Expertise over Fiorenzato (Grimac) Bricoletta E61 HX espressomachine?

1
Beste forumgenoten,
Ik ben hier net begonnen. Maar al mijn hele leven espresso machine liefhebber maar pas laatste jaren mee aan de slag gegaan. Ik ben op zoek naar informatie over de Fiorenzato (Grimac) Bricoletta E61 HX espressomachine. Wat ik ook doe; het is haast niet te vinden. Daarom hier de open raag of je kennis hebt van dit apperaat, de kwaliteit van de onderdelen en reputatie van de maker?

(Google heeft mij niks opgeleverd, de naam kwam ik wel een paar keer tegen maar het bracht mij niet verder.)

Alvast veel dank.

ps. Zelf heb ik nu een Expobar Office Control en een Rocky Bonenmaler.
Expobar Office Control
Rancilio Rocky

Re: Expertise over Fiorenzato (Grimac) Bricoletta E61 HX espressomachine?

2
Gewoon huis-tuin-en-keuken apparaat.
Rvs frame. Verder standaard componenten.
Afwijkend ten opzichte van veel andere thuis hx-machines is de hoefijzervormige warmtewisselaar.
Bedrading, groep, relaisbox, pressostaat en waterbakschakelaar standaard. Behalve ketel en plaatwerk geen merkgebonden componenten.

Tekeningen beschikbaar bij www.avolacoffeesystems.de

Koffie distribueren doe je met een vrachtwagen.

3
HanR schreef: wo 01 jan 2025, 22:38 Gewoon huis-tuin-en-keuken apparaat.
Afwijkend ten opzichte van veel andere thuis hx-machines is de hoefijzervormige warmtewisselaar.
Bedrading, groep, relaisbox, pressostaat en waterbakschakelaar standaard. Behalve ketel en plaatwerk geen merkgebonden componenten.
Super, meteen alle informatie beschikbaar!

De URL ontbeerde een streepje, moet deze zijn denk ik:

https://www.avola-coffeesystems.de/
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

4
HanR schreef: wo 01 jan 2025, 22:38 Gewoon huis-tuin-en-keuken apparaat.

Tekeningen beschikbaar bij www.avolacoffeesystems.de

Bedankt voor de reactie.

Dat klinkt niet heel inspirerend.

Zelf heb ik nu een fijne expobar office control. Zo te lezen is het geen echte stap omhoog in kwaliteit. Zie ik dat goed?
Expobar Office Control
Rancilio Rocky

5
Een stap vooruit (in mijn ervaring) zit hem niet zo in de machine, maar eerder je maler (en wellicht bonen en kunde). De machine heeft wel invloed, maar of je dat eruit haalt/merkt hangt toch erg af van de andere drie factoren.

De rocky (ik heb hem gehad) is een matige maler. Ik zou eerder die vervangen dan de machine. En waarom kijk je precies naar deze espressomachine?
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

6
Ik vrees dat ik niet helemaal duidelijk geweest ben.
Beide machines zijn

De Bricoletta is beter gebouwd dan de Office Control. Rvs tegenover plaatstaal frame.
De Bricoletta heeft meer (niet vaker) onderhoud nodig. Toch heeft een Bricoletta een verwachte levensduur van meer dan 330 jaar. De Expobar gaat dat niet halen. Alleen al omdat de machine minder reparatie-vriendelijk is.

Ik kan nog wel door gaan over verschillende soorten gebruikers, psychologische effecten en ontwerpkeuzes die hiermee in tegenspraak zijn enzovoort. Doe ik niet, misschien later.

7
HanR schreef: do 02 jan 2025, 08:23 Ik kan nog wel door gaan over verschillende soorten gebruikers, psychologische effecten en ontwerpkeuzes die hiermee in tegenspraak zijn enzovoort. Doe ik niet, misschien later.
Nou hier heb je volkomen gelijk in.
Want:
1. Ik ben heel tevreden met de kwaliteit koffie die de expoabar mij geeft,
2. Alleen vind ik m wel erg luid.
3. Dan denk ik: hop overstappen op een stapje 'hoger' namelijk op een met rotatie pomp.
4. En dan zoek en zoek en zoek ik. Overal, want nieuw kan ik nie-betalen...
5. En dan vind ik ook weer andere modellen die ik mooi vind en merken die ik nog niet ken...
6. Zoals nu, begin ik 'verliefd' te worden op Bezzara's...
.....

En rationeel weer: dan heb ik wel een 'nieuwe' maar heb ik dan wel een betere...

Tsja, dit is dis vooral psychologie..

Mijn huidige interesse is.... https://www.casabarista.nl/product/koopjeshoek_27/
Expobar Office Control
Rancilio Rocky

8
Nee, dan ga je achteruit.
Nieuwe, maar slechtere machine.
Ik heb het idee, dat je een "leukere" of "nieuwere" machine wilt. Niet noodzakelijk betere koffie.

Niets mis mee. Geld uitgeven aan iets nieuws voor jezelf is leuk.

Als je hier voor advies komt, wees dan duidelijk wat je precies, of in iedergeval ongeveer, wilt. Bovendien wat je budget is

9
HanR schreef: do 02 jan 2025, 15:49 Nee, dan ga je achteruit.
Nieuwe, maar slechtere machine.
Ik heb het idee, dat je een "leukere" of "nieuwere" machine wilt. Niet noodzakelijk betere koffie.

Niets mis mee. Geld uitgeven aan iets nieuws voor jezelf is leuk.

Als je hier voor advies komt, wees dan duidelijk wat je precies, of in iedergeval ongeveer, wilt. Bovendien wat je budget is

Wat ik wil is een stillere machine, dus denk ik aan een machine met rotatiepomp.
Zo kom ik deze tegen en spreekt me wel aan:
https://sab-coffeemachines.com/urun/ali ... mg/13.html

Maar ja; dan staat er RVS boiler en ben ik gewoon een leek die altijd koperen boilers in de machines had.
Wat te vinden van RVS? Minder stabiel qua warmte? Gevoeliger voor kalk aanslag?
Expobar Office Control
Rancilio Rocky

10
Als je een stillere machine wilt:
1. Ophanging pompje in de eigen machine aanpassen en kast isoleren;
2. Machine met rotatiepomp en waterbak;
3. Machine met rotatiepomp aan waterleiding;
4. Machine aan waterleiding met externe pomp;
5. Een levermachine. Stiller kan niet.

Googelen op fabrikanten die in de markt voor thuismachines geen rol spelen (SAB) heeft geen zin.
Bovendien had je nog niet aangegeven wat je verdere vereisten zijn aan een machine.
Budget, waterbak/waterleiding, instelbare dosering ja/nee, elektrisch/mechanisch etc.
Er zijn heel veel combinaties mogelijk.