Op zoek naar een tweede bonenmaler - single dose

1
Dag allen,

Ik ben op zoek naar een bonenmaler naast mijn standaard maler (BB005). Voornamelijk omdat mijn vrouw gestopt is met het drinken van cafeïne maar toch nog een redelijk lekkere flat white wilt drinken. Daarnaast vind ik het leuk om meer te variëren met bonen en af en toe losse shots van andere bonen te proeven.

Er is niet echt een budget cap - ik ben vooral op zoek naar de beste kwaliteit/prijs verhouding. Dus niet perse de duurste maar ook niet een matig scorende goedkope variant.

Hoor graag jullie aanbevelingen.

Groet,
Bob

Re: Op zoek naar een tweede bonenmaler - single dose

2
FinalBob schreef: ma 08 jul 2024, 11:05 Dag allen,

Ik ben op zoek naar een bonenmaler naast mijn standaard maler (BB005). Voornamelijk omdat mijn vrouw gestopt is met het drinken van cafeïne maar toch nog een redelijk lekkere flat white wilt drinken. Daarnaast vind ik het leuk om meer te variëren met bonen en af en toe losse shots van andere bonen te proeven.

Er is niet echt een budget cap - ik ben vooral op zoek naar de beste kwaliteit/prijs verhouding. Dus niet perse de duurste maar ook niet een matig scorende goedkope variant.

Hoor graag jullie aanbevelingen.

Groet,
Bob
Er is zoveel keuze dat een beslissing moeilijk is.De meeste mensen hebben ervaring met 1 machine,sommige 2.
Dus je krijgt een verhaal op basis van ervaring met een of twee machines.
Doe gewoon als de meeste mensen hier.
Koop iets,doe een miskoop,verkoop de miskoop aan een sukkel met een geloofwaardig verhaal en koop een andere .
Beetje cynisch verhaal maar je zult je eigen ervaringen moeten op doen ben ik bang.

Re: Op zoek naar een tweede bonenmaler - single dose

3
Best wel cynisch inderdaad, er is inderdaad owner-bias maar er zijn hier wel degelijk mensen actief die ervaring hebben met véél meer dan 1 of 2 koffiemolens. Daarnaast zijn er wel degelijk goede en minder goede merken/modellen.

Naar mijn persoonlijke mening is de Niche gewoon heer en meester, sowieso in het conische segment maar ook in gebruiksgemak.

Met vlakke schijven is er meer keuze, maar de betere prijs-kwaliteit verhouding vind je bij Eureka (ORO SD) en de Chinezen zoals de DF64 etc.

Daarna is het vooral: -Wat ben je bereid uit te geven? -Wat vind je mooi? en -Wat hoop je ervoor terug te kunnen vangen als je er over 9 maanden weer afscheid van neemt?

Re: Op zoek naar een tweede bonenmaler - single dose

4
Wat Pti zegt, bij zijn prima suggesties past een budget van 750 euro. Je kunt het zo gek maken als je wilt; maximale kwaliteit met een uitstekend gebruikersgemak is in mijn visie op dit moment de Weber EG-1, dan zit je aan een kleine 4.000 euro. Daartussenin zit van alles waar mensen lyrisch over zijn: Een Lagom P100 kost dik 2.500, een Option-O P64 circa 1.750. EtzMax varianten lopen van 1.250 tot 2.000. Nog niemand hier heeft de Zerno Z1 maar de reviews zijn behoorlijk goed, zeg 1.500.

Ik vermoed dat een variant van de DF64 gen 2 of DF64V je het meeste plezier gaat geven als je er een setje SSP's bij neemt.
Londinium R - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Re: Op zoek naar een tweede bonenmaler - single dose

5
De Niche zero en de DF64v zijn beide geweldig. Kleine sidenote bij de DF64v, het blaasbalgje ligt heel los op de maler en tik ik er vaak af. Geen idee of dat alleen bij mij is maar als iemand weet hoe ik rubber kan laten krimpen...

De Niche is als conische single dose inderdaad perfect.
Ik ben zelf niet meer zo van het conische smaak profiel maar dat is eigen smaak natuurlijk.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Op zoek naar een tweede bonenmaler - single dose

7
Conische schijven hebben een bredere curve als je kijkt naar de "particle distribution" dwz de spreiding tussen het fijnere en grovere spectrum van de gemalen korrel. Dat maakt de malers vergevingsgezinder, als in minder kleine correcties nodig voor een goede doorlooptijd en het accentueert de body van een espresso. Iets wat men inderdaad vaak zoekt als men kiest voor medium of donkerder gebrande koffiebonen.

Vlakke maalschijven en dan vooral goed uitgelijnde en kwalitatief hoogwaardige maalschijven, hebben een smallere curve die unimodaal (modern) of bimodaal (klassiek) kan zijn. Om te zeggen dat ze tegenovergesteld presteren aan conische schijven klink heel dramatisch, dus dat wil ik niet doen. Maar in de regel geven vlakke schijven een hogere extractie en meer uitgesproken smaak.

Re: Op zoek naar een tweede bonenmaler - single dose

9
Top uitleg pti.

Persoonlijke toevoeging ; wat ik proef met platte schijven tov conisch is een minder "zware" en minder dikke espresso. Ik proef meer laagjes in de smaak met platte schijven daardoor. Het is wat genuanceerder, misschien ook wat wateriger mondgevoel daardoor. Ik vond conisch altijd heerlijk maar denk dat mijn smaak door de jaren heen is veranderd.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Op zoek naar een tweede bonenmaler - single dose

10
Ik zit een beetje op dezelfde trein en was uitgekomen bij de giota 83vs met ssp erin

Dat is tot ik een berichtje op een Engelstalig forum van volgens mij @Erik82 las dat dat (83 ssp) het ook niet was en je dan beter de trekker over kan halen voor een eg-1 met core schijven 😂

Dus dat idee ligt nu in de week 🫣 bij mezelf

En als er tussendoor een Niche Zero voorbij komt, ga ik dat zeker proberen
Bezerra Strega (Mod) - La Pavoni Esperto Abile - Eureka Mignon XL - G-iota Pro83VS SSP LS