Proefpanel Little Roastery: Giessen vs IMF

1
Ik heb leuk nieuws; Little Roastery gaat weer een proefpanel organiseren. En deze keer wordt het iets bijzonders.

Zoals je misschien hebt meegekregen staat er tegenwoordig naast de Giessen een hele mooie IMF in de branderij.
Omdat de IMF volgens een heel ander principe werkt, moeten alle brandprofielen herschreven worden. Gijs (‘de baas’) is begonnen met het maken van een brandprofiel voor de Brasil, zodat deze als eerste kan worden overgezet naar de IMF.

Het is onvermijdelijk dat de IMF branding geen 1 op 1 kopie van de Giessen branding zal zijn. De overstap is daarmee ook een kans de Brasil waar mogelijk te verbeteren.

Het idee is nu om een aantal liefhebbers de gelegenheid te geven de twee koffies te vergelijken om antwoord te krijgen op vragen als:
Welke vind je het lekkerst en waarom?
Wat spreekt je aan in de nieuwe Brasil?
Wat mis je in de nieuwe Brasil?
Hoe ontwikkelt de koffie zich in de loop van een aantal weken?

Het is allemaal nog niet helemaal uitgewerkt, bijvoorbeeld wat betreft het aantal deelnemers, hoeveelheden bonen en welke vragen we graag beantwoord willen proberen te krijgen maar met de start van dit topic wil ik wel vast de interesse peilen.

Dus brand los en laat het weten als je interesse hebt om mee te doen.
Profitec Pro 800 - Timemore 078s

Re: Proefpanel Little Roastery: Giessen vs IMF

6
Ik zou dit erg leuk vinden maar ook wel lastig om bruikbare feedback te geven omdat beide branders een heerlijke koffie kunnen creëeren.
Ik zou mee willen doen want vind het leuk om mijn ideeën te delen over wat ik proef en om er zelf ook weer wat van te leren. Beetje sparren dus. Komt er dan direct contact met Gijs bijvoorbeeld?

Misschien is het een idee om bepaalde dingen te delen zoals de ROR van beide profielen en bijvoorbeeld de eindtemperatuur voor het lossen en de totale brandtijd en wanneer 1e krak begon? Ik brand zelf ook en kan met de (beperkte) particuliere kennis die ik heb opgebouwd dan feedback geven op deze punten en ideeën delen waar Gijs dan zelf mee kan doen wat hij wilt.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Proefpanel Little Roastery: Giessen vs IMF

10
Zeker geïnteresseerd als ze voor filter geschikt zijn. Dan kan je ook wat beter de nuances eruit halen. Op dit moment heb ik even geen espressomachine maar met de LWW EG-1 met Ultra schijven en Lagom 01 met 102mm Mizens moeten zeker wel alles uit de bonen kunnen halen en de gigantische ervaring met filterkoffie komt dan wel van pas.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60