Dag allemaal,
Na een tijdje te hebben gewerkt met een Sage Bambino is het tijd voor een upgrade. Leuk apparaatje, de Bambino, maar niet helemaal consistent en heeft vervelende bijwerkingen (kopje trilt van het apparaat af tijdens het zetten).
Nu hebben we een paar 'eisen'.
- Duurzaam. Het apparaat moet te repareren zijn en in principe een leven lang mee gaan.
- Makkelijk te bedienen.
- Geen of heel weinig onderhoud.
- Stoompijpje, vanzelfsprekend.
- De hoeveelheid water programmeren zou wel heel prettig zijn (een knop die voor 1 of 2 kopjes de juiste hoeveelheid water geeft).
- Budget: €1000,- a €2000,-.
Geen eis, maar wel een pré: een molen aan boord.
We hebben twee apparaten op het oog: de Quickmill 3035 en Ascaso Steel.
Hebben jullie nog andere ideeën? Voor en nadelen van de apparaten die we op het oog hebben?
Alvast bedankt.
Marcel
Re: Keuze voor nieuw espresso machine
2Welkom en veel lees plezier hier op het forum!M@rcel schreef:Dag allemaal,
Na een tijdje te hebben gewerkt met een Sage Bambino is het tijd voor een upgrade. Leuk apparaatje, de Bambino, maar niet helemaal consistent en heeft vervelende bijwerkingen (kopje trilt van het apparaat af tijdens het zetten).
Nu hebben we een paar 'eisen'.
- Duurzaam. Het apparaat moet te repareren zijn en in principe een leven lang mee gaan.
- Makkelijk te bedienen.
- Geen of heel weinig onderhoud.
- Stoompijpje, vanzelfsprekend.
- De hoeveelheid water programmeren zou wel heel prettig zijn (een knop die voor 1 of 2 kopjes de juiste hoeveelheid water geeft).
- Budget: €1000,- a €2000,-.
Geen eis, maar wel een pré: een molen aan boord.
We hebben twee apparaten op het oog: de Quickmill 3035 en Ascaso Steel.
Hebben jullie nog andere ideeën? Voor en nadelen van de apparaten die we op het oog hebben?
Alvast bedankt.
Marcel
Zelf moest ik ook meteen aan de Ascaso denken, maar die is niet gemakkelijk te repareren en ook niet zoveel onderhoudspunten in NL. Dus kijk daar even goed naar in jouw omgeving. Voor de rest wel een heel mooi en gebruiksvriendelijk apparaat. Want inderdaad met waterprogramma in te stellen en evt met een PID als je hem compleet wilt maken en een instelbare druk (OPV).
De Quickmill is een leuk en duurzame machine, alleen is de ingebouwde molen (die je wel als voorkeur opgeeft) geen plus punt. Hij doet het oké heb ik begrepen van eigenaren maar het kan niet tippen aan een losse maler.
Je hebt bv ook een Bezzera BZ13 DM of DE de nieuwe versie heet Crema. Dan heb je de voordelen van de Ascaso maar dan een beter onderhoudsbaar apparaat.
Zo heb je er nog een paar alleen daar kan ik even niet opkomen
Overigens belangrijk om te melden. De meeste mensen stoppen naar mijn kennis ermee vanwege het onderhoud wat toch tegenvalt en/of de tegenvallende resultaten door slechte (vaak supermarkt boven).
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
3Dank je voor je reactie. Even ter verduidelijking: ik hoef dat apparaat niet perse zelf te kunnen repareren, maar ik wil graag een apparaat dat slijtage vertoont kunnen laten reviseren.
4Hoi, persoonlijk zou ik nooit een machine met ingebouwde maler kopen. Afgezien van de kwaliteit daarvan, als er iets met de machine mis is dan ben je zowel maler als espresso machine kwijt. Bovendien is het dan veel lastiger als je wilt upgraden. Ik zou dus kiezen voor aparte apparaten. Hierover is al veel geschreven op dit forum. Succes.
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.
5Dank voor je bericht. Natuurlijk heeft een ingebouwde maler dat nadeel, maar toch heeft dat onze voorkeur.
6Even ter verduidelijking voor @frup en mijzelf. We geven advies die jij hier vraagt.
We hebben je bericht zorgvuldig gelezen en je geeft twee totaal verschillende machines op waardoor je de indruk wekt nog verschillende kanten op te willen/kunnen.
Niet gek dus dat Frup en ik een advies geven over de maler en onderhoud.
Haal hieruit je eigen conclusies en info. Het is voor ons geen discussie of iets om je over te halen. We willen je enkel adviseren en voorzien van informatie waar je iets mee kan.
We hebben je bericht zorgvuldig gelezen en je geeft twee totaal verschillende machines op waardoor je de indruk wekt nog verschillende kanten op te willen/kunnen.
Niet gek dus dat Frup en ik een advies geven over de maler en onderhoud.
Haal hieruit je eigen conclusies en info. Het is voor ons geen discussie of iets om je over te halen. We willen je enkel adviseren en voorzien van informatie waar je iets mee kan.
7Een machine met molen heeft de voorkeur. Ik ben me er alleen van bewust dat er ook hele goede machines zijn zonder molen. En aangezien ik al een molen heb is dat ook een prima optie. Ik geef gewoon even aan dat het genoemde nadeel voor ons niet zo zwaar weegt. We willen niet nog een keer upgraden en als het apparaat stuk gaat ben je beide kwijt. Klopt. Kunnen we mee leven.
10Is een kleinere espressomachine met een kleine molen, dan niet een optie? Ik zou ten alle tijden iemand afraden een machine met interne molen te kiezen. Het is een feit dat die interne molens niet goed zijn. Wanneer je meer consistentie zoekt, is een goede molen echt het punt waar je moet beginnen. Zeker met jouw budget is het gewoon zonde om te lezen dat je jezelf zo beperkt in het ervaren van een echte upgrade door voor een dergelijke machine te gaan.
Wanneer je duurzaamheid zoekt, zou ik kiezen voor een machine met zo min mogelijk elektronica. Wanneer je een beetje handig bent kan je het onderhoud, op uitzonderingen na, helemaal zelf doen. Opties als voor geprogrammeerde dosering zorgt voor meer elektronica, dus ook grotere kans op storing, meer kostbare onderdelen en meer uitbestede onderhoudskosten.
Door met oscar bilt 150 (onthard water) zakjes in het reservoir te doen, kan je preventief ervoor zorgen dat het onderhoud gering blijft.
Er zijn qua design hele mooie machines op de markt. Ook voor een opgeruimde, desnoods strakke, look.
Wanneer je duurzaamheid zoekt, zou ik kiezen voor een machine met zo min mogelijk elektronica. Wanneer je een beetje handig bent kan je het onderhoud, op uitzonderingen na, helemaal zelf doen. Opties als voor geprogrammeerde dosering zorgt voor meer elektronica, dus ook grotere kans op storing, meer kostbare onderdelen en meer uitbestede onderhoudskosten.
Door met oscar bilt 150 (onthard water) zakjes in het reservoir te doen, kan je preventief ervoor zorgen dat het onderhoud gering blijft.
Er zijn qua design hele mooie machines op de markt. Ook voor een opgeruimde, desnoods strakke, look.