De machine moest nog geassembleerd worden, en op 2 december kreeg ik de foto's en filmpjes van de kwaliteitscontrole, de machine die gereedstond om ingepakt te worden en het verzendlabel van UPS:
En toen begon het lange wachten. Ik dacht dat ik veel geduld had, maar ik zal eerlijk bekennen dat dat toch niet altijd het geval is.
Vanwege drukte op het werk en familieverplichtingen in de weekenden ben ik er, afgezien van het uit de krat halen, niet eerder dan vandaag aan toegekomen om de eerste (seasoning)roasts te doen. Dat begon met het installeren van Artisan en het verbinden van de brander via bluetooth aan mijn laptop. Dat laatste ging niet helemaal zonder slag of stoot. Blijkbaar heeft MacOS de onhebbelijkheid om niet opnieuw met de brander te verbinden als, na een batch te hebben gebrand, de verbinding wordt verbroken. Google bood hulp en gaf de oplossing die inhield dat er een regel code moest worden toegevoegd aan een of ander configuratiebestand in MacOS. Toen kon het echte branden dus beginnen. Ik wil dat t.z.t. in de garage gaan doen maar dat gaat op dit moment nog niet, dus dan maar in de keuken. Om de rook af te voeren had ik al een flexibel stuk buis en een buisventilator gekocht. Waar ik geen rekening mee had gehouden was dat de wind enigszins verkeerd stond en de naar buten afgevoerde rook weer net zo hard naar binnen werd geblazen. Op verzoek van vrouwlief ga ik dat de volgende roasts toch maar even op een andere manier doen, dus ofwel gewoon buiten in de kou gaan zitten of iets verzinnen waardoor de rook niet zo makkelijk teruggeblazen kan worden.
Maar, het resultaat ziet er best fraai uit, denk ik zelf. Uiteraard veel donkerder dan ik mijn bonen zelf zou willen hebben, maar om de roaster te seasonen zouden ze wellicht nóg wat donkerder mogen zijn. Wat foto's van de setup en het uiteindelijke resultaat: