V60 beginner...

1
Nu heb ik al heel lang meerdere filter zet methodes in de kast liggen..de kalita wave... V60.. aearopress.. en eigenlijk ik ben er vanwege drukte nooit aan toegekomen. En nu eindelijk de tijd om er mee aan de slag te gaan, nu wou ik beginnen met de V60 onder de knie krijgen (ook voor in de teokomst fijn stel ik ben eens vakantie.. een lekkere V60!..)
nu heb ik meerdere sites van verschrillende koffiebranders bezocht, en wat me opviel... even een voorbeeld

brander X heeft 3 soorten bonen voor filter en bij elke boon een net ander ''recept'' nou vraag ik me direct af.... verschilt dat echt zo per boon? hoe zijn jullie ervaringen?
wat is jullie ideale filter zet methode/recept?
alle tips welkom :)
heb trouwens een niche zero... begreep her en der dat die minder is voor filter maar waarom? (en als ik die nu gebruik op welke stand raden jullie aan?)
Londonium L R 24 + niche zero

Re: V60 beginner...

3
youssef88 schreef: do 25 jul 2024, 20:10 Nu heb ik al heel lang meerdere filter zet methodes in de kast liggen..de kalita wave... V60.. aearopress.. en eigenlijk ik ben er vanwege drukte nooit aan toegekomen. En nu eindelijk de tijd om er mee aan de slag te gaan, nu wou ik beginnen met de V60 onder de knie krijgen (ook voor in de teokomst fijn stel ik ben eens vakantie.. een lekkere V60!..)
nu heb ik meerdere sites van verschrillende koffiebranders bezocht, en wat me opviel... even een voorbeeld

brander X heeft 3 soorten bonen voor filter en bij elke boon een net ander ''recept'' nou vraag ik me direct af.... verschilt dat echt zo per boon? hoe zijn jullie ervaringen?
wat is jullie ideale filter zet methode/recept?
alle tips welkom :)
heb trouwens een niche zero... begreep her en der dat die minder is voor filter maar waarom? (en als ik die nu gebruik op welke stand raden jullie aan?)
Ik ben er ook sinds kort mee bezig. Filter koffie is denk ik minimaal zo complex als espresso zetten.
Ik heb vele recepten geprobeerd en maak telkens een simpele notitie op mijn telefoon als ik iets wil proberen.

Deze is makkelijk en kan je proberen:
Ratio: Koffie keer 16-17
Temperatuur: light roast 95+
Medium roast 90-95

Voorbeeld:
Bij 15 gram koffie:
(Bloom) koffie hoeveelheid keer drie aan water opschenken en 1 of twee keer roeren met lepel. 2 minuten rusten. Na twee minuten door schenken naar 250 gram in 1 pour.

Belangrijk: flow tussen 6-8g water per seconde
Gaat het doorlopen te snel? Koffie bed schudden/roeren.
Gaat het te langzaam? Groffer malen

Uiteindelijk doel tussen 3 - 4 minuten brew time.

Of kijk deze video, daar heb ik het vandaan gekopieerd:

https://youtu.be/BG5Tc8MR2_4?si=EGZDsCDOYEQLtm6E
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs

5
Ik gebruik standaard 6 pours van 50gr dus 300gr water op 18gr koffie. De eerste 50gr is de bloom voor 45s en daarna telkens opgieten en zorgen dat je minimaal 1cm aan water boven het koffiebed houdt. Totaal meestal zo rond de 2:30-3:30min afhankelijk van type boon en branding. Na elke 2de pour even de V60 rondcirkelen voor een mooie extractie.

Zie hier een voorbeeld [youtube]https://youtu.be/oS_9ciiyw9M[/youtube]

De Niche Zero zal inderdaad niet een heel goed maalsel voor filter geven en dat ga je in de smaak zeker merken. Kan zijn dat je filters snel verstoppen met de hoeveelheid fines in de Zero maar dat moet je uit gaan vinden. Voor filter is je water ontzettend belangrijk en kan een dag/nacht verschil geven in smaak. De standaard ontharders, de zakken/Brita/BWT zijn ontzettend beroerd voor een goede smaak en dat in combinatie met een conische maler zal snel tot veel zware donkere tonen leiden zelfs bij mooie complexe koffies.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

6
Erik82 schreef:Ik gebruik standaard 6 pours van 50gr dus 300gr water op 18gr koffie. De eerste 50gr is de bloom voor 45s en daarna telkens opgieten en zorgen dat je minimaal 1cm aan water boven het koffiebed houdt. Totaal meestal zo rond de 2:30-3:30min afhankelijk van type boon en branding. Na elke 2de pour even de V60 rondcirkelen voor een mooie extractie.

De Niche Zero zal inderdaad niet een heel goed maalsel voor filter geven en dat ga je in de smaak zeker merken. Kan zijn dat je filters snel verstoppen met de hoeveelheid fines in de Zero maar dat moet je uit gaan vinden. Voor filter is je water ontzettend belangrijk en kan een dag/nacht verschil geven in smaak. De standaard ontharders, de zakken/Brita/BWT zijn ontzettend beroerd voor een goede smaak en dat in combinatie met een conische maler zal snel tot veel zware donkere tonen leiden zelfs bij mooie complexe koffies.
“Kan zijn dat je filters snel verstoppen met de hoeveelheid fines”
Kan dit ook het geval zijn bij de Eureka Turbo? Ik zit een beetje te klooien met de doorlooptijd en dan vooral bij de laatste pour. Dan loopt het water bijna niet meer door. Ik ben hem nog steeds aan het bijstellen (grover malen) om te kijken of dat helpt, maar daardoor loopt het water er in het begin wel snel doorheen (sneller dan 45 sec) de eerste drie pours.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

7
Je moet roeien met de riemen die je hebt en daar het beste uithalen. Met de Niche kun je best een lekkere filterkoffie brouwen en ja, het kan beter. Je extractie tijd wat omlaag en wellicht de dosering wat lager bijvoorbeeld. Ja het kan altijd beter en dat begint altijd met de boon. Gooi je goede filterkoffie bonen in een Niche dan kun je daar ook wel lekkere koffie mee maken.

Water uit de kraan kun je gebruiken, wil je simpel je water aanpakken naar een hoger niveau koop dan eens Spa Blauw. Of zoek naar een water met de waarde HCO3 van 40. Dit zal de smaak positief beïnvloeden.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

8
Erik82 schreef:Ik gebruik standaard 6 pours van 50gr dus 300gr water op 18gr koffie. De eerste 50gr is de bloom voor 45s en daarna telkens opgieten en zorgen dat je minimaal 1cm aan water boven het koffiebed houdt. Totaal meestal zo rond de 2:30-3:30min afhankelijk van type boon en branding. Na elke 2de pour even de V60 rondcirkelen voor een mooie extractie.

Hoe kom je wel aan geschikt water dan? (Oke spa blauw is 1 suggestie.. andere merken die enigszins goed verkrijgbaar zijn?)

9
xukxuk schreef: vr 30 aug 2024, 22:25

Hoe kom je wel aan geschikt water dan? (Oke spa blauw is 1 suggestie.. andere merken die enigszins goed verkrijgbaar zijn?)
Goeie vraag, had ik ongeveer een jaar geleden ook gesteld in een topic.

Hier kan je dat terug lezen.

viewtopic.php?p=174029&hilit=Water+filter#p174029

Erik schreef toen dat hij zelf zero water gebruikt.
Ik denk dat hij deze bedoeld:
https://www.zerowater.nl/?gad_source=1& ... d4EALw_wcB

Zal op lange termijn iig wel goedkoper zijn als spa blauw. Verder zijn er ook andere opties vermeld. Er zijn mensen die hele systemen laten bouwen in hun huis maar dat zal niet voor iedereen geschikt zijn.
* DLC Espresso burrs

10
MichaelvDuuren schreef: vr 30 aug 2024, 17:11

“Kan zijn dat je filters snel verstoppen met de hoeveelheid fines”
Kan dit ook het geval zijn bij de Eureka Turbo? Ik zit een beetje te klooien met de doorlooptijd en dan vooral bij de laatste pour. Dan loopt het water bijna niet meer door. Ik ben hem nog steeds aan het bijstellen (grover malen) om te kijken of dat helpt, maar daardoor loopt het water er in het begin wel snel doorheen (sneller dan 45 sec) de eerste drie pours.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Je kan proberen of het wat uitmaakt met een andere schenk methode.

Vanaf minuut 11 eventueel kan je kijken naar dit filmpje waar het wat wordt uitgelegd.
https://youtu.be/2mrLiE4ilXw?si=j3VAO_-VeRSE2-eE

Hij noemt 3 methoden van opschenken maar je kan ook eventueel aantal pours verminderen.

Wat je daarnaast ook kan proberen is een snelle filter papier. Sibarist is daarin heel goed maar helaas ook prijzig. Een alternatief fast paper heb je anders ook bij cafec, de abaca.

Als laatste tip waar ik zelf heel erg van onder de indruk ben is slow feeding.
Dus zowieso single dosen maar de boontjes in kleine hoeveelheden erin laten vallen.
Dat maakt heel veel verschil in mijn ervaring. Omdat het zorgt voor een heel stuk minder "fines" in je maalsel.
* DLC Espresso burrs