ermee te maken heeft dat ik iedere keer een kleine hoeveelheid bonen in de hopper gooi waarmee de samenstelling van de anders is tussen 2 doseringen weet ik niet. Soms lijken de bonen niet helemaal lekker te zakken (geluid van het malen veranderd dan ook). Dat ik het irritant vind 's-morgens weet ik wel

De oplossing hiervoor kan Grind on weight zijn. De eerste molen die in mij op kwam was de Eureka Libra. Wel vind ik deze tov de Specialita flink veel duurder (voor alleen de weegfuntie). Nu lees ik dat er ook een Eureka Atom W 64 en W 75 aan komt ergens eind dit jaar welke mogelijk ook een optie kan zijn. Ook schijnt er een 64mm Libra onderweg te zijn (ergens volgend jaar). Van daaruit is het balletje het bos in gaan rollen. Ik kom bijvoorbeeld ook molens van Fiorenzato tegen welke on weight kunnen malen (F64 EVO XGi) welke kwa budget eigenlijk te ver gaat. Ook lees ik dat deze molens meer voor de horeca bedoelt zijn en minder geschikt zijn voor thuisgebruik ivm retentie. Ook de Eureka Helios serie vind ik erg mooi om te zien en twijfel dan toch weer over het on demand.
Single dose gaat hem denk ik niet worden en ik overweeg de sculptor wanneer deze binnen is direct te verkopen waardoor het budget omhoog kan.
Eureka Atom W 65 https://www.eureka.co.it/en/catalogo/pr ... /1/89.aspx
Fiorenzato F64 EVO XGi https://www.fiorenzato.com/en/electric- ... 4-evo-xgi/
Mijn doel:
* een stap omhoog kwa smaak (vol romig en ligt zoet).
* relatief stil kunnen malen (Eureka is prima kwa geluidsniveau)
* grind on weight (tenzij het probleem van inconsistent dose makkelijk op te lossen is, ik wil niet continue moeten wegen)
* geen single dose
* budget 800-1200 euro.
Wat is verstandig en waarmee sla ik te ver door? Ik houd van koffie maar ben geen absolute fijnproever en vraag mij dus ook af of ik de verschillen ga proeven.