Kaleido Sniper M6 Pro

1
Zoals hier te lezen heb ik onlangs een Kaleido M6 aangeschaft. Eind november (de 27e om precies te zijn) heb ik de knoop doorgehakt, na een aantal dagen over en weer te hebben gemaild en geappt met Ivy, mijn contactpersoon. Vanwege de kerstdagen hadden ze een leuke aanbieding, en na wat onderhandelen werd de prijs naar beneden afgerond naar USD 2000, ofwel zo'n 1700 Euro tegen de toenmalige koers. Die prijs is inclusief vervoer naar Nederland en alle invoerrechten etc., dus geleverd tot aan de voordeur. Volgens mij een keurige prijs en niks te veel. Voor dat geld heb ik dus de M6 Pro versie die bestuurd dient te worden met bijvoorbeeld Artisan of Hibean. Er is ook een 'Standaard' versie die je met een bijgeleverde tablet kunt bedienen die voorzien is van Kaleido's eigen software, en een 'Dual' die je zowel met dat tablet als met Artisan (etc) kunt bedienen.

De machine moest nog geassembleerd worden, en op 2 december kreeg ik de foto's en filmpjes van de kwaliteitscontrole, de machine die gereedstond om ingepakt te worden en het verzendlabel van UPS:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

En toen begon het lange wachten. Ik dacht dat ik veel geduld had, maar ik zal eerlijk bekennen dat dat toch niet altijd het geval is. :) Nu, het verzenden vanuit China ging relatief snel, maar het verwerken door de Belgische douane (de machine is in België ingeklaard) duurde al met al een week of 3. Ivy reageerde altijd snel op mijn vraag via whatsapp of er al iets bekend was en aan het begin van het nieuwe jaar kwam het verlossende antwoord dat de machine de volgende dag door UPS zou worden opgehaald bij de douane. Op 5 januari is de Kaleido uiteindelijk bij mij thuis afgeleverd.

Vanwege drukte op het werk en familieverplichtingen in de weekenden ben ik er, afgezien van het uit de krat halen, niet eerder dan vandaag aan toegekomen om de eerste (seasoning)roasts te doen. Dat begon met het installeren van Artisan en het verbinden van de brander via bluetooth aan mijn laptop. Dat laatste ging niet helemaal zonder slag of stoot. Blijkbaar heeft MacOS de onhebbelijkheid om niet opnieuw met de brander te verbinden als, na een batch te hebben gebrand, de verbinding wordt verbroken. Google bood hulp en gaf de oplossing die inhield dat er een regel code moest worden toegevoegd aan een of ander configuratiebestand in MacOS. Toen kon het echte branden dus beginnen. Ik wil dat t.z.t. in de garage gaan doen maar dat gaat op dit moment nog niet, dus dan maar in de keuken. Om de rook af te voeren had ik al een flexibel stuk buis en een buisventilator gekocht. Waar ik geen rekening mee had gehouden was dat de wind enigszins verkeerd stond en de naar buten afgevoerde rook weer net zo hard naar binnen werd geblazen. Op verzoek van vrouwlief ga ik dat de volgende roasts toch maar even op een andere manier doen, dus ofwel gewoon buiten in de kou gaan zitten of iets verzinnen waardoor de rook niet zo makkelijk teruggeblazen kan worden.

Maar, het resultaat ziet er best fraai uit, denk ik zelf. Uiteraard veel donkerder dan ik mijn bonen zelf zou willen hebben, maar om de roaster te seasonen zouden ze wellicht nóg wat donkerder mogen zijn. Wat foto's van de setup en het uiteindelijke resultaat:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Marc O. op zo 11 jan 2026, 15:50, 4 keer totaal gewijzigd.
ECM Synchronika - Mahlkönig K30 Vario - Kaleido Sniper M6

Re: Kaleido Sniper M6 Pro

3
Heel gaaf!

Die Kaleido roasters staan ook altijd op het amsterdamse koffiefestival. Ik weet niet of je daar wel eens heen gaat maar misschien kan je daar nog tips en inspiratie op doen voor het branden mocht je dat leuk vinden
Lelit Bianca V2 - Niche zero - Lagom P80 - ROK Espresso maker - Ikape K2 portable espresso maker -

5
Gefeliciteerd en heel veel succes met je nieuwe hobby!
Helaas worden de foto’s bij mij niet geladen. Ik lees je post op de computer, maar wellicht ligt het aan mijn kant.

Groet,
Roman
Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /
Om te malen: MH EK43, Compak F8, Kinu M47 /
Om te branden: Besca BSC 2kg /
Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

6
Rosanne schreef: za 10 jan 2026, 21:32 Heel gaaf!

Die Kaleido roasters staan ook altijd op het amsterdamse koffiefestival. Ik weet niet of je daar wel eens heen gaat maar misschien kan je daar nog tips en inspiratie op doen voor het branden mocht je dat leuk vinden
Afbeelding
Nooit geweest, maar dank je voor de tip!

FrancisPavoni schreef: za 10 jan 2026, 22:10 Dat van de rook is wel een serieuze issue. Zeker als je grotere batches brandt komt er veel rook vrij.
Ik heb uiteindelijk een afzuiging gebouwd die rechtstreeks naar buiten gaat. Dit met oude kachelbuizen, een centrifugale afzuiger en onderdelen van ik dacht ventilatieshop.nl.
Ja, is inderdaad lastig. Ben wel benieuwd naar wat foto's van jouw afzuiging.

namor schreef: zo 11 jan 2026, 10:54 Gefeliciteerd en heel veel succes met je nieuwe hobby!
Helaas worden de foto’s bij mij niet geladen. Ik lees je post op de computer, maar wellicht ligt het aan mijn kant.
Dank je! Werken de foto's nu wel?
ECM Synchronika - Mahlkönig K30 Vario - Kaleido Sniper M6