Koffie te inconsistent

1
Hallo allemaal,

Inmiddels veel gelezen over de vele technieken die dit forum en het internet rijk is.

Maar ik stuit op een probleem. Ik gebruik 2 weken oud geroosterde Medium roast Yellow Bourbon van Koffie van Hoorn in mijn Quamar M80E maler met nieuwe schijven en er valt mij toch iets op.

Ik gebruik voor de maalgraad een ring die je kan uitprinten en waarmee je de nul op het exacte raakvlak kan plaatsen van de schijven, zo hou je dus een stapsgewijze controle op je maling buiten de normale(groffere) stapjes van de quamar.

Espressomachine Izzo Duetto II
Water: Gefilterd door Brita Maxtra pro 2 water
Filterbakje: IMS Competition (type exact weet ik niet)

Technieken die ik nu gebruik:
Tamper Mhw3-bomber met ripple voet en 30lbs veer
WDT-tool, eerst door het hele filterbakje en dan langzamerhand omhoog
1x Tampen met de tamper tot klik en niet verder.

Reiniginsschema:
elke shot: doorlopen zonder portafilter met water en afvegen bakje plus douche

dagelijks:
backflushen met water

wekelijks:
backflush met Backflushpoeder
Filterbakje en portafilter reinigen

Maandelijks:
Controle plus schoonmaak douche en alles daarboven

gebruik:
Quamar m80E gebruik ik als een single dose(weeg dus elke keer af en gooi er 18 gram in) merk dat het veel popcornt.

Momenteel draai ik op maalstand 8-10 met de Yellow Bourbon op 91 graden met een 10 graden offset in de boiler(gemeten temp in de grouphead is dus 91 graden). De espresso die er nu uitkomt met de volgende parameters verschilt vaak nog van smaak:
- Maalstand nu op 9
- 91 graden
- 18 gram in
- 24-33 seconden (gemeten vanaf lever open)
- 35-44 gram uit

Ik kom maar niet dichterbij een tijd uit op eerste drup van 25-30 seconden. Als ik namelijk fijner ga merk je dat de shot aan het choken is omdat je echt hele langzame drupjes krijgt uit mijn portafilter. Maalstand 8 zorgt echt voor een drup-drup-drup situatie van plusminus 10 seconden en gaat dan in een keer als een malle naar de 36 gram (behaal dan een tijd tussen de 20-23 seconden op 35/36 gram)



Een aantal keer echt goddelijke espresso eruit gekregen, heerlijk lichtzoet met een volle body. Maar merk dat er heel veel verschil in de resultaten zit. niet enorm zuur of bitter vooraf maar echt heerlijk smooth!

Iemand tips om "dichterbij" het goddelijke te komen en te blijven.


ADDITION:
ik merk wel dat mijn puck nagenoeg niet schoon uit mijn filterbakje komt. Kan het zijn dat er veel sidechanneling optreedt?
Laatst gewijzigd door Tbonen op vr 27 sep 2024, 10:59, 3 keer totaal gewijzigd.

Re: Koffie te inconsistent

2
Hoi!

In je bericht lees ik maar heel weinig informatie, zo is niet helder welke espressomachine je exact hebt, ook niet welk filterbakje je precies gebruikt.

Een duidelijk en gedetailleerd filmpje van je hele routine kan ook helpen.

Soms, als ik mij verbaas over een wat onregelmatige flow, realiseer ik mij dat ik het filterbakje al een poosje niet in de Cafiza heb gereinigd en dan blijkt de flow weer prima nadat ik die reiniging heb gedaan.

Zo zijn er veel details die het verschil kunnen maken.

De instelling van de maler is per maler verschillend, ook maakt het uit of je aan single dosen doet, of dat er een hopper op zit, of dat die hopper bomvol is bijna leeg is.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Koffie te inconsistent

3
fransg schreef: vr 27 sep 2024, 10:26 Hoi!

In je bericht lees ik maar heel weinig informatie, zo is niet helder welke espressomachine je exact hebt, ook niet welk filterbakje je precies gebruikt.

Een duidelijk en gedetailleerd filmpje van je hele routine kan ook helpen.

Soms, als ik mij verbaas over een wat onregelmatige flow, realiseer ik mij dat ik het filterbakje al een poosje niet in de Cafiza heb gereinigd en dan blijkt de flow weer prima nadat ik die reiniging heb gedaan.

Zo zijn er veel details die het verschil kunnen maken.

De instelling van de maler is per maler verschillend, ook maakt het uit of je aan single dosen doet, of dat er een hopper op zit, of dat die hopper bomvol is bijna leeg is.
Frans, bedankt voor de vragen, ik heb ze aangepast en aangevuld!

Re: Koffie te inconsistent

4

fransg schreef:
Soms, als ik mij verbaas over een wat onregelmatige flow, realiseer ik mij dat ik het filterbakje al een poosje niet in de Cafiza heb gereinigd en dan blijkt de flow weer prima nadat ik die reiniging heb gedaan.
Ik las dit bericht en dacht, ok! Dat ga ik eens proberen en zo gezegd zo gedaan. Warempel, het heeft echt effect! De uitloop is aanzienlijk mooier geworden. Wat bizar dat dit effect heeft, had ik echt niet gedacht.

Sorry, moest ik even tussendoor hier melden.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Koffie te inconsistent

5
De Quamar M80 heeft vrij grote stappen om de maalgraad in te stellen (ik heb de T80 met dezelfde body). Je zou wat meer of minder koffie kunnen doseren als je in de buurt zit van de juiste maalgraad, maar niet precies genoeg kunt instellen. Het klinkt alsof er channeling optreedt bij stand 8 en dat dat te fijn is. Je zou dan stand 9 kunnen proberen, maar dan met 20 gram koffie.

De maler heeft ook nogal wat retentie. Bij single dosing zou je beter een balgje kunnen gebruiken om de uitgang schoon te blazen (deze in model Universal A past precies).
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino

Re: Koffie te inconsistent

6
Hey Fob,

Klopt hij is lekker groot in de stappen.... alhoewel het nu met een klein beetje bonen (100 gram genoeg voor +-4 dagen) een stuk beter gaat, consistentie komt erin. Nu alleen nog het verhaaltje zuur/bitter tackelen.

Ik zag dat mijn puck vaak blijft zitten aan de douche. Nu heb ik een standaarddouche, kan het helpen toch te kijken naar een IMS douche?

Re: Koffie te inconsistent

8
Long Time no update.

Ik heb de eerder genoemde punten meegenomen maar merkte toch dat ik nog niet op het gouden punt kwam. Na wat frustratie het douchescherm vervangen voor een IMS competition E61200IM.

And wouldn't you know it. Ik mocht alles opnieuw gaan instellen haha.

Na flink wat gehannes goede espresso. met soms een uitschietertje hier en daar. Merk dat het consistenter is, maalgraad 8/9(liggend aan versheid koffie) en ik sneller gelijkere espresso eruit krijg.

Nu heb ik een IMS competition filterbakje, douchezeef en plakken mn pucks ook niet meer. Daarnaast sla ik mijn filterbakje nagenoeg volledig schoon, soms wat kleine stukjes.

Ik merk dat ik nu consequent tussen de 20-40 seconden kan behalen en verwachten op basis van de maalgraad. Geen channeling meer op een enkele keer na(voornamelijk als ik WDT niet goed doe)

Wat zeker werkt is inderdaad 1 keer per paar weken(liggend aan gebruik) inderdaad je filterbakje in de cafiza leggen. PFOE wat een verschil. Ik merk dat je merkt dat dit nodig is als hij erg veel plakt of wanneer je koffie erg inconsistent wordt.


een ander leuk puntje. Ik had koffie gebrand op 26/9 en merkte op 1/10 dat de crema nog niet normaal heftig was. Nu als ik het direct uit een pot haal en in de molen gooi merk ik het opnieuw. Laat ik het een dag of 2 "luchten" dan merk ik direct dat je een zachter voornamelijk lekkerder resultaat zult hebben. als hij echt vers is merk je dat je eerder een Cremaspresso hebt en geen espresso.

Ik merk dat het zuur/bitter verhaal waar ik het over had nu steeds meer een toch net niet de 18 gram of toch net niet de 20 sec is, en niet meer maalgraad/doorloop inconsistentie blijkt.

als iemand nog tips heeft of punten waar zij zelf in het begin tegen aanliepen hoor ik het graag!