youssef88 schreef: do 25 jul 2024, 20:10
Nu heb ik al heel lang meerdere filter zet methodes in de kast liggen..de kalita wave... V60.. aearopress.. en eigenlijk ik ben er vanwege drukte nooit aan toegekomen. En nu eindelijk de tijd om er mee aan de slag te gaan, nu wou ik beginnen met de V60 onder de knie krijgen (ook voor in de teokomst fijn stel ik ben eens vakantie.. een lekkere V60!..)
nu heb ik meerdere sites van verschrillende koffiebranders bezocht, en wat me opviel... even een voorbeeld
brander X heeft 3 soorten bonen voor filter en bij elke boon een net ander ''recept'' nou vraag ik me direct af.... verschilt dat echt zo per boon? hoe zijn jullie ervaringen?
wat is jullie ideale filter zet methode/recept?
alle tips welkom

heb trouwens een niche zero... begreep her en der dat die minder is voor filter maar waarom? (en als ik die nu gebruik op welke stand raden jullie aan?)
Ik ben er ook sinds kort mee bezig. Filter koffie is denk ik minimaal zo complex als espresso zetten.
Ik heb vele recepten geprobeerd en maak telkens een simpele notitie op mijn telefoon als ik iets wil proberen.
Deze is makkelijk en kan je proberen:
Ratio: Koffie keer 16-17
Temperatuur: light roast 95+
Medium roast 90-95
Voorbeeld:
Bij 15 gram koffie:
(Bloom) koffie hoeveelheid keer drie aan water opschenken en 1 of twee keer roeren met lepel. 2 minuten rusten. Na twee minuten door schenken naar 250 gram in 1 pour.
Belangrijk: flow tussen 6-8g water per seconde
Gaat het doorlopen te snel? Koffie bed schudden/roeren.
Gaat het te langzaam? Groffer malen
Uiteindelijk doel tussen 3 - 4 minuten brew time.
Of kijk deze video, daar heb ik het vandaan gekopieerd:
https://youtu.be/BG5Tc8MR2_4?si=EGZDsCDOYEQLtm6E