Na mijn Strega avontuur, ben donderdag aan de Profitec begonnen. Nadat ik hem/haar had aangesloten op de aanvoer en afvoer, en een (beetje) doorgespoeld, kon het feest beginnen, en het viel mij meteen op dat de porta filters de helft lichter waren, dan die van de Strega. Eerste shot ging goed, maar bij de tweede kwam het water tussen de groepring uit, maar dat bleek door een foutje met de eureka libra en mijn Normcore tamper…er zit een prima tamper bij de machine, gebruik deze dan maar voorlopig.
Toen de koffie aardig lukte, melk opschuimen! De stoomdruk lijkt goed, maar het opschuimen duurde twee keer zolang als bij de Strega.. de volgende ochtend bij het verwarmen van mijn havermout hetzelfde(ik doe dit al jaren zo, in een minuut kokend) idem, twee keer zolang. De druk op de meter staat op 1,3 bar, en de pod op 123 graden, wil ik dus liever niet verhogen, dus misschien een andere nozzle aan het stoompijpje. Voor de rest is het een prachtige doordachte en stevige machine, ietsje groter dan de Strega, maar het past nog net in mij koffiehoek(zie mijn introductie foto). Als er mensen zijn met tips voor het stomen, hoor ik het graag.
Groet Toon
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Re: Mijn Profitec 800
2Gefeliciteerd met je aanwinst! Ik heb een paar jaar geleden dezelfde stap gezet maar kan me niet herinneren dat het verschil in stoomkracht zo groot was. Wat ik me wel herinner is dat er in het frame onder de lekbak ruimte was voor een andere stoomtip. En dat die er ook bij zat.
Londinium R x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x Varia AKU mini x The Force Tamper