ECM Botticelli ontploft...

1
Helaas, de titel omschrijft precies wat er is gebeurt. Mijn Botticelli is ontploft.
Een harde knal en plots liep het water uit de machine en viel de elektriciteit uit.
Bij het openmaken blijkt dat de trekstang van de boiler is afgebroken, vermoedelijk door opgebouwde druk in de boiler. Ik had al gemerkt dat het overdrukventiel niet meer doorliep bij espresso maken, kan dat de oorzaak zijn? Ik had gepland die in de kerstvakantie te ontkalken, net iets te laat dus...

Nu mijn vraag:
Kan ik de trekstang vervangen en is daarmee de boiler weer gerepareerd? Kan die trekstang wel los gemaakt worden of is dat één geheel met de boiler?
Ik heb een google-search gedaan naar een trekstang, maar zie helaas geen onderdelenshop die deze los verkoopt. Dat geldt ook voor een aparte boiler, die vind ik ook niet.
Iemand een goede tip?

Re: ECM Botticelli ontploft...

2
RunieNL schreef:Helaas, de titel omschrijft precies wat er is gebeurt. Mijn Botticelli is ontploft.
Een harde knal en plots liep het water uit de machine en viel de elektriciteit uit.
Bij het openmaken blijkt dat de trekstang van de boiler is afgebroken, vermoedelijk door opgebouwde druk in de boiler. Ik had al gemerkt dat het overdrukventiel niet meer doorliep bij espresso maken, kan dat de oorzaak zijn? Ik had gepland die in de kerstvakantie te ontkalken, net iets te laat dus...

Nu mijn vraag:
Kan ik de trekstang vervangen en is daarmee de boiler weer gerepareerd? Kan die trekstang wel los gemaakt worden of is dat één geheel met de boiler?
Ik heb een google-search gedaan naar een trekstang, maar zie helaas geen onderdelenshop die deze los verkoopt. Dat geldt ook voor een aparte boiler, die vind ik ook niet.
Iemand een goede tip?
Geen idee wat je bedoelt met trekstang. Kan je misschien een foto maken?
Afbeelding
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

4
Trekstang? Ik weet niet wat je bedoelt, maar je zou kunnen kijken bij DR trading naar 't onderdeel dat jij bedoelt?

Edit: ok, er zijn er meer die niet weten wat er met trekstang bedoeld wordt :-)
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 en v2.5
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta|V60

6
Een trekstang zorgt ervoor dat de boiler onder de druk van het stoom niet kan vervormen.

HanR en pti weten hier waarschijnlijk veel meer vanaf, maar ik denk dat trekstangen in de kleine boilers waar wij mee te maken hebben, niet voorkomen.
Wel in de grote, 8.000 liter stoomketels waar ik in m’n vrije tijd mee werk. ;)

Beste RunieNL, allereerst welkom op het forum.
Stel je in een ander draadje ff voor, dat vinden we leuk.
Waarschijnlijk is een bout of stangetje dat je boilerdeksel op z’n plek houdt, afgebroken.
Als je er een foto van maakt, kunnen we met je meedenken en tips geven. :P
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

8
Niets geheimzinnige aan.
In plaats van met bouten, wordt het boilertje met een draadstang en een bout op groep getrokken.

Van het draadstangtrekpijpje heb ik een aantal jaren geleden gekocht bij een Duitse winkel met de naam "Kaffeenudel".

Aanvulling: ik heb het idee dat Avola alle Kelsselbolzen heeft opgekocht. Zie de aantallen en de prijs.

Koffie distribueren doe je met een vrachtwagen.

9
kan je foto van het defecte onderdeel maken?
Profitec Pro700 + Mazzer Philos i200D/233M
Bialetti
———— ———— ———— ———— ————
† Sage Barista Express † Sage smart grinder pro
† Quickmill 3035 † Mahlkonig x54
† VBM domobar Junior 2B † Fiorenzato f64evo

10
Bedankt voor de reacties.
HanR, je hebt me (opnieuw) een heel eind op weg geholpen.
Ik ben ongeveer twee jaar geleden al lid geweest op het forum omdat ik de Botticelli toen aan het reviseren was. Kennelijk is de website vernieuwd en zijn alle gegevens verwijderd. Toen kon je me helpen met een lek bovenaan aan de trekstang te verhelpen.
Ik zie het onderdeel inderdaad bij Avola staan.
Afbeelding
Geen idee hoe ik mijn eigen foto kan uploaden.

Ik begrijp dat sommige Casa en Botticelli onderdelen uitwisselbaar zijn?

Kan een dichtgekalkt overdrukventiel inderdaad de oorzaak zijn van mijn ontploffing? Of moet ik inderdaad denken aan bv het verwarmingselement of de safetyvalve (is dat de Solenoid Valve?)?

Het is gebeurd ongeveer een minuut nadat ik warm water heb genomen (dus geen koffie). De pomp was dus niet aan het lopen.
Bij mijn revisie heb ik alle thermostaatjes vervangen, een nieuw verwarmingselement geplaatst en het overdrukventiel vervangen.
Het nieuwe overdrukventiel was een stuk kleiner dan het origineel en deed al van in het begin moeilijk. Al snel merkte ik dat hij moeilijker doorliep. Bij mijn huidige reparatiepoging ga ik het origineel dus weer terugplaatsen.