Sorry voor de onsmakelijke titel op een doorgaans toch zo'n smakelijk forum.
Maar sinds vandaag heb ik een ander soort boon in de maler gestopt die me ook een dergelijk ongemak bezorgde. De India monsooned Malabar.
Normaliter houd ik mijn koffie station behoorlijk schoon maar na de eerste keer malen met deze nieuwe bonen zag het eruit alsof de maler spontaan last had gekregen van diaree. Alles zat onder het koffiemaalsel.
Dit is van een keer 18gram door de maler halen. Ik heb het niet gewogen maar dat is niet in mijn portafilter terecht gekomen.
Nu lees ik wel eens vaker dat India wat uitdagingen heeft qua riolering, maar nooit gedacht dat dit met hun koffie ook zo was.
Even zonder gekheid. Ik vermoed dat dit te maken heeft met statistische geladen koffiebonen. Maar hier wil ik toch wel graag zsm van af. Ik heb inmiddels een vijftal verschillende zakken bonen door de maker gehaald en dit is de enige boon die zo heftig reageert.
Ik heb de 'nat lepeltje' hack van James hoffmann al geprobeerd maar dit heeft geen enkel effect. Het maalsel lijkt ook echt uit het opvangbakje te springen en plakt daarna als poedervormige magneet overal aan vast. De retentie in de maler is ook hoog.
Hebben jullie tips?
Re: Koffie diarree
2Meer water bij de bonen het is inderdaad altijd een statische bende zeker met dit weer.
3De zak was enkele seconden daarvoor pas geopend dus die bonen kunnen weinig water aangetrokken hebben denk ik. Daarnaast is de luchtvochtigheid in de winter binnenshuis vaak juist veel lager door de continu brandende verwarming.Pti schreef: za 31 jan 2026, 11:42 Meer water bij de bonen het is inderdaad altijd een statische bende zeker met dit weer.
Dit is de eerste en tot nu toe enige boon die dit zo vertoond. Alle andere die ik geprobeerd heb hadden dit niet dus ik schat in dat het wel vrij boon specifiek soort probleem is.
Direct hierna ook een andere kop gezet met een andere boon, geen enkel probleem.
Wat ik overigens ook wel opvallend vond is dat ik deze boon bijna 3 hele standen fijner moest malen om aan mijn 36gr espresso te komen. Zoveel verschil heb ik met de vorige vijf bonen ook niet gezien. Het is bijna stof. (Overigens heb ik de grovere stand ook geprobeerd en blijft exact hetzelfde probleem).
4Is de catch cup van plastic?
Want plastic maakt het nog veel erger als dat het al is.
En Malabar is gewoon zo.
Ik krijg er zelf ook diarree van als ik er twee of meer van drink
Want plastic maakt het nog veel erger als dat het al is.
En Malabar is gewoon zo.
Ik krijg er zelf ook diarree van als ik er twee of meer van drink
Lelit Bianca V3 - KafaTek MC6
Pre-order Bookoo Motto Omni80
5Catch cup is 3D geprint net als de base waar het op staat. Een kunststof vorm (welke weet ik zo niet).
Dat malabar 'gewoon zo is' heb ik vaker gehoord. Maar iets wat statisch geladen is, ook al is het bovengemiddeld veel, zou je toch denken dat dit ook ongedaan gemaakt kan worden toch? Ben alleen even benieuwd hoe.
Dat malabar 'gewoon zo is' heb ik vaker gehoord. Maar iets wat statisch geladen is, ook al is het bovengemiddeld veel, zou je toch denken dat dit ook ongedaan gemaakt kan worden toch? Ben alleen even benieuwd hoe.
6Enige manier om de statisch electriciteit iets te verminderen is met een natte vinger door de te malen bonen roeren voordat je ze gaat malen als je een sd maler hebt. Malabar is nu eenmaal vreselijk statisch, niet veel aan te doen.
Dit is echt wel een karakter trek van de verse malabar.
Dit is echt wel een karakter trek van de verse malabar.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
7Dat maakt het dus nog erger.Peregrine schreef: za 31 jan 2026, 12:31 Catch cup is 3D geprint net als de base waar het op staat. Een kunststof vorm (welke weet ik zo niet).
Eventueel direct in je portafilter maken of een andere catch cup als je dat hebt.
Ik had dat laatst ook dat je echt deeltjes zag springen, zo enorm statisch was het geworden :
https://youtube.com/shorts/oXIkYdtzZ3U? ... JE7sxCj6a4
Lelit Bianca V3 - KafaTek MC6
8Malabar is een rare boon, komt door het unieke verwerkingsproces, heeft gewoon veel meer last van statisch kleven. Meer water bij de bonen doen voordat je ze gaat malen, de lage luchtvochtigheid of droge lucht zorgt juist voor extra statische electriciteit.Peregrine schreef: za 31 jan 2026, 11:49De zak was enkele seconden daarvoor pas geopend dus die bonen kunnen weinig water aangetrokken hebben denk ik. Daarnaast is de luchtvochtigheid in de winter binnenshuis vaak juist veel lager door de continu brandende verwarming.Pti schreef: za 31 jan 2026, 11:42 Meer water bij de bonen het is inderdaad altijd een statische bende zeker met dit weer.
Dit is de eerste en tot nu toe enige boon die dit zo vertoond. Alle andere die ik geprobeerd heb hadden dit niet dus ik schat in dat het wel vrij boon specifiek soort probleem is.
Direct hierna ook een andere kop gezet met een andere boon, geen enkel probleem.
Wat ik overigens ook wel opvallend vond is dat ik deze boon bijna 3 hele standen fijner moest malen om aan mijn 36gr espresso te komen. Zoveel verschil heb ik met de vorige vijf bonen ook niet gezien. Het is bijna stof. (Overigens heb ik de grovere stand ook geprobeerd en blijft exact hetzelfde probleem).
9Sinds ik nieuwe specialty schijven heb, die wat grover zijn, heb ik standaard last van jouw getoonde fenomeen bij medium dark en dark roast bonen.
Het enige wat dit verhelpt is iets meer water sprayen op de bonen dan ik normaal doe.
Alleen light roast en nog lichter hoef ik helemaal niet te sprayen met water.
Het enige wat dit verhelpt is iets meer water sprayen op de bonen dan ik normaal doe.
Alleen light roast en nog lichter hoef ik helemaal niet te sprayen met water.
10Wow, dit is echt heel flink statisch zeg. Leuk dat je dat filmpje deelt.Hk87 schreef: za 31 jan 2026, 13:10 Ik had dat laatst ook dat je echt deeltjes zag springen, zo enorm statisch was het geworden :
https://youtube.com/shorts/oXIkYdtzZ3U? ... JE7sxCj6a4
Ik zal straks nog meer water proberen bij te mengen voor het malen. Kijken of het verschil maakt.Pti schreef: za 31 jan 2026, 14:20 Meer water bij de bonen doen voordat je ze gaat malen, de lage luchtvochtigheid of droge lucht zorgt juist voor extra statische electriciteit.