Dag,
Sinds kort eigenaar van een Profitec Pro 500.
Heel erg tevreden over, alleen het melk opschuimen lijkt iets minder krachtig dan mijn voorgaande apparaten.
Hiervoor een Mitica gehad en daarvoor een Rancilio Sylvia. Zelf de laatste leek meer power te hebben met het schuimen.
De profitec heeft een twee gaten stoompijp, misschien lig het daaraan.
Het verreist wat meer kennis en kunde om hiermee een stevig lob melk schuim te creëren.
Dit lukt de enige keer wel ander keer iets minder.
Vraag is, ligt het aan de aantal gaten in stoompijp ? Of is de druk wellicht minder op de Profitec?
De pid heb ik voor het schuimen op ca 126 ingesteld. Soms op de max 128, dan gaat het iets beter.
Re: Stoompijpje en melk opschuimen
2Ik ken de pro500 niet, maar mijn vroegere Mitica stoomde inderdaad als een dolle: de meest krachtige stoom die ik ooit in mijn machines gehad heb. Ook mijn huidige pro 800 stoomt wel goed (én lang), maar iets minder krachtig dan de Mitica. Ik moest zelf gewoon even wennen
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 en v2.5
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta|V60
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta|V60
3Melkschuim wordt ook beter als je het even laat staan.
Na opschuimen in de tussentijd bijv. de filterhouder leegmaken en schoonspoelen. Het schuim is dan steviger en lobbiger (even rondwalsen).
Na opschuimen in de tussentijd bijv. de filterhouder leegmaken en schoonspoelen. Het schuim is dan steviger en lobbiger (even rondwalsen).
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.
4Begin het aardig onder controle te krijgen.
Verschil met de Bezzera is er wel degelijk, daar kon je makkelijk ook te veel schuim/microfoam creëren.
Bij de Profitec is dat haast niet mogelijk, dus je kan het niet verkloten
Verschil met de Bezzera is er wel degelijk, daar kon je makkelijk ook te veel schuim/microfoam creëren.
Bij de Profitec is dat haast niet mogelijk, dus je kan het niet verkloten
5Wat Frup zegt klopt als een bus, tenzij het schuim gelijk perfect is. Te lang laten staan zorgt voor een waterige onderlaag en een te dikke schuimlaag. Blijft tricky iedere keer weer een consistent schuimt te krijgen. Er zit wel een marge tussen te dik en te dun van schuim waarmee te werken valt. Een nieuwe machine is weer wennen en aanpassen. Übung macht den Meister.
️
️